Home \ Hobbies
 

spela ludo.

 

Ludo är ett populärt brädspel som härrör från det gamla spelet som heter Pachisi. Det är ett roligt, familjevänligt brädspel som spelas av 2-4 personer. Det är lätt att förstå men har några komplicerade regler. Syftet med spelet är att få alla dina karaktärer i målfickan, som ligger mitt i brädet.

              

Förfarande .

    

    1      Förbered spelet  ,

    
     
  1.            1      Få Ludo. Du borde kunna hitta ett ludobord i vilken leksaksaffär eller bokhandel som säljer brädspel. Det är vanligare i indiska och bangladeshiska kulturer, men det finns också västerländska versioner. 
       
    • En populär västerländsk anpassning av Ludo är brädspelet "Skräm inte mannen!"
    •  
           
  2.  
  3.             2      Förstå villkoren i Ludo. Det finns några termer som används i Ludo och liknande spel. Varje spelare väljer en spelfärg och styr de fyra bitarna eller bitarna. Du spelar inte Ludo med två tärningar, bara en. Spelet börjar med att placera varje kakel på lämpliga slitsar. Skålar är de stora färgade rutorna i varje hörn. Målämnet är torget i mitten, vilket har en del för varje färg. 
       
    • Det mesta av spelet är på spåret. Banan består av 52 fält.
    •  
    • Målremsan består av fyra uppsättningar av fem fält. Denna remsa leder in i destinationsfacket. Du kan bara nå målremsan om färgen matchar din token till målremmens färg.  
    •  
           
  4.  
  5.             3      Samla en grupp. Ludo kan spelas av 2 till 4 spelare. Spelare bör vara över fyra år och deras uppmärksamhet bör vara tillräckligt för att räkna och växla. Varje spelare väljer en av de fyra färgerna som visas på fältet och plattorna.        
  6.  
  7.                  4      Förbered spelbrädet. Efter varje spelare har valt en färg tas alla dessa tokens och placeras i rutorna i varje färg.  
       
    • När du spelar i par väljer du färger i motsatta ändar av kortet. Det betyder gult mot rött eller grönt mot blått. Placera bitarna i facken som matchar bitarnas färg.
    •  
           
  8.  
  9.                  5      Bestäm vem som börjar. Bestäm genom att kasta en tärning, vem är den första. Låt varje spelare rulla tärningarna. Vem tärnar högsta talet, kan börja. Efter den första spelaren spelas medurs medurs.                  
  10.  
             

    2      Ludo spela  ,

    
     
  1.                  1      Börja spelet. Spelaren som spelade högsta numret på första rullen blir första försöket att starta spelet. För att börja flytta på fältet måste en spelare rulla en sex för att få en sten att spela. Om den första personen inte rullar en sex, så kan den till höger om den rulla döden. De första sex tillåter spelaren att lämna startspåret.  
       
    • Varje spelare får chansen att rulla en sex, och om han inte rullar tärningarna, är det nästa spelares tur.
    •  
           
  2.  
  3.                  2      Följ kullet. När en spelare rullar de första sex för att få ett token i spel rullar han dö för en andra gång för att flytta token. Du måste spela exakt det nummer som rullades. För att landa i "målficka" måste du flytta exakt till antalet kuber. Du kan inte nå destinationsfickan med högre poäng.  
       
    • Om det inte finns något giltigt steg du kan göra är din tur över.  
    •  
           
  4.  
  5.                  3      Förstå reglerna för sexes. När en spelare rullar en sex, kan han ta en enda token från startrutan. Därefter rullar du igen och flyttar kakeln före det lämpliga antalet tärningar av den andra kullen.  
       
    • Om spelaren rullar en sex på den andra rullen kan han bestämma sig för att ta en annan bit från facket eller dra med den första delen. När du har tagit en ny token ur lådan, rulla en tredje dö och flytta token.
    •  
    • Om spelaren rullar en sex på den tredje rullen kan han inte ta en bit ur lådan. Den tredje sex avslutar den här spelarens tur.  
    •  
           
  6.  
  7.                  4      Fånga en fiendens sten. Du kan fånga en motståndares räknare när du landar i samma utrymme. Den fångade token går tillbaka till motståndarens motsvarande fack. Spelaren måste då rulla ytterligare sex för att placera sin räknare.  
       
    • Om en motstående sten blockerar din väg och du inte kan erövra den, kan du inte låta din sten gå.
    •  
           
  8.  
  9.                  5      Spel med torn. Ett torn bildas när en eller flera bitar av samma kostym landar i samma utrymme. Tornen är hinder för alla spelstycken på fältet, inklusive din. Om du har två tokens av samma färg och en motsats tillken landar på det där rummet, kallas det ett blandat torn. När ett blandat torn skapas, sätts alla plattor på den plattan tillbaka i sina respektive slitsar.  
       
    • Om ett torn har tre rutor framför dig och du rullar fyra, kan du inte dra ditt token över tornet och din tur slutar. Om du rullar en fyra, kan du fånga motståndarens tokens, men din token går också tillbaka i fickan.
    •  
    • Torn betraktas också som hinder för dina räknare. Det enda sättet att övervinna ditt eget torn är att landa det först med ett exakt kasta. Då kan du flytta token framåt på nästa rullning.
    •  
    • Du kan också välja att spela med "par" istället för torn.
    •  
           
  10.  
  11.                  6      Sätta dina bitar ihop i par. Detta är ett dubbelkantat svärd som kan bestämma sig för att förlora eller vinna. Du kan para pjäser i par genom att landa ett token med ett token på en annan. Om dina bitar är parade i par kan du inte skilja dem tills du kommer till målruta eller fångas och skickas till din låda. Så länge de är parade och inte i ett fack, kan motståndaren inte erövra eller erövra dem, såvida han inte heller har ett par och landar på dina tokens.  
       
    • Om ett motsatta par landar på ditt par, förlorar du båda dina symboler.
    •  
    • Du kan istället spela med torn eller utveckla en blandad variant som använder båda alternativen.
    •  
           
  12.  
  13.                  7      Nå målremsan. För att få dina bitar i målplatsen måste du göra en runda av fältet. Varje token går till höger. När du har avslutat en tur kan du placera dina symboler i målremsan.        
  14.  
  15.                  8      Vinn spelet. För att vinna spelet måste du ta med alla dina tokens i målplatsen innan någon av dina motståndare kan. Du kan inte hoppa över tokens på Ludo. Om du har en tom plats i din målremsa måste du flytta nästa sida till den här rutan. Flytta helt enkelt kakel så många utrymmen som kuben indikerar.  
       
    • Om du kan flytta ett utrymme och rulla två eller tre, kan du inte flytta ditt token i det här rummet.
    •  
           
  16.  
             

Vad du behöver .

                  

Tips .

                Läs mer... (7)      
Hobbies populär:
Gör ett loopingpapperplan.

Ritningsbokstäver.

Tjäna mycket pengar i Animal Crossing Wild World.

Gör en kunai kniv ur papper.

Felt.

Måla en bild.

Använd en tjocklek.

3 sätt att göra en mask.

Gör en godisbukett.

Gör ett glasshus.

Gör en oljelampa.

Gör porslin utan bränning.

Sticka en pärlemor.

Spela boccia.

Hur man gör en presentpåse.

Gör papper mache.

Skjut med pappersklipp.

Gör pappersraketar.

Jakt i Aura Kingdom Eidolons.

Sy ett tygrem.

Släpp en 2x2x2 Magic Cube.

ako woman