Home \ Hobbies
 

Settare av Catan lek.

 

Settarna i Catan är ett högt ansett brädspel som också finns på X-Box 360. Med ett antal möjliga strategier, konstant action och att varje spel skiljer sig från det sista, är det ingen överraskning att detta brädspel är en av de mest sålda. Settarna i Catan kan vara roliga för alla åldrar med familj eller vänner.

              

Förfarande .

    

    1      Ställ in spelet  ,

    
     
  1.            1      Förstå målet för spelet. Syftet med spelet är att samla 10 poäng. Vem som gör det här först vinner spelet. Poäng uppnås genom att bygga och köpa biljetter, med hjälp av resurser som tjänas genom att strategiskt placera byggnaderna. Välj ett bra utbud av resurser, eller var beredd att handla med andra spelare för att få det du behöver. Du bör noggrant studera spelinstruktionerna och vilka resurser som behövs för att bygga vilka byggnader innan du spelar spelet.  
       
    • Varje uppgörelse är värd en segerpunkt, och varje stad är värd två segerpoäng.
    •  
    • Varje "segerpunkt" -kort är värt en segerpunkt.
    •  
    • Varje specialkort är värt två segerpoäng. Kortet "Longest Road" tilldelas den första personen som framgångsrikt bygger fem kontinuerliga vägar. Kortet byter händer när antalet spelare som går ihop med varandra går över korthållarens längsta kontinuerliga gata. Kortet "största armén" delas ut till den första personen som spelar tre "riddare" -kort. Kortet byter händer när en spelare spelar mer "riddare" -kort än innehavaren av "största armén" -kortet.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Gör den yttre ramen. Varje marinram har ett tal vid sina kanter. sätta ramarna samman genom att ansluta matchande nummer.        
  4.  
  5.             3      Placera hexagonerna. Placera en slumpmässig marksex på insidan av ramen så att dess kanter rör vid havsramen. Placera fler slumpmässiga markeringar medurs tills du når mitten och alla markhexen fyller in flammans insida.        
  6.  
  7.             4      Placera flisorna. sätt nummerchipet med bokstaven "A" på en av sexkantarna på kanten, sätt chippet med bokstaven "B" till höger om chippet placerad först och fortsätt att lägga chips i alfabetisk ordning medurs tills du når mitten har nått Alla dina land hexes borde nu ha ett chip. När de är placerade, vänd dem över för att avslöja siffrorna. Dessa nummer bestämmer vilken roll som ger resurser till vilken spelare.        
  8.  
  9.             5      Placera rånarna. Placera rånarna på öknen.                  
  10.  
             

    2      De första rundorna spelar upp  ,

    
     
  1.             1      Bestäm den runda ordningen. Varje spelare kastar två tärningar. Spelaren som rullar det högsta numret går först. Rundorna fortsätter iurs medurs.        
  2.  
  3.             2      Placera de första bosättningarna. Den första spelaren placerar en av sina bosättningar vid ett korsning, där tre land hexes möts. De intilliggande hexen är de resurser han tjänar när numret rullas på hexen (så välj dem klokt!). Därefter placerar han en av sina gator i en av de tre möjliga rutorna bredvid sin första bosättning. Nästa spelare spelar sin runda på samma sätt, men måste placera sin bosättning i ett annat område.  
       
    • Vägar måste alltid placeras där hexes möts och angränsar spelarens uppgörelse.
    •  
    • En avveckling kan inte placeras på en överlappning som gränsar till en annan överlappning som upptas av en avveckling. Det måste finnas tillräckligt med utrymme för minst två vägar mellan alla bosättningar.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Placera de senaste bosättningarna. Den sista spelaren kan placera två bosättningar och två gator (en för varje förlikning) och sedan placerar de första spelarna sin andra bosättning och deras andra gata, denna gång moturs, tills varje spelare har två bosättningar och två gator på gatan Brett har.        
  6.  
             

    3      Spela en runda  ,

    
     
  1.             1      Rul dysan. Uppgörelsen av varje spelare berör tre mark hexagoner med tre siffror. Om numret som rullas motsvarar antalet spelarens uppgörelse kan spelaren hämta ett resurskort från den sexkant. Detsamma gäller för en spelare med en stad (istället för en avveckling), såvida han inte får ta två resurskort.        
  2.  
  3.             2      Spela dina runda åtgärder. Efter att ha rullat tärningarna har spelarna möjlighet att antingen bygga byggnader som vägar eller uppgradera bosättningar till städer, spela ett utvecklingskort eller handel. När du är klar skickar spelaren tärningarna till höger.        
  4.  
  5.             3      Bygga byggnader. Medan det är hans tur kan en spelare använda de resurser han har att bygga de byggnader som tjänar honom poäng. Titta på byggnadskalkylen för att ta reda på vad du kan bygga och hur mycket det kostar dig.  
       
    • För att bygga en väg behöver du: ett trä och en tegelsten.
    •  
    • Att bygga en lösning som du behöver: ett trä, en tegel, ett får och ett vete.
    •  
    • För att bygga en stad behöver du: Tre malm och två vete. Städer kan bara byggas i stället för en befintlig bosättning.
    •  
    • För att köpa ett utvecklingskort behöver du: Ett får, ett vete och en malm.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Spela ett utvecklingskort. Spelare får spela spelkort i början eller slutet av sin tur. Utvecklingskort gör olika saker, men deras effekter anges tydligt på själva kortet. Utvecklingskort finns i följande sorter:  
       
    • Med ett "Knight" -kort kan en spelare flytta rånaren till någonstans på brädet och sedan ta ett kort från en spelare som har en bosättning eller en stad på den blockerade resursen.
    •  
    • En vägkarta låter en spelare placera två vägar på brädet.
    •  
    • Ett "Year of Wealth" -kort ger en spelare två resurskort av något slag.
    •  
    • Efter att en spelare har spelat monopolkortet, meddelar spelaren typen av resurs. Varje spelare måste sedan ge spelaren alla resurskort av samma slag i handen.
    •  
    • Ett "segerpunkt" -kort ger automatiskt spelaren en segerpunkt.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Hantera vid behov. Spelaren kan också handla resurser, antingen med andra spelare eller med banken. En spelare kan byta fyra av samma resurskort för vilket resurskort som helst. Om en spelare befinner sig i en särskild port kan han byta ut två av resurserna i porten för vilket resurskort som helst. På en vanlig port kan en spelare handla tre av samma resurskort för vilket resurskort som helst.        
  10.  
  11.             6      Titta på tärningsnivåer. Om en sju rullas, måste varje spelare vara försiktig så att de inte har mer än sju kort i handen. Om en spelare har mer än sju kort måste han kasta hälften av dem. Den som har kastat de sju kan sedan placera rånaren på önskat antal chip. Om numret rullas kan spelare med bosättningar eller städer inte samla i numret den resurs som rånaren blockerar. Spelaren får då ta ett kort från någon spelare som har en bosättning eller en stad som rör land hexen med rånaren på den.        
  12.  
             

    4      Extra hjälp  ,

    
     
  1.             1      Applicera strategier för att vinna. Det finns ett antal strategier som kan användas för att hjälpa dig att få överkanten och vinna spelet. Den enklaste strategin är att få din startavveckling till ett område som ger dig tillgång till de oftast rullade resurserna (resurserna med röda eller större siffror).  
       
    • En vanlig teknik för att spela centra på gator och bosättningar (vilket innebär att du behöver mycket tegel och trä i början). En annan fokuserar på resursmonopol och hamnar (få en hamn och minst två städer på olika hexes med samma resurs, så att du kan handla allt du behöver). En annan teknik fokuserar på att bygga städer och skapa den största armén (vilket innebär att du har tillgång till mycket vete och malm).
    •  
    • Bygg så fort du kan städer (och bosättningar). Om du har många resurser att arbeta med, kommer du att kunna handla och bygga lätt.
    •  
    • Undvik att riva en enda hexagon på dig. Detta gör dig som mål för smart robber robber.
    •  
    • 3: 1-portar är mer användbara än andra hamnar eftersom de inte är föremål för rånläger på de flesta nyckelresurser.
    •  
    • I allmänhet vill du inte köpa utvecklingskort om du inte försöker få poäng för att få den största armén. Dina resurser investeras bättre i gator och byggnader, eftersom dessa punkter garanterar. De kan också vara användbara om du har mer än 7 kort i handen som du inte kan bli av med på något annat sätt och du vill inte riskera om en sju rullas.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Se om du har alla bitar. Kontrollera att du har allt är inte en dålig idé.  
       
    • 19 land hexagoner (fyra får, fyra vete, fyra trä, tre tegelstenar, tre malmer och en öken).
    •  
    • Sex marina ramdelar.
    •  
    • 18 runda nummerchips.
    •  
    • En svart / grå rån deponering.
    •  
    • Fyra uppsättningar träspelsdelar i fyra olika färger, som innehåller fem bosättningar, fyra städer och femton gator.
    •  
    • 25 Utvecklingskort bestående av 14 Knight / Soldier Cards, 6 Progress Cards och 5 Victory Points.
    •  
    • Resurs kort av varje land hexagon, med undantag för öknen.
    •  
    • Fyra byggkostnadskort, en för varje spelare.
    •  
    • "Longest Road" och "Biggest Army" pris kort.
    •  
    • Två tärningar, en röd, en gul.
    •  
    • Ytterligare portdelar som ersätter slumpmässiga portar (tillval).
    •  
           
  4.  
             

Tips .

                  
Hobbies populär:
Använd en konsttidskrift.

Sy en kjol ut ur ett par byxor.

Installera FOSE.

Gör en agentvakt.

Gör en spargris.

Spela Mikado.

Skapa en anslagstavla.

Se Perseid meteorregn.

Skapa Candy Crush Level 30.

Göra rök ut ur sockersocker.

Gör en klänning från kanaltape.

Ritning.

Sy på en lapptäcke.

Gör en kraftfull pistol från en penna.

Köp ett hus i Whiterun.

Vik en pappershelikopter.

Rita bilar.

Få Shedinja.

Duell i Red Dead Redemption.

Gör dubbletter med en latexmögel.

Virkade i en cirkel.

ako woman