Home \ Hobbies
 

Vem spelar jag

 

Vem är jag? är ett klassiskt gissningsspel som har spelats sedan 1800-talet. En spelare tycker om ett föremål eller en person och de andra spelarna har 20 chanser att gissa honom / henne. Spelet är idealiskt för långvarig körning, fritid eller som ett sätt att utöka ditt eget vokabulär samtidigt som du lär dig ett nytt språk.

              

Förfarande .

    

    1      Som en rådgivande spelare  ,

    
     
  1.                    1      Ställ in reglerna. Alla vet en lite annorlunda version av vem är jag? Prata med dina medspelare om reglerna och kom till ett avtal.  
       
    • Kaptenen ställer in en kategori - han har två alternativ:  
         
      • Är det ett djur (det lever och andas), en växt (det växer) eller ett mineral (lever inte, växer inte och förekommer i jorden)? Denna version kan vara lite svårare eftersom ett objekt kan kategoriseras i olika kategorier (t ex ett läderband).
      •  
      • Är detta en person, plats eller föremål? Denna variation är mycket enklare och ger utrymme för mer abstrakta idéer, till exempel "San Francisco".
      •  
       
    •  
    • Spelare kan komma överens om objektet måste vara i sikte. Denna variant är lämplig för kortare spel eller för spelare med en guldfisks uppmärksamhet.
    •  
    • Vissa spelare tillåter ett gissning i slutet av de 20 frågorna om objektet inte har bestämts då. En sorts sista chans.
    •  
    • Svaren kan besvaras direkt med "ja" eller "nej" eller kan bestå av adverb som "vanlig", "ibland" eller "sällsynt".
    •  
    • Någon måste hålla reda på antalet frågor som redan ställts. Detta är vanligtvis den som har sin handsfree och kan hålla upp rätt antal fingrar.
    •  
           
  2.  
  3.                  2      Bygg dina frågor om tidigare svar. Spelet har börjat och du har ingen aning om vilka frågor du kan fråga. Det hjälper inte dig om du gillar saker som "Är det större än en elefant?" eller "luktar det bättre än en skunk?" erfragst. Först begränsa ett stort område och bli mer specifikt.  
       
    • Börja med en allmän fråga som "Är det större än en brödkorg?" Om svaret är ja, fråga en annan fråga av samma mönster ("Är det större än ett kylskåp?"). Så fort du får ett "nej" svar, stoppa det. Följ sedan en annan väg (färg etc.) tills du kan kombinera två tips.
    •  
           
  4.  
  5.                  3      Bli inte för korrekt. Om du börjar med alltför restriktiva frågor får du bara en handfull skakande huvuden. Tänk större, bredare frågor för att få ett "ja" (åtminstone i början) och få på rätt väg.  
       
    • Frågor som "Innehåller det teknik för kommunikation, underhållning eller arbete?" är väl genomtänkt. Om du får ett positivt svar kan du fortsätta därifrån. Om inte, har du en stor mängd alternativ uteslutna.
    •  
           
  6.  
  7.                  4      Du borde inte gissa utan ledtrådar. Din andra fråga borde inte vara "Är det en get?" högt. Om du inte kan läsa andras tankar kommer du förmodligen inte att lyckas. Du bör bara gissa om du har en ganska bra idé om varan  
       
    • Om du närmar dig 20-frågetecknet bör du spara några rader för gissning. Varje misslyckat försök räknas som en runda och om du absolut inte har någon aning kan du börja gissa i runda 16 eller 17 redan.  
         
      • Om du inte kunde gissa objektet eftersom det var den lilla tåen till spelmästarens högra fot, ska du överklaga. Eftersom det här är ett orättvist sätt att spela.
      •  
       
    •  
           
  8.  
  9.                  5      Avsluta spelet. Om du vinner (hitta föremålet inom 20 frågor) så har tiden för retribution kommit! Nu är det din tur att komma med ett objekt och din medspelare måste gissa det.  
       
    • Om du inte kunde gissa objektet inom 20 frågor, tänk på dina frågor och försök att göra det bättre i det andra spelet. Nu när du vet hur din motståndare spelar, hur kan du anpassa din strategi?
    •  
                     
  10.  
             

    2      Som spelmästare  ,

    
     
  1.                  1      Förklara reglerna. Ibland händer det att varje spelare vet något annorlunda spelregler. Därför bör du ställa in de allmänna reglerna innan du börjar.  
       
    • Från vilka kategorier kan spelmästaren välja villkoren? Namnger han kategorin i början eller måste den gissas?  
         
      • Välj bland följande kategorier: Djur, växter och mineraler eller Person, Plats och objekt. Den förra kan orsaka avvikelser (är ett träbord ett växt eller ett mineral?), Medan det i det senare fallet är hela världen tillgänglig (till exempel Brandenburger Tor)
      •  
       
    •  
    • Behöver objektet vara i sikte? I rummet? Någon annanstans?
    •  
    • Har du en sista gissning, nästan som en 21: e fråga?
    •  
    • Är svaren begränsade till "ja" eller "nej" eller kan du svara "ibland", "vanligtvis" eller "sällan"?
    •  
    • Vem håller spår? Räknar du frågorna eller gör det för varje spelare?
    •  
           
  2.  
  3.                  2      Tänk på ett föremål. Du borde avvika lite från ditt vanliga tänkande och välja ett objekt som ingen av spelarna har i åtanke. Ta ett objekt som båda parter känner till och det är osannolikt men inte omöjligt att gissa.  
       
    • Välj inte din lillasysters dagbok, som hon gömmer sig under hennes säng. Eftersom det är omöjligt för gissande spelare att någonsin gissa. Det är bara inte kul.
    •  
    • Om du är besatt av Star Trek, ska du inte välja det här ämnet. Välj något som din motståndare inte förväntar sig. Särskilt om det är en vän som känner dig väldigt bra.
    •  
           
  4.  
  5.                  3      Ge exakta svar. Om du inte vet svaret på en fråga kan du kanske gissa, men låt dina lagkamrater veta att du inte är helt säker. Led inte dem på fel spår.  
       
    • Tänk inte för mycket. Om de frågar dig "Är det större än ett kylskåp", svara inte "Kanske, vilken typ av kylskåp talar du om?". Tänk på standarder. Om du inte tänker för mycket, kommer du att vara på samma våglängd.
    •  
           
  6.  
  7.                  4      Bota en vinnare. Efter den 20: e fråga (och glöm inte: gissa räkningar) är spelet över. Om de inte kunde läsa dina tankar vann du. Då är det dags för en annan omgång.  
       
    • Om objektet gissades av en spelare, spelar spelaren i nästa omgång rollen som spelmästaren. Låt oss bara hoppas att han gör det så rättvist som du gör.
    •  
           
  8.  
             

Tips .

                  

Varningar .

             
Hobbies populär:
Sy på paljetter.

Gör en skolväska själv.

Gör ett symmetriskt pappershjärta.

Färgpapper med kaffe.

Spela The Walking Dead.

Sy en klänning till en bebis.

Bygg ett modellslott.

Fusk ordentligt när du spelar poker.

Enkla människor målar.

Göra en pickaxe i Minecraft.

Fågel.

Lär dig att rita utan dyra kurser.

Sy på byxor.

Använd perkorer.

Gör pappersljud.

Gör papper mache.

Gör ett svärd.

Virkade manschetter.

Skapa en enkel skugga i Photoshop CS3.

Gör smuts från tvättmedel.

Gör en suddgummi.

ako woman