Home \ Hobbies
 

Spela schack som nybörjare.

 

Schack är ett spännande och beroendeframkallande spel som kräver skicklighet och strategi. I århundraden har det varit spel av intellektuella och forskare. Men även om spel kräver en viss geni betyder det inte att även ett barn inte kan besegra en vuxen. Fortsätt läsa för att lära och spela detta gamla spel som många anser att ett av de bästa brädspel någonsin.

              

Förfarande .

    

  Del 1      Förstå spelet, tavlan och tecknen  ,

    
     
  1.            1      Känn alla tecken och lära dig att flytta. Varje klass av figurer kan flyttas annorlunda. Här är namnen på de enskilda tecknen och hur de ritas (med ett eller två undantag, som kommer att diskuteras senare).  
       
    •   Bonden : Den mest grundläggande karaktären i spelet (du äger 8 av dem). På första draget kan en bonde rita ett eller två utrymmen, då bara ett utrymme. En bonde får bara slå ett stycke som är placerat diagonalt framför sig och får inte dra bakåt.
    •  
    •   Tornet : Det ser ut som ett slottstorn. Han kan flytta så många lådor horisontellt och vertikalt som han gillar. Han kan slå tecken på sin väg.
    •  
    •   Springer : Han är representerad av en häst och är förmodligen den mest komplicerade enheten. Den kan röra sig i vilken riktning som helst i en 'L' form, antingen för två horisontella och sedan ett vertikalt fält, eller två vertikala och ett horisontella fält. Riddaren är den enda figuren som får hoppa över andra delar . Han kan bara slå figurer som står i fältet där han hamnar.
    •  
    •   Runner : Han kan bara flytta diagonalt men har så många utrymmen som han vill. Han har ofta formen av en biskops keps (därför också på engelska: "biskop" - biskop).
    •  
    •   Drottningen (eller drottningen) : Hon är den mest kraftfulla karaktären i spelet (och brukar ha en ganska feminin krona). Den kan flytta antingen horisontellt, vertikalt eller diagonalt för så många rutor som det vill och attackera från alla dessa rutor.
    •  
    •   Kungen : Han kan flytta och attackera endast ett utrymme i varje riktning. Han är karaktären du inte kan förlora, eftersom du förlorar spelet som ett resultat.
    •  
    • Kom ihåg styrkan i varje tecken:  
         
      • Kungen är oersättlig och måste skyddas.
      •  
      • Damen är den mest värdefulla siffran och mest användbar för att stödja andra tecken. Det används också ofta för en "gaffel". Damen kombinerar färdigheterna hos en löpare och ett torn. Hon anses vara den mest värdefulla siffran efter kungen.
      •  
      • Jumpers är bra för överraskningsattacker och gafflar. Deras ovanliga dragkraft är ofta svårt att förstå och förvirra för nybörjare.
      •  
      • Löpare är särskilt värdefulla i öppna positioner. Nybörjare underskattar ofta löparepotentialen och utnyttjar därför inte fullt ut.
      •  
      • Tornen är mycket starka och har ett brett utbud av åtgärder. De fungerar bäst på öppna linjer.
      •  Bönder kan tyckas oväsentliga, men de kan ofta användas bra för att fälla motståndaren och byta ut dem för mer värdefulla stycken. Om de används ordentligt kan bönderna även kontrollera kongen för checkmate.  
       
    •  
           
  2.  
  3.   2      Förstå vad som menas med "putting schack" (schack, schackordstäv). När din kung är i kontroll hotas han av en fiendens karaktär. Om din kung är i schack måste du förhindra detta i nästa tur. Du kan göra det på tre olika sätt:  
       
    • Genom att dra kungen på ett säkert fält. Ett säkert fält är ett fält där kungen inte kommer att vara i kontroll.
    •  
    • Genom att kasta skakinställningsfiguren.
    •  
    • Genom att dra en av dina bitar däremellan. Detta fungerar inte för bönder och hoppare.  
         
      • Om du inte kan göra några av de angivna sakerna, och din kung är fortfarande i kontroll, är spelet över och du har förlorat.       
      •  
       
    •  
           
  4.  
  5.             3      Förstå konceptet. I schack försöker du kasta den motsatta kungen och din motståndare din. Det är det främsta målet. Så du måste också förhindra att din egen kung kastas. Du försöker kasta så många av dina motståndares bitar som du kan utan att förlora dina egna bitar.  
       
    • Schack handlar om intelligens och strategi. Det finns många varianter och rörelser som en nybörjare knappast kan förutsäga och förstå. Var tålamod! Ju roligare och spännande spelet är desto oftare spelar du det.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Ställ in brädet. Nu när du känner till alla bitar kan du lägga dem på brädet. Ställ upp brädet så att varje spelare har en vit låda på höger sida. Så här bildas siffrorna:  
       
    • Placera alla banden på den andra raden framför dig, skapa en mur av pjäser mellan dig och din motståndare.
    •  
    • Placera tornen i hörnen på din sida av brädet.
    •  
    • Placera en häst bredvid varje torn och en löpare bredvid varje häst.
    •  
    • Placera drottningen på ett av de återstående utrymmena, enligt hennes färg (till exempel om du har den svarta drottningen, placera henne på det svarta utrymmet, den vita drottningen på det vita utrymmet).
    •  
    • Sista, lägg kungen på det återstående rummet. Kontrollera om din motståndare har ordnat bitarna på samma sätt. Kvinnorna borde stå mittemot, precis som kungarna.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Om du är seriös om att spela schack, borde du lära dig rad- och kolumnsystemet i fälten. Varje ruta på brädet har en motsvarande bokstav och ett nummer. Om någon är t.ex. något som "King C3", C3 står för detta system. Detta gör referenser till tåg mycket enklare.                  
  10.  
             

  Del 2      Spela spelet  ,

    
     
  1.             1      Den vita spelaren gör det första draget. Spelaren väljer något tecken och börjar sin allvarliga attack eller hans öppning. Han drar en bit och sedan får svart svara. Öppningen är en särskilt viktig del av spelet. Det finns inget "rätt sätt" här - alla har sin egen stil och du måste hitta din egen. Men du borde hålla några saker i åtanke:  
       
    • Nu handlar det inte om att attackera. I din öppning försöker du få dina karaktärer till särskilt gynnsamma positioner. De ska placeras på bra och säkra fält.
    •  
    • I allmänhet borde du bara göra 1 eller 2 drag med banden. Fokusera sedan bättre på dina starkare karaktärer - hoppare, löpare och torn. Din utveckling (flytta dina siffror till aktiva utrymmen, till exempel mitten) är inte färdig förrän du har flyttat alla dessa siffror.
    •  
    • Många av dina öppningsdrag beror också på din motståndare - du behöver empati med spelet. Så se och försök ta reda på vad din motståndare är uppe till. Det här spelet handlar mer om att förutse och förebygga hot än vad som helst annat.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Integrera regeln en passant . Naturligtvis bara om du vill. Många nybörjare oroar dig inte för det. Men om du är nyfiken på hur man gör spelet lite mer franskt och ännu mer komplicerat än det redan är så fungerar det här:  
       
    • Om du kommer ihåg, kan dina pjäser flytta två utrymmen i sin första tur. Antag att du gjorde det och landade intill en motsatta bonde i samma rad. I sin nästa tur - och bara i hans nästa - kan din motståndare nu slå din bonde en passant (som bokstavligen betyder "i pass"). Normalt kan bönderna bara slå ett område diagonalt - men i det här exceptionella fallet kan de slås i förbigående, men i slutändan hamnar de ändå upp i samma diagonala fält.
    •  
    • Igen kan detta bara hända direkt efter att en bonde har gjort en 2-fältsträcka. När nästa tåg är över är möjligheten borta. Det här röret fungerar bara med böcker och ingen annan siffra. Så du kan inte kasta en dam eller en jumper en passant .
    •  
           
  4.  
  5.             3      Dragas alternerande. Och det är spelet! Du och din motståndare vänder och försöker slå konungen av varandra. Du försöker slå andra tecken för att rensa vägen. Om du kan hota sin kung eller hans kvinna och sätta honom under press har du en fördel. Men det finns oändliga sätt att vinna.  
       Bönder verkar ofta bara vara i vägen, men du borde inte offra dem direkt. Om du kan rita en bonde till din motståndares baslinje blir han en annan karaktär (alla, bara ingen kung)! De flesta kommer att välja en dam, men du kanske också gillar att ta en jumper, en löpare eller ett torn. Om du kan smyga med din bonde till andra sidan av brädet utan att din motståndare märker, kan du vända spelet upp och ner.  
           
  6.  
  7.             4      Tänk alltid ett eller två steg framåt. Om du flyttar din riddare där, vad händer? Försvårar detta andra tecken när din motståndare gör ett drag? Kan du låta dig spela offensivt eller måste du skydda din kung (eller drottning)? Vilka planer brygger du i hälften av din motståndare? Var utvecklar spelet i nästa steg?  
       
    • Detta är inte ett spel där du kan flytta dina karaktärer fram och tillbaka utan att tänka - de påverkar varandra på ett eller annat sätt. Din bonde förkläddar din löpare, din riddare skyddar din kung och det motsatta tornet angriper din drottning, om du inte gör något åt ​​det. Så planera ditt nästa drag och flytta efteråt - och om du kan, din motståndares tur. För att vinna måste du vara diskret och strategisk!
    •  
    • Alltid en retur i handen. Du kan utsätta din bonde för det motsatta tornets vilja om du kan kasta sin löpare med din riddare. Ibland måste väl genomtänkta uppoffringar göras.
    •  
           
  8.  
  9.   5      Lär dig hur roch . Detta är ett speciellt drag, med både torn och kung. Det är det enda sättet att flytta två stycken i en tur. Förutom det en passant -tåget är castlingen det andra specialtåget. I ett slott växlar tornet och kungen sina positioner - skyddar din kung och utvecklar ditt torn samtidigt. Det är i princip alltid användbart att kasta.  
       
    • Du kan bara göra ett slott om:  
         
      • Varken tornet eller kungen har dragits hittills.
      •  
      • Kungen är inte i kontroll.
      •  
      • Inga andra figurer står mellan kung och torn.
      •  
      • När ingen motstående karaktär kontrollerar (hotar) mellanslag mellan utgångs- och slutpositionerna.       
      •  
       
    •  
    • I en tur ritar du både kung och torn. Om du vill slott på kungens sida ( kortkastning ) flyttar du din kung två platser till höger och lägger tornet bredvid det (tornet rör sig så också två fält). Om du vill kasta damerna ( long castling ), flytta din kung två platser till vänster och placera sedan ditt torn bredvid det (i detta fall kommer tornet att flytta tre utrymmen).
    •  
           
  10.  
  11.             6      Vinn spelet genom att sätta den motsatta kungen i kontrollmat. Det betyder att du spelar schack och det finns ingen flykt från den. När det händer kan du säga "checkmate!", Men du behöver inte. Vid denna tidpunkt lägger din motståndare sin kung på sidan och signalerar hans nederlag.  
       
    • Det kan också finnas en dödläge och spelet slutar i rita (rita). Detta händer när en kung är ur schack men kan inte flytta till ett säkert fält.
    •  
    • Det finns andra sätt som spelet kan sluta i rita:  
         
      • Genom överenskommelse. Om båda spelarna inte längre ser chansen att vinna, kan de komma överens om ränta.
      •  
      • Genom repetitionståg. Om en gång samma exakt samma spelläge uppträder tre gånger i rad, görs matchdragningen. Om t.ex. Båda spelarna flyttar bara sina hoppare ett utrymme fram och tillbaka.
      •  
      • Genom 50 tågregeln. Om ingen av de två spelarna har flyttat en bonde eller besegrat en motståndande bonde i 50 på varandra följande drag, betraktas spelet som en rita. Detta för att förhindra att ett spel håller för evigt eller en spelare vill besegra den andra genom trötthet.
      •  
      • På grund av otillräckligt material. Om ingen av spelarna har tillräckligt med material för en kontrollkamrat anses spelet vara en rita. En kung och ett torn kan t.ex. ensam, lägg inte den motsatta kungen Matt.
      •  
      • När alla figurer har kastats utom kungen. Detta är praktiskt taget ett exempel på otillräckligt material. En kung kan inte placera den andra i check eller checkmate. Spelet slutar i rita.
      •  
       
    •  
           
  12.  
             

  Del 3      Avancerade strategier  ,

    
     
  1.             1      Använd alla dina karaktärer. Flytta inte bara dina hoppare bara för att du får mycket schack. Använd din fulla armé! Ett av de största nybörjarmisserna är att bara använda några av dina egna tecken. När det händer hänger resten och kan enkelt slås av din motståndare. Så håll styrelsen aktiv och din motståndare under tryck.  
       
    • I din öppning borde du flytta några pjäser ett fält eller två och dra sedan dina andra bitar. Detta gör att fler siffror i första raden kan bryta igenom och lättare komma in på slagfältet. Detta ger dig mer attack kraft.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Styr centrumet. Eftersom många siffror kan röra sig i vilken riktning som helst, anses centralt att betrakta centrum viktigare än att kontrollera sidorna. Om du dominerar mitten, är dina figurer mer mobila än att bara placera dem på kanten eller i hörnen. En hoppare har t.ex. endast två -fält i ett hörn men åtta möjliga rörelser när de är placerade på ett centralt torg! Försök att dominera mitten så fort som möjligt.  
       
    • Av goda skäl börjar många spelare sin öppning med medelbönderna. Se bara till att du inte släpper din kung för en snabb checkmate av en välplacerad löpare och drottningen.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Tillbringa aldrig onödiga siffror. Det låter ganska uppenbart, men många spelare överger sina karaktärer, ibland även stormästare! Om du måste kasta en siffra ska det alltid vara en byteshandel. Ge aldrig en sak - de är alla värdefulla, antingen bonde eller dam. Ska du fråga dig själv hur värdefull exakt det finns ett poängsystem för det. Ju mer värdefulla siffran är desto mer poäng är det värt.  
       
    • Bönder är värda 1 poäng
    •  
    • hoppare är värda 3 poäng
    •  
    • Löpare är värda 3 poäng
    •  
    • torn är värda 5 poäng
    •  
    • Dam är värda 9 poäng  
         
      • Kungar kan inte dömas, för om du förlorar din kung, förlorar du också spelet.
      •  
       
    •  
           
  6.  
  7.             4      Skydda din kung. Det är något du bör vara uppmärksam på. Om du inte gör något annat - så oroa dig inte för att attackera - du måste skydda din kung. Ta honom in i ett hörn genom att kasta och bygga ett högborg runt honom, var noga med att han har ett fält att flyga om din motståndare väljer att schacka honom. Men du bör så snart som möjligt se till att din motståndare flyr och inte attackerar.  
       
    • Han kan inte göra mycket på egen hand, men han kan försvara sig. I början och i mitten av spelet behöver din kung minst en eller två stycken för att förhindra schack. I slutändan, med bara några pjäser och pjäser kvar på brädet, kan kungen bli stridsenhet och placeras i mitten.
    •  
           
  8.  
             

Tips .

                  

Varningar .

      

<91112>  

<91112>  

<91112>           

   Läs mer... (5)      
Hobbies populär:
Arbeta gamla möbler.

Använd akvarellpennor.

Häll ut en kokosnöt.

Bygg en matlagningsö.

Dekorera ljus själv.

Spela baccarat.

Fish flounders.

Kasta upp en stol.

Säkra glidskruvar.

Rita en ananas.

Vik ett blad i ett hjärta.

Visa den nakna rumpan till någon (Mooning).

Gör mobila saker.

Tinker Sky Lanterns.

Radera den färgade penna.

Metalltryck.

Act eller Truth play.

Släpp en 2x2x2 Magic Cube.

Tillverkning av adhesivkuddar.

Sy en väst.

Ställ in ett backgammonkort.

ako woman