Home \ index
 

Rita poäng i ett koordinatsystem.

 

För att komma in i poäng i ett koordinatsystem måste du förstå hur koordinatsystemet är konstruerat och vad du kan göra med dessa (x, y) koordinater. Om du vill veta hur man anger poäng i ett koordinatsystem följer du den här handboken.

              

Förfarande .

    

  Del 1      Samordningssystemets struktur  ,

    
     
  1.                    1      Koordinatsystemets axlar. Om du vill ange en punkt i koordinatsystemet använder du förmodligen (x, y) formen. Här är vad du behöver:  
       
    • X-axeln går åt vänster och höger och den andra koordinaten är y-axeln.
    •  
    • Y-axeln går upp och ner.
    •  
    • Positiva siffror är rätt eller uppåt (beroende på axeln), negativa siffror är kvar eller nedre.
    •  
           
  2.  
  3.                  2      Kvadranterna i koordinatsystemet. Koordinatsystemet har fyra kvadranter (ofta kallade romerska siffror).  
       
    • Kvadrant I är (+, +); Kvadranten I ligger ovanför x-axeln och till höger om y-axeln.
    •  
    • Kvadrant IV är (+, -); Kvadrant IV ligger under x-axeln och till höger om y-axeln. (5.4) är i kvadrant I.
    •  
    • (-5,4) är i kvadrant II. (-5, -4) är i kvadrant III. (5, -4) är i kvadrant IV.
    •  
           
  4.  
             

  Del 2      Rita en enda punkt  ,

    
     
  1.                  1      Börja i (0, 0). Gå till (0, 0), skärningen mellan x- och y-axlarna, mitt i koordinatsystemet.        
  2.  
  3.                  2      Gå x-enheter till höger eller vänster. Anta att vi har koordinaterna (5, -4). X-koordinaten är 5. Eftersom 5 är positiv går vi 5 enheter till höger. Om det var negativt skulle vi gå 5 enheter till vänster.        
  4.  
  5.                  3      Gå upp eller ner enheter. Börja där du anlände tidigare, 5 enheter till höger om (0, 0). Eftersom y-koordinaten är -4 måste vi gå ner 4 enheter. Om hon var 4, skulle vi gå upp 4 enheter.        
  6.  
  7.                  4      Markera punkten. Markera den punkt du hittade genom att gå 5 enheter till höger och 4 enheter ner, punkten (5, -4) som ligger i den fjärde kvadranten. Och du är klar.        
  8.  
             

  Del 3      Avancerade metoder  ,

    
     
  1.                  1      Rita poäng om du har givit ekvationer. Om du har givit en ekvation men inga koordinater kan du hitta koordinaterna genom att välja en slumpmässig koordinat för x och titta på vad ekvationen för y ger. Fortsätt tills du har tillräckligt med poäng och dra alla in och anslut om det behövs. Så här kan du göra det, oavsett om du har en enkel rak linje eller en mer komplicerad kurva som en parabola:  
       
    • Rita punkter på en rak linje. Antag att ekvationen är y = x + 4. Välj ett slumptal för x, säg 3 och se vad du får för y. y = 3 + 4 = 7, och därmed har du hittat punkten (3, 4).
    •  
    • Rita punkter i en kvadratisk ekvation. Antag att parabolas ekvation är y = x + 2. Gör samma sak: välj ett slumpmässigt tal för x och se vad du får för y. Det är lättast att välja noll för x. y = 0 + 2, så y = 2. Du har hittat punkten (0, 2).
    •  
           
  2.  
  3.                  2      Anslut punkterna vid behov. Om du ska rita en kurva, en cirkel eller en parabola måste du ansluta punkterna. Om du har en linjär ekvation, rita en linje genom alla punkter från vänster till höger. Om du har en kvadratisk ekvation, koppla punkterna med en krökt linje.  
       
    • Om du inte bara vill rita en enda punkt behöver du minst två poäng. För en rak behöver du två poäng.
    •  
    • En cirkel behöver två punkter om man är mitten, eller tre om mitten inte är där (om inte uttryckligen nämner mitten i uppgiften, använd sedan tre).
    •  
    • En parabola behöver två punkter: minsta eller maximala och en punkt för en sida som du då kan spegla.
    •  
    • En hyperbola behöver sex punkter: tre på varje axel (faktiskt bara tre, eftersom resten också kan erhållas via symmetrierna).
    •  
           
  4.  
  5.                  3      Ändringar av ekvationen ändrar grafen. Här är flera modifieringar av ekvationen och hur det påverkar grafen:  
       
    • Ändra x-koordinaten rör grafen till höger eller vänster.
    •  
    • Lägga till en Konstant flyttar grafen upp eller ner.
    •  
    • Negativa uttrycket (multiplicera med -1) för att reflektera grafen. Om det är en rak linje går den ner i stället för upp, eller vice versa.
    •  
    • Multiplicera med ett tal ökar eller minskar höjden.
    •  
           
  6.  
  7.                  4      Här är ett exempel på hur förändringar i ekvationen ändrar grafen. Tänk på ekvationen y = x. Det är en liknelse med bas i (0,0). Så här ändras det när vi ändrar ekvationen:  
       
    • y = (x-2) ger samma parabol, men det flyttas två enheter till höger. Basen är nu i (2,0).
    •  
    • y = x + 2 är fortfarande samma parabol, men nu flyttas två enheter upp med basen i (0,2).
    •  
    • y = -x (kvadrater först och använder då negativt tecken) är samma parabola som y = x, men upp och ner. Basen är fortfarande i (0,0).
    •  
    • y = 5x är fortfarande en parabol, men värdena blir större snabbare så det ser tunnare ut.
    •  
           
  8.  
             

Tips .

             
Index populär:
Imponera dina svärföräldrar.

Fake en ryggskada.

Amning.

Hämta musik från YouTube.

Hämta undertexter från YouTube.

Gör sushi.

Har långvarig läppstift.

Gör svart.

Skicka ditt barn till ett daghem.

Gör själv köttbullar.

Bli gravid om din partner hade en vasektomi.

Få morgon efter piller.

Ta ett fotografi av en gravsten.

Kontakta Amazon.

Gör origami papperskläder.

Stanna en blödning.

Var en bra pappa.

Gör ett läxa schema.

Förbered friterad degpajer.

Var en bra barnflicka.

Håll vattensläckor.

ako woman