Home \ konst
 

Skriv meningsfulla texter.

 

Starka texter kan göra skillnaden i en sång. Texten ger lyssnaren något för att förstå vad han kan sjunga med, och han innehåller ofta det grundläggande budskapet i sången. Oavsett om du vill skriva en protestbollad, en sång om kärlek och heartbreak, eller bara nästa stora popslag, lär du dig att skriva meningsfulla texter kan du skapa en stark och framgångsrik sång.

              

Förfarande .

    

  Del 1      Välj ett ämne  ,

    
     
  1.            1      Bestäm vad din sång ska handla om. Det är lättast att skriva en meningsfull text om du bestämmer i förväg vad låten ska handla om. Sånger kan göra nästan vad som helst, men om du vill att din text ska vara meningsfull bör du välja ett tema som appellerar till dig personligen. 
       
    • Samla idéer som är viktiga för dig. Tänk på vad som händer i ditt liv och expandera ämnet för att inkludera din kultur, din stad eller till och med ditt land.
    •  
    • Tänk på konkreta tillfällen där du verkligen kämpade för detta problem / problem. Till exempel när du skriver om hjärtat, tänk på hur du kände eller vad du kände för den andra personen när du blev övergiven. När du skriver om en kulturfråga, tänk på ett visst ögonblick som sammanfattar din erfarenhet av ämnet.
    •  
    • Tänk på båda hur du kände i det ögonblicket och vad du lärt dig på lång sikt genom erfarenheten.  
    •  
           
  2.  
  3.             2      Skriv gratis föreningar till ditt ämne. Det här är ett enkelt sätt att börja när man kämpar för en författarens block. När du har valt ett gemensamt tema för din sång, ställ in en timer i fem minuter. Skriv sedan hela fem minuter till larmet utan avbrott, håll ditt ämne i åtanke.  
       
    • Försök att inte tänka för mycket om vad du ska skriva. Skriv bara ner det första ordet / idén / ljudet som kommer att tänka på när du tänker på ditt ämne.
    •  
    • Oroa dig inte om stavning, korrigeringar eller om dina ord har någon mening alls. Målet är att bara fortsätta skriva så att du kan samla så många idéer som möjligt.
    •  
    • Fortsätt skriva tills larmet släcker. Även om du måste skriva oanständiga ord tills du kommer upp med nästa korrekta ord; Flytta bara pennan längre över sidan!
    •  
           
  4.  
  5.             3      Begränsa din lista. När larmet släcker och du har en slumpmässig lista med ord på handen, måste du se vad du har skrivit och välj de bästa orden. Tänk på vilka ord som är mest rörliga, mest visuella, mest emotionella och naturligtvis den mest relevanta. 
       
    • Skriv de bästa 10 till 12 ord från din lista.  
    •  
    • Om du har mer än 12 riktigt bra ord, så är det okej också. Du behöver inte använda dem alla och det kan vara till hjälp att få några extra ord som du fortfarande kan klippa ut. Om du inte har minst 10 ord, bör du upprepa den fria skrivutövningen igen.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Hitta anslutningar. Nu när du har en lista med ord kan du arbeta för att hitta tematiska länkar mellan några av dina ord. Tänk på de föreningar du har med varje ord och var dessa föreningar kommer ifrån i ditt liv.  
       
    • När du hittar föreningar, ger du orden känslor. Även om det för närvarande bara är en slumpmässig lista över ord, blir varje ord meningsfullt genom att tilldela implicita och explicit associationer till listan.
    •  
    • Skriv några ord, en fras eller till och med en mening om varje ord och dess associerade föreningar. Det här är inte nödvändigtvis dina texter, men sådana skrivna "förklaringar" kan senare fungera som byggstenar för dina riktiga texter.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Försök skriva korta fraser. Om du känner dig bekväm vid denna punkt i skrivprocessen kan du försöka lägga in dina ord och förklaringar / föreningar i en kedja med korta fraser. Dessa behöver inte vara perfekta, rimliga eller meningsfulla om du sätter dem ihop vid denna tidpunkt. Men du kanske kan ta en av dessa fraser och lägga dem i en stanza, eller ens göra en viktig linje i kören. 
       
    • Vid den här tiden borde du inte tänka på hela låten än. Bara släpp dessa ofullständiga / partiella idéer ur listan och håll temaet för din sång i åtanke när du spelar med dessa korta fraser och utökar dem.  
    •  
                     
  10.  
             

  Del 2      Komponera kören  ,

    
     
  1.             1      Samla idéer för kroken. Hookline är ett annat namn för kören. Innan du börjar skriva den här delen av din sång, titta på listan över dina samlade fraser igen. Tänk på vilka fraser som innehåller de mest kraftfulla, livligaste eller meningsfulla orden som direkt hänför sig till ditt ämne. 
       
    • Refrain börjar vanligtvis med en eller två linjer som expanderar. Kören behöver inte rymma, men det borde vara snyggt och förhindra lyssnaren.  
    •  
    • Försök. Utöka de fraser som får dig att känna att de bäst representerar eller framkalla temat för din sång. Återigen, på den här tiden behöver du inte oroa dig för perfektion. Försök bara att expandera och fortsätta det du redan skrev.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Fixa din synvinkel. Varje text kan skrivas från många olika synpunkter, och som en författare är det din roll att bestämma vilken synpunkt som är bäst för låten. Du kan behöva prova några olika vinklar för att bestämma vilken som är bäst för din speciella historia. 
       
    • Första Person Singular (med "mig", "mig" och "minen") är en av de mest populära vinklarna för att den ger en personlig historia samtidigt som det blir lätt att empati. Någon som lyssnar på låten (och särskilt någon som sjunger med!) Kommer lätt att kunna empati med "mig" av en förståelig sång.  
    •  
    • Bara för att du lätt kan empathize med den första människans perspektiv betyder det inte nödvändigtvis att det passar din sång också. Kanske är din sång mer om att vara ett vittne än en deltagare.
    •  
    • Spela runt med olika vinklar för att se vad som är bäst för ditt avsedda syfte.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Bygg kören runt en känsla. Några av de starkaste sångsidorna kondenserar och klargör den råa, grundläggande känslan i hjärtat av en sång. Du behöver inte göra kören väldigt komplicerad (förutom det är din stil och det är enkelt för dig). Det viktigaste är att göra kören resonera på den emotionella nivån och anpassa den till temat för hela låten. 
       
    • När du skriver de sista linjerna i kören, bör du försöka fokusera den delen av sången i en enda känslomässig synvinkel. Om din kör försöker täcka för mycket terräng, blir det förvirrande, slarvigt eller svårt för lyssnaren att förstå.  
    •  
    • Om det är svårt för dig att bestämma vad din sångs centrala känsla är, gå tillbaka till ditt valda ämne och din lista med ord / fraser för att söka efter vanliga ämnen. Så länge ditt ämne är relativt specifikt bör du inte finna det för svårt att hitta matchande känslor.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Spel med konstruktionen. Strukturellt har en refrain vanligtvis mellan fyra och sex linjer. Han kan rimma, men han behöver inte. Han kan också inkludera en andra kör genom att upprepa en text eller fras antingen i början eller slutet av varje körlinje. Det finns inga hårda och snabba regler för hur du bygger din kör, men om du är minst bekant med det grundläggande formatet kommer det här att hjälpa dig att skriva en mer konsekvent körning. 
       
    • Ett gemensamt format för linjerna för en kör är AABA, vilket betyder att den första, andra och fjärde raden av en fyrlinjig kor antingen rymmer eller innehåller en upprepad fras. Den tredje raden bör vara tematisk relaterad till raderna en, två och fyra, men kan innehålla en oväntad twist som gör dem lite annorlunda.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Ta en titt på vad du skrev. När du har några linjer på kören, se på det som en helhet. Tematiskt borde koren i grunden kondensera ditt emotionella svar på händelserna, människorna eller ställena som låten handlar om. Även om du inte har skrivit verserna än, borde din kor fortfarande innehålla ett tydligt svar på temat för din sång.  
       Till exempel, i en sång om hjärtvärk, bör refrain handla om det emotionella svaret på förlusten av en person. Stanserna kan berätta hur hjärtat uppstod, men kören borde vara väldigt känslomässig och bild och / eller innehålla din reaktion i slutet av relationen.  
    • En protestlåt vars linjer bringar en social händelse (till exempel utförandet av en oskyldig person som har blivit falskt anklagad) borde ha avstått från vad det innebär - det kan vara upprörande, avsky, sorg eller något helt annat, men borde definitivt representera ett kondenserat svar på frågan.
    •  
           
  10.  
             

  Del 3      Stanserna skriver  ,

    
     
  1.             1      Ställ in åtgärden. Nu när du har ett ämne och din reaktion på det, måste du berätta mer eller mindre om de händelser som ledde till din reaktion. En av de viktigaste delarna av en sångvers är den plot som driver historien om låten. Åtgärd är också till hjälp för att visa lyssnaren vad du tänker eller känner utan att uttryckligen uttrycka dina känslor eller tankar.  
       
    • Den gamla författaren säger: "Visa, säg inte." Gäller också för låtskrivning.
    •  
    • Det är mycket kraftfullare när du hör en linje som "Jag skriver ditt namn i varje hjärta jag ser". Såsom bara säger, "Jag älskar dig". När du säger "Jag älskar dig" i en sång, riskerar du att tråkiga din publik, medan en betydande handling av att uttrycka kärlek är mycket kraftfullare.
    •  
    • Om du kämpar med tomten i verserna, gå tillbaka genom din ursprungliga lista, läs om kören och tänk på ditt sangens centrala tema. Du borde kunna uppfinna några konkreta, beskrivande fraser.
    •  
    • Om du har problem med att skriva narrativa stanserna i din sång, försök skriva en mycket kort berättelse om temat för din sång. Detta kan hjälpa dig att ta reda på vad den logiska sekvensen av händelser skulle vara, eller kanske kommer det bara att leda till fler idéer på papper. Hur som helst kommer det att göra din sång starkare i slutet.  
    •  
           
  2.  
  3.             2      Välj din bildspråk. När du väl vet vad handlingen handlar om, kan du använda beskrivande ord för att utveckla det lämpliga visuella språket för publiken. Ditt visuella språk borde byggas utifrån den beskrivna åtgärden och de två borde fungera tillsammans. I till exempel en sång om förlorad kärlek kan du få en linje där du faller på dina knän och gråter. Detta är en stark visuell ledtråd som förmedlar publiken omfattningen av din desperation samtidigt som du stöder ditt emotionella svar i refrain.  
       
    • Din publik kan inte "se" hur du känner dig i sången, men bildtext kan hjälpa publiken att få en visuell bild av vad du gjorde med de känslorna. Detta gör det lättare för publiken att förstå låten. Det personifierar också den berättelse du berättar.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Lägg till fler detaljer. Detaljer ger bilderna liv. Du kan använda starka, fängslande adjektiv och adverb för att bygga och utöka dina bilder. Om du till exempel har en linje där du knänar och gråter för att du har förlorat någon, kan du beskriva hur marken under knäna kände eller hur vinden blåste på ryggen. Sådana konkreta detaljer gör en annars generell händelse till en konkret. Därför, även om lyssnaren har förlorat någon, faller han förmodligen inte på knä på en kall novembermorgon, bara för att ge ett exempel.  
       
    • Använd inte allmänna beskrivningar som "ensamma" eller "vackra". Försök att vara så unik som möjligt, eftersom det här kommer att ställa in din sång från andra i samma ämne. Det kommer också att ge dina linjer mycket känsla och mening och möjligen göra dem mer begripliga.
    •  
    • Gör din sång konkret. Beskriv väder, säsong eller vad någon bar i sången. Genom att beskriva allt om denna händelse kan du göra låten ännu mer levande.  
    •  
           
  6.  
  7.             4      Hitta rätt struktur. Dina stanzas kan kronologiskt beskriva den centrala händelsen (i den ordning som händelsen inträffade), eller de kan vara en mer allmän reflektion av de händelser som ledde till ditt känslomässiga svar. I båda fallen kan du behöva spela med stanzans ordning för att hitta en struktur som bäst passar din låt. Om din låt handlar om en verklig händelse i det förflutna (som en kärleks död), är en kronologisk struktur mest logisk. Om det handlar om en allmän livshändelse (som en uppbrytning), kan du spela lite mer med arrangemanget av händelser så att varje vers bygger upp till kören. 
       
    • Den första raden i varje stanza är viktig, men den första raden i den första stanzaen är kanske den viktigaste i hela låten. Det kan orsaka att lyssnaren lyssnar på din sång eller stänger av den.  
    •  
    • Använd öppningsraden för varje vers för att få publikens uppmärksamhet och samtidigt ställa in stämningen för sången. Du kan skriva den här raden som ett uttalande, eftersom det kan göra ditt meddelande tydligare från början.
    •  
    • Försök att inkludera en eller två riktigt fina fraser eller konkreta bilder i de tidiga delarna av din låt. Detta kommer att hjälpa dig att bättre skydda dina lyssnares uppmärksamhet och nyfikenhet.
    •  
    • upprepningar är okej i en sång (så länge det finns lite variation i låten), men håll dig borta från stereotyper. Om din publik redan vet vad som händer i nästa rad utan att höra låten, kommer det inte att hitta sången så intressant.  
    •  
    • Kom ihåg att du borde hålla fast vid ett stort tema / punchline i hela låten! Det är okej att prata om några olika händelser eller minnen i verserna, men de borde alla vara relaterade till den enda händelsen som är så emotionellt beskriven i kören.
    •  
           
  8.  
             

  Del 4      Slutför din låt  ,

    
     
  1.             1      Bestäm om du vill använda en bro. Broen leder lyssnaren från versen till kören. Hon tar ofta stanas berättande beskrivningar och introducerar sig i det emotionella svaret på kören. Broen kan antingen antysta känslan av kören eller helt enkelt överbrygga de två delarna av låten.  
       
    • Du behöver inte nödvändigtvis en bro. Inte varje låt innehåller en. Men om det används ordentligt kan en bro verkligen hjälpa till med att introducera koren effektivt.
    •  
    • Om du hoppar från berättande stanza till den emotionella reaktionen utan övergång, kan det vara meningsfullt, men det kan låta obehagligt eller oavslutat. Bara du kan bestämma om en bro behövs eller inte och det kommer troligen att komma ner till om du tycker att din sång behöver den för att berätta om sin känslosaga.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Sätt allt ihop. Nu när dina vers är beskrivande berättelser om en händelse och din kör är ett levande känslomässigt svar på det, måste du börja tänka på sången som en strukturell helhet. Kören borde fortfarande vara din sällskaps emotionella centrum, men dina stanzas ska förbereda detta känslomässiga svar. Om din publik inte ser koren som ett förståeligt svar på stanserna, kan det tycka att det är förvirrande eller till och med skrämmande. 
       
    • Även om stanserna går igenom flera händelser eller olika aspekter av en enda händelse, borde de alla arbeta tillsammans för att antingen adressera eller bygga upp emotionella svar på kören.  
    •  
    • Håll dina känslor täckta i verserna. För mycket känsla kan göra det svårt för lyssnaren att förstå låten.
    •  
    • Gör dina vers konkreta. Du bör aktivt beskriva människor, platser, omständigheter eller situationer utan emotionella utbrott.  
    •  
    • Om du har problem med att hitta en rad i din vers, försök humming melodin till resten av låten. Även utan musiken bör texten ge dig en grov uppfattning om hur låten låter. Att sjunga eller sjunga "la la la" till din verss rytm kan hjälpa dig att improvisera ord, eller åtminstone få en bättre känsla av vad som potentiellt kan fungera i den linjen.  
    •  
           
  4.  
  5.             3      Kontrollera och revidera. Det kan vara svårt att säga om din text betyder någonting för andra. Det betyder nästan säkert något för dig, men om du har gjort texten ärlig och levande, är det troligt att resonera med dina lyssnare. 
       
    • Visa texterna till en vän du litar på eller sjung sången till någon vars åsikt du litar på.
    •  
    • Begäran om ärlig feedback. Finns det något i din sång som gör att dina vänner tycker att det inte är passande, förvirrande eller otrevligt? Be dina vänner att meddela dig det.
    •  
    • Redigerar texten i enlighet med detta. Använd dina vänners feedback för att bestämma vilka delar av låten (om någon) ska omarbetas. Följ processen igen för att stärka den del eller delar av sången som fortfarande behöver fungera.
    •  
           
  6.  
             

  Del 5      Stärka dina texter med en melodi  ,

    
     
  1.             1      Veta hur du representerar beslutsamhet. Beroende på sångtemat kan du vilja ha en text som visar din styrka och beslutsamhet (eller berättarens kraft och beslutsamhet). Det enklaste sättet att visa att (bortsett från det enkla uttalandet av texten på papper) är att justera din sångröst för att visa att styrkan och bestämningen av karaktären.  
       
    • Starta melodin på din sång med första takten för varje åtgärd, för att få ett riktigt starkt och konsekvent slag i hela låten.
    •  
    • Överväg om du vill starta låten i en högre eller lägre ton än vad du normalt sjunger. Om du sänker (eller lyfter, beroende på hur du startade) din röst under kören, kommer den att ge din text en märkbar tonvikt och dra lyssnarens uppmärksamhet åt texten.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Lägg till känslor för din sång. Om du sjunger om kärlek, förlust eller kärleksfullhet, har dina texter förmodligen redan förmedlat många av dessa känslor. Men hur du sjunger texterna kan hjälpa till att göra känslorna av dessa stanser och drifter ännu starkare.  
       
    • Försök att sjunga huvuddelen av melodin på din sång i din mellangosition. På så sätt kan du fortfarande springa till antingen upp eller ner i ditt vokalområde för att lägga till mer känslor än vad du sa.
    •  
    • Du kan höra ett bra exempel på detta i Janis Joplins version av Me och Bobby McGee. Hon sjunger merparten av låten i hennes mellanslag, men när hon höjer eller sänker sin tonhöjd ger den genast sangen en känsla av sorg och längtan.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Hitta din naturliga tonhöjd och djup. Om du formar melodin på din sång kan du försöka berätta texterna på ett dramatiskt sätt. Det här hjälper dig att ta reda på var en viss rad bör höja eller sänka din röst, och det kan också vara till hjälp att ta reda på vilka ord som ska stressas, sträckas eller stympas.  
       
    • Spela runt med olika inslag och upplyftningar / nedgångar. Kanske kan du inte få det rätt första gången - och det är bra. Dina texter är redan mycket meningsfulla och rörliga och rätt föreläsning ska komma naturligt om du känner dig väl och trygg med orden.
    •  
           
  6.  
             

Tips .

                  

Varningar .

             
Konst populär:
Gör en piratdräkt själv.

Vinn X Factor.

Förbättra din sångröst utan att sjunga lektioner.

Sjung vackert.

Bygg ett surroundsystem.

Walsdans.

Förstå vad du läser.

Bli en låtskrivare.

Spelar tangentbordet.

Gör en Ninja mask av en T shirt.

Skriva bildskärmar.

Rapper höger.

Bli en skådespelare.

Spelar ensam.

Gör en falsk hängslen.

Rita en politisk tecknad film.

Gör en spökdräkt själv.

Identifiera en låt.

Ladda en PDF till en Kindle.

Lär dig spela cello.

Lär dig snabbt ett piano stycke.

ako woman