Home \ konst
 

Ansök om en film eller ett spel.

 

Den här guiden kommer att lära dig ett sätt att få en roll i en teaterföreställning. Det är en beprövad metod som undervisas i hela landet i teaterstudier vid högskolor och universitet!

                 

Förfarande .

    
     
  1.            1      Observera att det första steget till en audition är att vara säker. Juryn söker inte någon som feglar och inte vill stå framför andra människor.       
  2.  
  3.             2      Var medveten om att om du prövar ett spel eller en film, förväntas du ägna mycket tid och energi till projektet. Om du arbetar heltid, har andra stora projekt att gå, gå till skolan (om du vill göra detta projekt på heltid kan hemundervisning hjälpa till) eller om du har en familj att ta hand om kanske det inte är så Moment att sträva efter en roll i en teaterproduktion. Om du har tid (vanligen ca 3-4 timmar per natt) för repetition, passning och prestanda, ska allt träna. Glöm inte att förutom 3 - 4 timmarna på natten tar det mycket tid - utanför prövotiden - att memorera lek, monologer och scenvägriktningar. Du bör alltid vara mentalt och fysiskt beredd att bidra mer än bara repetitionstiden till projektet.        
  4.  
  5.             3      Var medveten om att det finns olika teaterformer. Vi känner alla till drama och komedier, men det finns många fler. Klassiska bitar - Shakespeare, Chekhov och grekiska dramatiker använder ibland väldigt komplicerade språkliga strukturer, som kännetecknas av mycket långa texter. Så var inte avskräckt eller rädd; Så småningom blir det lättare när regissören blir involverad och du har haft tid att titta på leken.        
  6.  
  7.             4      Du måste arbeta i ett lag. De andra aktörerna gillar inte alla som har ett ego stort som grönland och en "jag är stjärnan" attityd. Speciellt i en lek eller på universitetet är teater helt enkelt ingen plats för människor som tycker att de är bättre än någon annan. Det här är trots allt en lärande upplevelse som är kul och eftersom ingen får betalt (inte alls alls), är det ingen som någonsin skuldar dig, även om du får huvudrollen.        
  8.  
  9.             5      Inse att det finns stora skillnader mellan hur du filmar och hur du spelar. Filmer riktar sig mer till intima skådespelare, närbilder, huvudbilder och mer realistiska rörelser. Film audition fokuserar mer på samspelet och scenerna och inte på långa monologer. För teatraler börjar auditionen vanligtvis med en monolog, och om regissören känner att du kommer att passa in i stycket, kommer du att sköta scener med andra som också hörs för att återkalla. Så var medveten om vad du förbereder dig för, om du inte har en stor scen närvaro och inte sticker ut, är teatret förmodligen inte för dig. Och om du inte kan dramatisera i närbilder och inte vill stå runt medan teknikerna skjuter, är filmindustrin inte för dig. Så tänk på de olika stilarna innan du blir redo.        
  10.  
  11.             6      Audition Announcements: Nu vet du vad du kommer in i. Vi kommer huvudsakligen att fokusera på auditionering för ett spel, eftersom metoden kan användas i en audition för en film. Efter att du valt att anmäla dig ska du hitta en produktion där du kan auditionera. Normalt hittar du auditionsrevisorer i teateravdelningen på ditt universitet (vissa stora högskolans uppträdanden tilldelar också rollerna till medlemmar i samhället, inte bara studenter), eller gå till lokalsamhälle och se om det finns affischer som visar skådespelare är sökt. Ibland finns det även annonser i tidningen (vanligtvis i kolumnen Entertainment / Art) eller i communitymagasinet. För dem som bor i New York, New Jersey eller Connecticut är Show Business Weekly Magazine ett bra sätt att hitta gjutningar. De postar en hel del varje dag på deras hemsida, ShowBusinessWeekly.com, och de har också en utmärkt katalog över nuvarande direktörer och agenter. Show Business Weekly erbjuder också Theatrical Index, som detaljerar alla detaljer i detalj i sina produktionsstadier. Detta kan få dig in innan auditionen började ens! Auditioner för filmer görs vanligtvis i storstäder (främst i Los Angeles eller New York, men ibland även i Seattle, Portland, Dallas, San Francisco, etc.). Vissa produktionsföretag annonserar för dem på Internet, vanligtvis på webbplatser för att casta samtal ,        
  12.  
  13.             7      Förstå att vissa filmutställningar kräver att du skickar ett huvudskott och återupptas. Detta är normalt eftersom dom ofta dömer utseendet och sedan talangen. Tyvärr är det precis vad Hollywood gör, men ingen har sagt att affären är rättvis. Också vara medveten om att du förmodligen måste resa långt för auditioner eller produktioner (film eller teater). Det kan t.ex. hända att du var tvungen att gå till LA eftersom någon tyckte om ditt foto eller en regissör två län liknade din audition. Så var redo att resa när du får en gjutning. I värsta fall (mestadels i filmen) måste du flytta till produktionsplatsen.        
  14.  
  15.             8      Hitta en agent. Ibland hittar du byråer i större städer och de har förmodligen fler och bättre relationer än dig. Glöm inte att agenter tar 10%; så om du hittar ett jobb som du betalas för kommer du förmodligen att behöva betala en provision om din agent finner det.        
  16.  
  17.             9      Glöm inte att titta på rollannonser för att se om rollen passar dig. Om du är en 40-årig vit man är rollen som en 20- till 25-årig spansk man inte för dig. Om du är en kille som försöker auditionera för "The Vagina Monologues" eller "Top Girls", kommer du sannolikt att få mindre roll. Var därför uppmärksam på de olika karaktärerna. Ibland gör regissören undantag (till exempel om du är yngre och du inte hittar tillräckligt många äldre personer för rollerna, eller du är tillräckligt bra för att behärska rollen etc.). När du är "nära", var inte rädd att prata. Var noga med att skriva ner all information (kontaktuppgifter, namn på låt och författare, auditionsnoteringar etc.) så att du inte letar efter sista minuten information. För polisens och professionalismens skull borde du inte slita av flygblad till en audition tills den har ägt rum, så var vänlig lämna flyget där du hittade det, ta det inte med dig (om inte det finns fler kopior av den där du har hittat honom). Nu är det dags att förbereda sig.        
  18.  
  19.             10      Förbered dig för att förbereda: Läs auditionens krav. De flesta annonser har vad du behöver för audition (fysiskt och för själva uppträdandet), t.ex. ett foto, ett CV, danskläder och vad du behöver göra för auditionen. Vanligtvis innehåller kraven för nuvarande produktioner två kontrasterande monologer (komisk och dramatisk). För delar av Shakespeare är klassiska monologer lämpliga för andra delar av Shakespeare, Marlowe eller Thomas Kyd. Dessutom visar annonsen vad du behöver: en sång, en självtillverkad bit etc. Var noga med att följa anvisningarna noggrant. Att gå in i en repetition för en Shakespeare-lek med en Tennessee Williams-monolog eller en av Arthur Miller är vanligtvis självmord, speciellt om du säger att du har läst annonsen.        
  20.  
  21.             11      Välj en monolog: Detta är förmodligen ett av de svåraste stegen i hela processen. Du måste gå igenom många olika bitar och antologier för att hitta rätt monolog du behöver. För det mesta är den bästa lösningen att välja en monolog som liknar den du låtsas vara (för en Tennessee Williams-del borde du använda en monolog skriven av Arthur Miller). Detta kommer att hjälpa regissören att se hur bra du kan agera i den här stilen, och han behöver inte presentera sig som en Shakespeare-skådespelare passar bättre i en modern bit. För att hitta en monolog kan du söka hjälp från en lokal teater, en teaterprofessor eller produktionschefen. Dessa människor kommer att kunna hjälpa dig mest och har förmodligen de resurser du behöver använda. Om allt annat misslyckas, gå till biblioteket och börja bara läsa bitar som spelar samtidigt som den produktion du vill auditionera för. Å andra sidan, om du redan har hittat en monolog, har du redan hälften av slaget.        
  22.  
  23.             12      Innan auditionen: Nu när du har hittat monologerna behöver du lära dig av hjärtat. Det finns inget magiskt recept för det; Detta är något som alla gör på sitt eget sätt. De flesta regissörerna har ingen roll att spela med någon som saknar sina monologer eller läser manuset under den första auditionen (om inte de har sett något i dem som de verkligen gillar eller behöver). När du har lärt dig, träna monologen fram till auditionsdagen. När dagen är här ska du ta några timmar att förbereda dig. Först klä dig smart. Inga sneakers, inga jeans, inga slitna T-shirts och ingen shaggy skäggsskugga (eller kvinnlig ekvivalent). Det ser inte bra ut när du är på scen och ser rörigt ut. Om du behöver dansa under auditionen ska du ta med några extra kläder så att du inte förstör dina goda innan du pratar. Efter dressing och dressing, se till att du tar kopiorna av dina bilder och fortsätter med dig. Ta med mer än en, så om flera människor dömer dig, har var och en en; Det hjälper dig att komma ihåg dig bättre. Du borde vara där tillräckligt tidigt. De flesta produktioner kräver att du fyller i formulär som beskriver dina tidigare erfarenheter, personuppgifter och tillgänglighet. Du kommer förmodligen också ha tidsluckor för att anmäla dig till auditionen. Ju tidigare du kommer, desto mer tidspår måste du välja. Att vara där tillräckligt tidigt ger dig också tid att värma upp. Gör vokalövningar, sträckningsövningar och berätta tunga twisters. Röra inte din monolog bara för att du inte sträckte tungan. Och slutligen var det trevligt för alla. Var inte rädsla. Om du ges en roll och de också får en roll kommer du att hantera dem under hela produktionen och de kommer att komma ihåg om du var ovänlig för dem under auditionen.        
  24.  
  25.             13      Under auditionen: Nu började auditionen och du gjorde dina pappersarbete och gjorde dina förberedelser. Sitt still och vänta tills du kommer dit. Lyssna noga För vissa spelningar ger scenschefen eller regissören ytterligare instruktioner som inte nämns i annonsen. Dessa kan vara mycket viktiga, t.ex. tidsbegränsning av monologerna eller auditionsproceduren. Vänta tills ditt namn heter och gå på scenen. Innan du säger något, bör du vara säker på att du har sin odelade uppmärksamhet. När allt kommer omkring vill du inte börja medan du fortfarande skriver eller pratar om den tidigare kandidaten. Vänta tills du har fått all ögonkontakt, så de lyssnar på dig från början. Förmedla mig helt till regissören, oavsett om du redan visste varandra tidigare. Utför nu din monolog. Efter din monolog kommer instruktören förmodligen att fråga dig några frågor eller be dig att upprepa en del av din monolog. Var tålmodig, svara på alla frågor sanningsenligt och upprepa den begärda delen så mycket som möjligt. Det kan löna sig när direktören fattar sitt beslut. När du är klar, gör en liten båge, tack och gör plats för nästa kandidat.        
  26.  
  27.             14      Efter auditionen: Det här är förmodligen den svåraste delen av auditionen, ännu mer så att välja en monolog. Det här är den tid då du känner dig mest hjälplös - ditt öde, åtminstone vad det gäller den här rollen, är inte längre i dina händer. Efter auditionen kan du antingen stanna eller lämna; bara se till att du också vet var listan kommer att hänga ut för dem som har kommit längre eller där den slutliga listan kommer att hänga och när. Om du måste gå, vara artig mot de andra kandidaterna och gå tyst ut. Hemma, oroa dig inte för auditionen. Ofta skämtar skådespelarna efter auditionen, analyserar varje del av auditionen till döds och ställer upp sina hjärnor tills de ser castlisten. Bara en sak: gör det inte. Ibland finns det några dagar mellan auditionen och slutgruppen och ibland sker en andra audition för att begränsa urvalet av kandidater. Om så är fallet var du beredd att spela scener från spel med andra aktörer och kanske även spela tecken du inte vill spela. Men vad du än gör innan castlisten visas, slutför inte dig själv. Det är inte i dina händer och om du inte får rollen är det inte för att du är en dålig skådespelare. Ju mer trolig anledning är att regissören inte har hittat något utrymme för dig i hans version av spelet. Var inte arg på någon. Det här är inte dags att skylla på någonting, inklusive dig själv. Det fungerade helt enkelt inte. Efter att castlisten släppts är det bra att fråga direktören där du behöver förbättra eller vad du kunde ha gjort bättre. Styrelseledamöter är vanligtvis mycket älskvärda i detta avseende eftersom de kan analysera situationen ur en tredje persons synvinkel och berätta precis vad de letar efter. Var försiktig så att du inte är oförskämd. Anklagar inte dem för huvudet och var inte arg bara för att du inte fick rollen. Men om du fick rollen, grattis, gjorde du det och förhoppningsvis har denna guide hjälpt dig! Lycka till där ute!                  
  28.  
            

Tips .

                  

Varningar .

             
Konst populär:
Köp den första DJ uppsättningen.

Hitta ett intressant namn för ett band.

Öva ett musikinstrument.

Yodeling.

Packa en gitarr för en resa.

Jag är hemma att ha kul.

Läs noterna.

Som barn gör du en bra film.

Spela upp basen.

Var inte rädd efter en skräckfilm.

Läsa musikanteckningar.

Representera pantomim.

Starta en bokklubb.

Skräddarsy en Kathy Perry kostym.

Lär dig att spela gitarr.

Skriv dina egna texter.

Kontakta MTV.

Gör en professionell fotografering hemma.

Gör en tidningshatt.

Bygg ett korthus.

Dansa en hip hop takt.

ako woman