Home \ konst
 

skådespelare.

 

Måste du agera för ett klassprojekt eller en skolprestation? Eller drömmer du om att bli skådespelare på skärmen? Om så är fallet måste du behärska dramatiken. Place, Oscar vinnaren Michael Caine! Läs våra tips för att ta befäl i varje steg.

              

Förfarande .

    

  Del 1      För att utarbeta karaktären hos karaktären  ,

    
     
  1.            1      Tänk på karaktärens historia. Många skådespelare råder dig att tänka på en hemlighet som bara du vet och som driver din karaktär. Detta är en helt legitim teknik och värt ett försök. Förutom denna hemlighet borde du känna din karaktär inuti. Gör det till en riktig person, inte bara ett namn i texten. 
       
    • Vad gör hon på fritiden? Hur reagerar hon under vissa omständigheter? Vem är dina vänner? Vad gör dig lyckligast? Hur går din inre dialog? Hur ser hon världen? Vad är din favoritfärg, din favoritmat? Var bor hon?
    •  
    • Undersök allt du kan om karaktären är baserad på en riktig person. Om inte, undersök den tid från vilken siffran ska komma, var hon bor och vilka historiska händelser som hände omkring henne.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Undrar varför? Om du vet vad som kör karaktären, så fungerar allt. Analysera arbetet som helhet, men förstå motivationen, scenen efter scen, från en del till en annan. Ska tecknen gå igenom en motivationsbåg i hela stycket? Vad sägs om varje interaktion? Svaret är ja, så vad är motivationen? 
       
    • Generellt är detta i manuset. Om inte, då kommer regissören att förklara sitt koncept för dig. Ta den första scenen där du ser ut och analysera vad du vill och hur du får det. I slutändan borde du ha två saker: något enkelt som "accept" eller "bekräftelse" följt av att "föra min vän / älskare / fiende till X, X och X". Om du har det, uttrycka dina känslor.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Studera din text. För att vara självförsiktig i att agera och fokusera på din karaktär, måste du behärska din text så mycket du kan. Om du är nervös kan du glömma texten eller få problem med det. För att undvika detta lär du din text så att du kan recitera den i sömnen. 
       
    • Läs din text varje kväll. När du har det under kontroll, tala din text och se hur långt du kommer utan att titta på manuset.
    •  
    • Öva texten framför en vän eller familjemedlem och låt dem som spelar de andra karaktärerna. Så du märker också textens sammanhang och när du måste säga något.  
         
      • Och om en annan skit bygger, då kan du balansera det!
      •  
       
    •  
    • Öva dina texter så som du vill tala på scenen eller framför kameran. Experimentera med olika typer av inlägg för att hitta den som fungerar bäst och fungerar mest.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Ta anteckningar i manuset. Du kanske tror att du bara behöver radera mycket senare, men sådana anteckningar kan verkligen vara till stor hjälp. Utveckla ditt eget system med anteckningar som du bara förstår. 
       
    • Obs! Pausar eller staplar. Du kan rita en linje mellan ord eller meningar. Om du ser linjen är det en konkret indikation på var du ska sakta ner. Avbrott är lika viktiga som ord. Det är vad du alltid bör tänka på att agera.
    •  
    • Skriv ner känslor. Det kan finnas fyra olika generella motivationer i en paragraf. Du kan börja bli arg, explodera och försöka hålla dig själv. Skriv känslan (eller vad du kommer ihåg) om meningen för att hjälpa dig med ditt bästa möjliga skildring.
    •  
    • Skriv ner dina reaktioner. Ja, du bör också kolla texten till de andra anteckningarna. Det är trots allt troligen minst en annan person på scenen eller i publiken som tittar på dig, även om du inte säger någonting. Vad gör det som säger till dig? Vad tycker du när du tittar på scenen? Om du vet det, skriv ner det.
    •  
    • Ta anteckningar på volymen. Det kan finnas en eller flera rader som behöver talas högre eller nyckelord som du verkligen behöver träffa. Titta på manuset som musik med crescendos, decrescendos och accenter.
    •  
                     
  8.  
             

  Del 2      Utveckla rörelse och röst  ,

    
     
  1.             1      Koppla av. Ta djupt andetag. Det är väldigt bra att spänna kroppen i några sekunder och sedan slappna av alla musklerna. Den fyrkantiga andningen är också bra. Du andas in i fyra sekunder, håll i luften i fyra sekunder och andas ut i fyra sekunder. Detta kommer i allmänhet att försäkra dig.       
  2.  
  3.             2      Tänk på din kropp. Det finns rätt teknik och kurser avsedda för rörelse av artister, och med god anledning. De hjälper dig att göra bästa möjliga användning av ditt "utrymme" och ta befäl på scenen. Att handla handlar inte bara om röst eller ansikte, det handlar om allting. 
       
    • Du kan ge din karaktär några kännetecken. Limmar hon på grund av krigsskada? Spelar hon hela tiden med håret Vrider hon benen? Nibbling hennes naglar? Det behöver inte vara i manuset! Tänk på hur din karaktär verkar i vardagen. Hur sitter hon i ett väntrum? Vad skulle hon göra?
    •  
           
  4.  
  5.             3      Talar. Tala högre än normalt så att alla kan höra dig eller kameran kan hämta ljudet. Det finns inget mer irriterande än att bara höra varje tredje ord i auditoriet. 
       
    • Säg inte konstigt. Se bara till att din röst bär och att du inte mumlar eller pratar knappt hörbart med dina medspelare.
    •  
    • När du är på scenen, se till att bakrankarna hör dig också. Så sitta bara och tala med en stödjande röst. Vänd alltid något till publiken och inte till bakväggen.
    •  
    • Prata inte för fort. Annars mumlar du vanligtvis orden så att du är svår att förstå.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Articulate. På scenen eller framför kameran måste du tala tydligt och se till att alla ljud är tydligt definierade. Detta gäller särskilt ordet slutar, som ofta slugas och inte längre talas så högt. 
       
    • Se till att alla konsonanter är där. Så du blir långsam nog att du verkligen förstås av alla.
    •  
    • Överdriv det inte med artikulationen, annars hörs det onaturligt. Din röst bör vara klar men inte överdragen. Om du är osäker på över eller underartikulera, fråga direktören eller dina medspelare.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Säg som din karaktär. Även om din karaktär inte har någon accent, finns det andra aspekter av idiot som du kan använda, även om de inte skrivs. Tänk på ålder, etnicitet, social status, världsutsikt och inkomst. 
       
    • I en ny recension av "picknick i pyjamas" sa en författare att huvudpersonen var stor, men tyvärr otroligt. Hon spelar en enkel tjej från Mellanvästern, men det skulle tala för mycket. Synd! Var inte en sådan tjej, analysera texten på din karaktär.
    •  
           
  10.  
             

  Del 3      Representera  ,

    
     
  1.             1      Uttrycka dina känslor. Det säger sig självklart. Tyvärr är det inte det som främst beror på Keanu Reeves. Som skådespelare måste du visa vissa känslor och se till att publiken vet vad du känner. Detta är sant på scenen och framför kameran. Använd dina känslor för att förena dem med din karaktär. De borde vara på samma nivå.  
       
    • Hitta en känsla i dig som matchar vad din karaktär skulle känna. Har hennes mamma precis dött? Okej, din mamma lever fortfarande tack gud, men kom ihåg hur Goldie, din guldfisk dog och hur mycket det skadade. Du grät i dagar. Få tillbaka det. Publiken vet inte vad din utlösare är. Det förstår bara att du är desperat och att det och hela produktionen har att göra med vad de ser (om folk bara visste...).
    •  
    • Manipulera tonen i din röst. Om din karaktär är upprörd ska din röst låta hårdare och mindre kontrollerad. Är karaktären upphetsad eller nervös, tala med en högre röst.
    •  
    • Expressa känslor med gester och kroppsspråk. Häng inte bara med hängande armar. Om din karaktär är arg, brottas dina händer och pundar sina fötter. Är hon ledsen, häng axlar och huvud. Agera logiskt
    •  
           
  2.  
  3.             2      Ta saker som de kommer. Visa aldrig att du gjorde något fel. Aldrig aldrig. Var det tillräckligt klart? Oavsett om du säger eller gör något fel, visa inte det för publiken. Om du inte visar dem, kommer folk inte att märka. 
       
    • När du dansar eller rör dig, rita inte ett ansikte. Självförtroendet är otroligt. Smile på, för bara du vet.
    •  
    • Om du förstörde en linje, bry dig inte om det. Endast personerna på scenen känner till manuset av hjärtat. Gå tillbaka till var du måste gå. Om den andra skådespelaren är så professionell som du är så finns det inget problem.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Låt dig vara för tillfället. När du väl har gått in i scenen kommer du inte längre ha förhållanden eller pengar eller svimning. Dessa saker hör inte på scenen. Var fullt medveten om det ögonblick som uppstår framför dina ögon. 
       
    • Om du går igenom saker under prestanda, lämna dem ut. Skådespelarna ska befria dig från stressen, gör det inte värre. Använd ögonblicket för att vara någon annan och lämna dina bekymmer (och dina förväntningar) ut. Du kan ta hand om det om några timmar om du verkligen vill. Sluta fundera och istället lyssna aktivt och vara i nuet. Publiken kommer att märka om du inte lyckas.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Fäll inte av rullen. När du glömmer allt annat, kom alltid ihåg att stanna din karaktär och inte bli dig själv. Teaterfolk gillar att skämta. Med andra ord, motstå frestelsen att skratta när istället för rasen finns några boxershortsar i baren idag och du måste torka den och ge den bästa barman väster om Mississippi. 
       
    • Om något går fel på scenen eller går inte som planerat, stanna i rollen och reagera som karaktären skulle göra det. Pistolen gick inte av? Lyckligt du ritar en kniv på sidan bort från publiken. Haha! Ljudmannen somnade. Han borde verkligen bli avfyrade.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Behåll en positiv attityd. Ibland kan det påverka din sinnesstämning när du oroa dig för om du eller någon annan gör något fel. Vanligtvis kommer publiken att märka om du har kul och kommer ha kul med dig. 
       
    • Ta kritik. Om din regissör berättar att du gör något annorlunda, se inte på det som en personlig förolämpning. Se det som en chans att bli en bättre skådespelare.
    •  
    • Du beter sig bättre och mer naturlig när du har roligt och inte stressat ut. Med en positiv och avslappnad attityd kan du också bättre gå in i din figur.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Släpp dina hämningar. Gör några avslappningsövningar, gå in i figuren och oroa dig inte för hur andra ser dig. Du gör inte det för att öka rädslan, men för att det känns bra. 
       
    • Titta i spegeln och säg, "Jag är inte längre mig. Jag är nu (namn på figuren). "Du är inte längre själv, så du behöver inte oroa dig för vad andra tycker om dig. Kom ihåg att publiken inte ser dig när du gör något, men karaktären.
    •  
           
  12.  
  13.             7      Vet när det är din tur. Se när du måste vara på scenen eller i en scen. Kom ihåg ett halvt dussin människor (bredvid rösterna i ditt huvud) när du förstör din insats. När det är din tur, vänta på scenen (eller bredvid kameran), gå in i tecknet och ha rekvisita redo. 
       
    • Gå till badrummet före din prestation. Du vill inte missa ditt uppdrag eftersom du återigen måste gå på toaletten med nervositet eller ha ätit något.
    •  
    • Lyssna noggrant när ditt uppdrag kommer. Även om du tror att du vet exakt när du ska gå på scenen, var uppmärksam och lyssna noggrant på vad som händer på scenen. Var inte distraherad och prata inte med andra människor.
    •  
    • I en nödsituation, när du behöver gå på toaletten eller tillbaka till bilen, berätta för någon, även om du tror att du är tillbaka i tiden. Haha. Märkte du det? Det var ett skämt! Mycket roligt, eller hur? OK, det finns nödsituationer. Men så länge ingen dör eller hotar att explodera, är ditt uppdrag obligatoriskt. Du behöver nog inte berätta för någon om du stormar till nästa toalett och ger dig själv. Någon får det.
    •  
           
  14.  
  15.             8      Var uppmärksam på din position och omgivning. När du är i en lek eller står framför kameran måste du veta var du behöver vara. Kort sagt, hitta ljuset och stanna kvar i det. Det är här för att tända upp. 
       
    • Vänd lätt till publiken när du pratar. Detta kallas "Viertelung". Publiken måste kunna se och höra dig och fortfarande tro att du har en konversation. Om regissören berättar att du är för stängd, vrid 90 grader (kvartalet av en cirkel) till publiken.
    •  
    • Om du är filmad, se inte direkt in i kameran om inte din regissör ber dig. I stället pratar med de andra aktörerna och interagerar med miljön som karaktären skulle.
    •  
           
  16.  
             

  Del 4      Arbeta med andra  ,

    
     
  1.             1      Lyssna på regissören. Han vet den stora bilden av produktionen, jag. han vet vad han pratar om.  
       
    • Följ anvisningarna på scenen och inkludera dem i praktiken av texten. Om du inte förstår något, fråga! Du vill inte springa över scenen och vet inte varför. Din regissör är glad att du vill förstå din karaktär.
    •  
    • Ställ frågor (innan din regissör berättar) om du inte vet hur man gör något. Om du inte vet hur man svarar på något eller hur man säger en viss rad, fråga direktören. Han brukar ha en ganska klar uppfattning om vad han vill ha.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Var inte en diva. Kom ihåg att skådespel inte handlar om dig och att hela produktionen är en lagarbete. Var skulle du vara utan de andra aktörerna, propmästaren, tekniker och kostymdesigner? Naken och ensam i ett dåligt upplyst stadium! 
       
    • Nej, även om du har huvudrollen i produktionen, är det inte den mest ansträngande uppgiften. Kom ner och ut ur ditt elfenbenstorn. Försök att leda ett helt besättning eller att ta hand om ljud och ljus samtidigt i hela prestanda. Vad händer om Tonmann är arg på dig? Han trycker inte på knappen med skottet. Så var snäll, de kan få dig att se bra eller dåligt ut. Det finns ingen "mig" i ett lag.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Agiere och svara. Du kan träffa varje ord exakt, men det kommer inte göra något bra om du inte lyssnar på den andra personen. Kanske har den andra skådespelaren bestämt sig för att göra något annat och scenen är plötsligt mer passiv och mindre intens och arg. Du måste hålla koll på scenens takt, vart det än går. Agera, men reagerar på samma sätt 
       
    • Läs texten med din medspelare och träna den. Även om du kan perfekta din text måste du leverera den tillsammans med andra och arbeta tillsammans på scenen. Du bör agera med dina kollegor, inte bara recitera din text. Ha kul och experimentera! Det är skönheten att agera.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Använd publiken. Även om du tekniskt inte borde bryta den fjärde väggen (i de flesta produktioner i alla fall), existerar de. Publiken är här och du måste inkludera den. Och glöm inte att det är bra att publiken är där. Inte bara bra, men bra! Använd hans energi. Det finns inget bättre. 
       
    • När publiken skrattar eller applåderar, tillåta ett ögonblick för att visa dig sin tillgivenhet. Inte för länge, men känner scenen. Låt det blekna innan du fortsätter. Känn var du är och var du borde leda scenen. Det här låter lite abstrakt, men med mer erfarenhet förstår du vad som menas.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Var vänlig och vänlig. Du måste bygga en nära relation med de personer du jobbar med och visa dem att du värdesätter sitt arbete. Du jobbar så hårt som du gör! 
       
    • Lycka till dina medspelare och berätta för dem när de har gjort det bra. Säg: "Broken neck!" Innan de går på scenen och "Bra gjort!" När de är klara.
    •  
    • Tack till besättningen för sitt hårda arbete. Om du till exempel Ha en riktigt bra make-up artist, säger du, "Jag uppskattar verkligen vad du gör. Du gjorde verkligen karaktärsljuset! "
    •  
           
  10.  
             

Tips .

                Läs mer... (2)      
Konst populär:
Lär dig hårddöd metal sång.

Öva gitarr.

Bli en professionell rapper.

Välj en elgitarr.

Lägg musik på Tumblr.

Skapa ett popfilter.

Gör musik.

Spelar tuban.

Analysera en filmplats.

Behave som en anime eller manga karaktär.

Screamo sjung.

Sköt dig själv i GTA V.

Förstå vad du läser.

Poserar för ett foto.

Skapa falskt blod utan matfärgning.

Skriv självbiografi.

Ordna bilder.

Spela trumpeten.

Skriv en episk dikt.

Rita en politisk tecknad film.

Katter som Eminem.

ako woman