Home \ konst
 

Skapa ett spel.

 

När det gäller att sätta på teaterproduktion är "producentens roll" annorlunda men inte mindre viktig än direktören. Producenter är vanligtvis ansvariga för produktionens ekonomiska, administrativa och logistiska skyldigheter, även om de också kan bidra med något till den kreativa sidan av processen. Se steg 1 nedan för att lära dig hur du gör ditt eget spel!

              

Förfarande .

    

  Del 1      Planering och organisation  ,

    
     
  1.            1      Letar du efter ett manuskript. Du, producenten, är den allra första personen som börjar processen med att skapa ett spel. Innan någonting kan hända måste du och / eller din personal bestämma "vilket spel är producerat". Du kan välja att utföra en teaterklassiker som "Les Miserables", "Säljarens död", "Miss Saigon" eller "A Spot in the Sun" - kända spel som dessa produceras ofta på scen decennier efter premiären. Du kan dock också bestämma dig för att utföra en ny bit ur. Om så är fallet bör du göra det till en punkt att leta efter kvalitetsbitar från begåvade författare som finns på olika ställen, inklusive universitet, teatralföretag eller via en agent eller utgivare. 
       
    • Observera att teatralspel är immateriella rättigheter och kräver därför ofta GEMA-avgifter. Var noga med att kontakta dramatiker eller hans agent eller upphovsrättsinnehavaren om det spel du har valt inte är offentligt ägande.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Hitta en regissör. Regissören är spelets "chef" när det gäller kreativa beslut. Han instruerar skådespelarna när de repeterar, har det sista ordet i estetiska beslut, som stänk och landskapsdesign, och får slutligen mycket av berömmelsen (eller skam) som en bit tar hem när den kommer. Producenten ansvarar för att hitta en regissör som passar väl i leken - det kan vara en vän eller en arbetspartner eller en lovande nykomling. Men glöm inte att regissören alltid kan vägra inbjudan att rikta eller försöka förhandla om en högre avgift. Som producent är det ditt jobb att hitta ersättare och / eller delta i förhandlingar efter behov. 
       
    • Vissa producenter tar också upp rollen som regissören. Det lägger en enorm mängd ansvar på axlarna hos en person, så var försiktig när du hanterar denna dubbla roll, om du inte har riklig erfarenhet.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Kontrollera finansieringen. En av huvuddragen hos producenten är att betala för biten. Om du är rik nog att betala för stycket ensam, kan du välja att vara det enda ekonomiska stödet. Men många lekar finansieras av en grupp investerare - rika individer hoppas få en del av bitens vinst. I det här fallet, som en producent, är det ditt jobb att "stjärna" investerarna, oavsett om de är personliga vänner eller rika främlingar, för att försöka få dem att betala för biten. 
       
    • Det är också ditt jobb att hålla dessa investerare nöjda under hela produktionsprocessen och hålla dem uppdaterade om produktionsändringar, nya försäljningsprognoser och liknande.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Letar efter en teater. Spel behöver plats för repetitioner och föreställningar. Som producent är ditt jobb att säkra din plats för denna produktion. Teatern bör rymma de tekniska aspekterna av din produktion (vad gäller scenstorlek, belysning, ljudsystem etc.) och vara tillräckligt stor för att passa din avsedda publik. Andra aspekter som du bör överväga är: 
       
    • Kostnaden för att använda teatern - olika teatrar har olika vinstdistributionsregler för biljettförsäljning och så vidare
    •  
    • Om teatern ska ge sin egen personal (korttagare etc.)
    •  
    • Om teatern erbjuder ansvarsförsäkring
    •  
    • Teaterens estetiska och akustiska egenskaper
    •  
    • Teaterns historia
    •  
           
  8.  
  9.             5      Börja auditionen. Varje spel behöver en gjutning - även om en en-person bit behöver en. Om du har bra relationer kan du ha vissa aktörer i åtanke för vissa roller i din produktion, i så fall kan du kontakta dem direkt för att erbjuda dem roller. Om inte, bör du börja auditionera. Var noga med att marknadsföra denna audition så potentiella aktörer vet var och när de ska visas för att få en spik i väggen för en roll i din produktion. 
       
    • Fokusera dina reklaminsatser på platser som kan vara skådespelare, som teatervirksomheter, konstskolor etc. och grupper som kommer att vara i kontakt med dem, till exempel talangsbyråer.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Hyrhjälppersonal. Skådespelare är långt ifrån de enda som arbetar på ett stycke. Stagehands, belysningstekniker och ljudingenjörer, kostymdesigners, koreografer och otaliga andra människor arbetar tillsammans för att lyckas med produktion. Som producent måste du övervaka anställningen av hjälparbetare, även om du inte nödvändigtvis instruerar dem i sitt dagliga ansvar, eftersom det vanligtvis delegeras till olika chefer. 
       
    • Observera att trots att många teatrar ger sin egen hushållspersonal, gör inte alla, och i dessa fall måste du hyra din egen utöver de övriga lagmedlemmarna.
    •  
           
  12.  
  13.             7      Hysa din bit. I allmänhet har regissören det sista säga när det gäller gjutning, eftersom han är den som slutligen arbetar med aktörerna för att skapa den färdiga produkten. Beroende på ditt personliga förhållande till regissören kan du dock fortfarande bidra till gjutningsprocessen, speciellt om du tidigare arbetat med de kreativa aspekterna av teaterproduktion.                 
  14.  
             

  Del 2      Sätt ett stycke på scenen  ,

    
     
  1.             1      Ställ in en provplan. Spel kräver omfattande förberedelser och repetitioner att vara redo att utföra framför en levande publik. Arbeta med regissören för att ställa en noggrann men rimlig tidsplan som gradvis ökar i intensitet som premiärmetoderna. Tänk på pris och tillgänglighet för träningsrummet och tiderna för andra evenemang i teatern efter eget val. Vissa teaterkällor rekommenderar att du har minst en timmars repetitionstid för varje sida i manuskriptet.  
       
    • Var noga med att planera teknisk repetitionstid och minst en kostymrepetition i slutet av ditt repetitionsschema. Tekniska repetitioner ger skådespelarna, regissören och laget möjligheten att gå igenom leken och utarbeta alla kinks i de tekniska aspekterna av produktionen - belysning, nyckelord, kostymer och specialeffekter. Kostymerövningar består av att utföra spelet i sin helhet utan pauser eller avbrott, "som om en publik tittade". Till exempel, om en skådespelare glömmer hans texter, måste spelet fortsätta som det skulle under en verklig prestanda.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Se till ansvarsförsäkring. Vissa teatrar tar ansvarsförsäkring för sina teaterproduktioner, medan andra inte gör det. Om en skådespelare eller en åhörare skadas under leken kommer ansvarsförsäkringar att täcka kostnaderna och skydda dig eller teatern från att betala dem i fickan. Således är ansvarsförsäkring en smart idé för många produktioner, "speciellt" för de som inbegriper högflygande akrobater, pyroteknik och liknande.       
  4.  
  5.             3      Arrangera tillverkning eller inköp av landskap, kostymer och rekvisita. Specialdesignade rekvisita, landskap och kostymer kan ta massor av tid att producera. Till exempel kan byggandet av särskilt komplicerade gliddelar behöva startas innan skådespelarna börjar träna! Som producent måste du anställa, samordna och delegera designers och tekniker för att skapa din bit. 
       
    • Om din produktion saknar pengar behöver du inte nödvändigtvis skapa varje väsentlig aspekt från grunden. Till exempel kan du organisera en handling för gamla, gammaldags kläder som en källa till kostymer. Du kan också begära att volontärhjälpare hjälper till att skapa scener. Teater kan vara en utmärkt möjlighet att samla ditt samhälle för ett roligt och underhållande syfte.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Skapa en uppfattningsplan. Vanligtvis utförs teatraliska produktioner inte en gång. Stora produktioner på stora teatrar kan spela flera månader i veckan, men även mindre produktioner har vanligtvis en "speltid" som består av flera föreställningar. Som producent måste du upprätta en prestationsplan som tar hänsyn till semestern, dina anställdas åtaganden och marknadskrafter, som t.ex. årstidsspelare och så vidare. 
       
    • Försök hålla ditt stycke igång så länge du tror att du kan sälja tillräckligt med kort för att göra en vinst. Om ditt stycke är sålt kan du alltid lägga till extra utställningar.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Applicera biten. Reklam är en integrerad del av producentens jobb och kanske den viktigaste faktorn för att bestämma om din teater är full vid premiären. Du bör cirkulera kunden om din bit med vilken metod som helst inom ramen för din budget. Du kan till exempel köpa reklamtid på radio eller tv, hyra en reklamvägg eller distribuera flygblad på lokala universitet. Beroende på hur "stor" du vill vara med dina reklaminsatser, kan summan av pengar du spenderar på reklambudgeten för din produktion sträcka sig från obetydlig till enorm. 
       
    • Inte alla dina annonseringsalternativ kostar dig pengar. Om du till exempel kan få en tidning eller en lokal nyhetsstation för att göra en historia ur din produktion får du publiciteten gratis. Dessutom erbjuder Internet gott om möjligheter till gratis reklam, eftersom sociala medier och e-post är helt gratis.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Titta på biten under hela körtiden. Dina uppgifter som producent slutar inte efter premiären. Även om det borde finnas liten förberedelse eller planering, om någon, är du fortfarande den person som primärt ansvarar för nästan alla aspekter av produktets produktion. Var beredd på att lösa problem som de uppstår. Det kan hända att du måste ordna för att reparera eller ersätta felaktiga rekvisita, eliminera schemakonflikter från felplaceringar och liknande. Det är i ditt intresse att din bit har en jämn problemfri körtid, så glida inte in i en passiv roll efter premiären på din bit. 
       
    • Som nämnts tidigare är en sak som du absolut behöver göra, att hålla dina investerare informerade om spelets status - särskilt när det gäller ekonomisk framgång. Du kan förväntas lägga fram finansiella rapporter för dessa investerare, vilket kan vara en stressfull upplevelse om biten inte tar med pengar.
    •  
           
  12.  
  13.             7      Betala dina anställda och dina investerare. Om din del (förhoppningsvis) började göra vinst från biljettförsäljningen, måste du börja betala tillbaka till alla finansiella investerare en procentandel av de pengar du tjänar. Ofta kräver teatern en stor del av kortförsäljningen. Som producent måste du klara av att fördela de pengar du tjänar så att den hittar sin väg i rätt hand. Om ditt spel visar sig vara en vinst, måste du också se till att dina arbetande aktörer och produktionspersonal får betalt vad de förtjänar.       
  14.  
             

Varningar .

                     
Konst populär:
Bli en bra skådespelare eller skådespelerska.

Gör en kroppspop.

Spelar G ackordet på gitarr.

Köp en bra akustisk gitarr.

Börja med rap.

Dansa Time Warp.

Bli en stående komiker.

Hög påverkan.

Spelar en vibrato.

Var en filmkritiker.

Bygg en hemstudio för datorgenererad musik.

Gjut en gitarr.

Utveckla en lite scratchy sångröst.

Spela Jazz Piano.

Spela E mindre ackordet på gitarr.

Lätt spela in en sång i hemmet.

Skriv en träff.

Spela sju minuter i himlen.

Skriv en gitarr solo.

Justera din gitarr en halvton lägre.

Förbättra din scen närvaro som en ledande sångare.

ako woman