Home \ konst
 

Att auditionera med självförtroende.

 

Audition hatar alla: artister, regissörer och producenter. Alla inblandade kan tänka sig något mer spännande. Auditions - nya tyska "Castings" - är stressiga, fulla av osäkerhet, tidskrävande och generellt obekväma. Men de är också: inget alternativ. Som en responsiv utförare kan du göra något för att göra förfarandet mer bärbart (och fruktbart) för alla inblandade och därigenom göra en mer professionell karaktär för regissören och producenten. Kanske kan vissa saker i den här artikeln tyckas som en självklarhet. Tro mig, det är de inte! Följande tips är specifika för kontexten för ett teaterprojekt.

                 

Förfarande .

    
     
  1.            1      Förbered en auditionsrepertoar. Öva scenerna som om du redan var förlovad. Få råd av en dramalärare, en regissör eller en erfaren skådespelare. Få materialet så noggrant, som om det handlade om premiären. Förbered din repertoar inte bara för en kommande audition. Gör din konst i en liten cirkel innan. Vänligen börja inte på kvällen för auditionen för att välja några scener att repetera! Du behöver mycket tid att träna, träna, träna!       
  2.  
  3.             2      Rumma i speciallitteraturen! Att välja rätt auditionsrepertoar är en av de största utmaningarna i hela processen. Ta tillräckligt med tid för att hitta bitar som talar till dig, som du gillar och det du kan identifiera med (se 5 nedan). Vänligen skådespelare kollegor och regissörer för feedback. Om du känner en dramatiker, fråga honom / henne om han / hon inte har något för dig eller vill skriva. Bära två till fem showpieces tillsammans och fråga vänner och kollegor vad de tycker om var och en.        
  4.  
  5.             3      Ta monologer. Det är helt tillåtet att ta en helt ny bit eller annat material som juryn aldrig har hört talas om. Det borde vara en anständig bit och du borde läsa den istället för bara de scener eller monologer du väljer. Under repetitionen, gör ett eller flera medvetna representativa beslut och genomföra dem konsekvent. Vid tvivel: mindre är mer!        
  6.  
  7.             4      Din koreografi borde vara enkel. Bygg ett till tre tydliga drag. Återigen, om det är osäkert, är mindre mer. Håll dig till rektorernas krav på repertoar. Om du frågar efter två monologer och en sång, gör du bara det. Om två kontrasterande scener är nödvändiga, vill juryn gilla i.d.R. se en klassiker och något modern eller en tragedi och en komedi. Klassiska bitar är speciellt de i verser som Homer, Shakespeare, Molière och Co. Se till att den tyska översättningen också bevarar versformuläret. Domarna vill se hur man hanterar lyriska, rytmiska språk. Om du får valet att bara utföra en scen istället för två, använd det och ta en komedi. Koncentrera den energi som du skulle ha investerat i två olika scener på den här scenen!        
  8.  
  9.             5      Dina framträdanden ska ta ungefär en minut per scen. Du bör inte överskrida auditionsperioden. Annars riskerar du att juryn slår dig i monologen, vilket vanligtvis är pinsamt. "Mycket hjälper mycket!" - Denna mening gäller inte här. I 90 procent av fallen vet juryn redan inom de första åtta sekunderna att du står på scenen, oavsett om de vill ha dig för rollen eller inte.        
  10.  
  11.             6      Beamförtroende. Skaka hand där de ges till dig. Som jurymedlemmen kan tänka sig, håll ögonkontakt med dem. Föreställ dig kortfattat vad du ska utföra, vad blir det första och det andra och vad författarna heter.        
  12.  
  13.             7      Pausa en sekund, andas, samla dina tankar och koncentrera dig. Domarna påpekar också: Låt oss gå! Kasta dig in i din roll med full passion. Förvandla dig helt till karaktären du spelar. Ge allt! Detta är det viktigaste ögonblicket för hela auditionen. Om du vill övertyga, övertyga här! Men var noga med att undvika "gags" som att involvera eller adressera juryn direkt som en del av din prestation. Det skulle vara avstängt här och garanterat inte bra. Om din karaktär talar till en annan, placera den direkt ovanför eller bredvid juryn. Om du skulle göra ett misstag, fortsätt ostört i texten. Samla upp snabbt om det behövs, men var noga med att undvika förbannade, arga gester eller andra out-of-roll fällor.        
  14.  
  15.             8      Om du gör ett misstag, stanna ett ögonblick. Gå sedan tillbaka och börja om igen som om ingenting hade hänt. När du är färdig med scenen, stanna i din roll för ett annat ögonblick innan du återvänder till dig själv. Säg sedan, "Tack." Men förvänta dig inte applåder! Även om det var bra!        
  16.  
  17.             9      Ta inte det personligen om de inte tar dig och inte ringer dig tillbaka. Ganska möjligt att du helt enkelt inte träffade hennes bild efter typ. Även om allt annat var illaluktande. Du är inte där inne. Så ta det idrottsligt.        
  18.  
  19.             10      Varje audition du gör är en prestation som förtjänar respekt. Det spelar ingen roll om de tog dig eller inte. Att visa sig här är ett ben jobb som kräver mod och engagemang. En skådespelare som talar, vem gör vad han kan!        
  20.  
  21.             11      Var artig och visa förståelse för juryns situation. Visa självrespekt och respektera dina konkurrenter, t.ex. genom att önska dem lycka till.                  
  22.  
            

Tips .

                  

Varningar .

             
Konst populär:
Sjunger lägre.

Titta på en film.

Bygg en Cajon.

Organisera en talangshow.

Rock på gitarr.

Hög påverkan.

Öva konstkritik.

Gå med i ett band.

Den högra fingerpositionen på pianotangenterna.

Hur man rappar ordentligt.

Synkronisera en Wii Fit Balance Board.

Träna en stark och hög sångröst.

Hur man spelar Palm Mute.

Låna filmer från Redbox.

Tangodansning.

Använd en grafisk equalizer.

Var en berömd rapper.

Lär dig själv att läsa.

Spela trumpeten.

Kittla dig själv.

Gör musik.

ako woman