Home \ konst
 

Spela ostlådan.

 

Perfekt när du reser, i en kö eller bara som en tidsfördriv, låts Oss Box-spelet mig enkelt och spelar bara papper och penna. Och om du vill fortsätta spela utan en partner kan du även gå online och träna med en dator.

              

Förfarande .

    

    1      Ställ in spelet och regler  ,

    
     
  1.            1      Känna målet med spelet att förstå reglerna. Ostlåda är ett enkelt spel med ett enkelt mål: den som "äger" de flesta rutorna i slutet av spelet vinner. Du och din motståndare växlar med att dra horisontella eller vertikala linjer för att ansluta punkterna tillsammans. När någon drar en rad som fyller i en låda skriver han i sitt första brev för att vinna det. När alla rutor är fyllda kan du räkna de första bokstäverna och bestämma vinnaren.       
  2.  
  3.             2      Skapa ett rutnät som är minst fyra punkter bred och fyra punkter långt. Använd en penna, gör en enkel vertikal linje prickar, var och en cirka en tum från varandra. Gör tre ytterligare kolumner av poäng horisontellt så att du har en kvadrat på minst 16 poäng. 
       
    • Du kan göra brädan i vilken storlek du vill - från 6x6 till 10x10. Även ojämna spelfält, som 4x6, är bra.
    •  
    • Medan kortare spel kan spelas på 3x3-nät måste de vara minst 4x4 för att göra ett värdefullt spel.  
    •  
           
  4.  
  5.             3      Ge varje spelare en penna eller en kulspetspenna. Det är ofta kul att spela med olika färger av bläck. Det här låter dig titta på spelet och se vem som har spelat eller byggt vilka lådor. Det är inte absolut nödvändigt. Om det behövs kan du också dela en penna.       
  6.  
  7.             4      Kasta ett mynt, spela saxstenspapper eller på annat sätt bestämma vem som kan börja. Det här kan verka som ett litet val, men med högre nivåstrategier (som finns på ostlådor) finns det en liten skillnad i att spela för den som börjar. Den bästa praxisen är att spela flera spel och växla varje gång som börjar. 
       
    • Observera att denna skillnad är enklare, speciellt om du inte bryr dig om de exakta matematiska strategierna. Det finns ingen verklig fördel att vara första eller andra.  
    •  
           
  8.  
  9.             5      Rita en horisontell eller vertikal linje varje runda för att ansluta två punkter. I början händer detta huvudsakligen av misstag, eftersom det inte finns tillräckligt med linjer för att vinna lådor. Varje linje går bara från en punkt till dess grannpunkt, antingen ovan, under, vänster eller höger. Det finns inga diagonala linjer.       
  10.  
  11.             6      Rita den fjärde väggen i en låda för att vinna den för dig. Varje ruta är värt en poäng, så skriv ditt första bokstäver i den färdiga rutan för att markera den för dig. Om du har två olika färgade pennor, kan du också skribba den i din färg för att markera den. 
       
    • De flesta datorprogram använder strategiskt två färger för lagen, vanligtvis röda och blåa. Resten av denna artikel använder röda och blåa som hypotetiska spelare.
    •  
           
  12.  
  13.             7      När du avslutar en låda är det din tur en andra gång. Om du har fyllt i en ruta genom att dra den fjärde raden, kan du fortsätta. Detta gör att du kan bilda kedjor där den fjärde väggen i din första låda ger den tredje av en annan. Du kan sedan använda din extra omgång för att slutföra dessa rutor också. Detta håller cykeln levande tills kedjan är över. 
       
    • En "kedja" är en rad lådor som en spelare kan ta i en runda. Det är det centrala strategiska elementet på Käsekästchen. Vem som får de längsta och / eller de flesta kedjorna vinner vanligtvis.
    •  
    • Du har tagit din extra omgång - du kan inte hoppa över den.  
    •  
           
  14.  
  15.             8      Räkna antalet lådor för varje spelare när hela fältet är täckt. Spelaren med det högsta antalet lådor vinner. Om du vill fortsätta spela, borde du rita ett nytt rutnät, byta vem som börjar och fortsätta.       
  16.  
  17.             9      Alternativt, spela spelet med gratis internetprogram. Sidor som dessa ritar spelfälten för dig och låter dig ofta välja storleken på rutnätet. Alla regler är skrivna i koden, vilket innebär att du bara kan koncentrera dig på att spela. 
       
    • Titta på denna gratis, pedagogiska version som tillhandahålls av UCLA Mathematics Institute, som gör att du tävlar mot en datorspelare.
    •  
                     
  18.  
             

    2      Utveckla en segerstrategi  ,

    
     
  1.             1      Undvik att skapa den tredje sidan av en låda tills den måste vara. Om en låda har tre sidor kan nästa spelare avsluta det för att göra en bra poäng. Det finns aldrig anledning att dra denna tredje raden tidigt i matchen, eftersom det bara ger din motståndare en poäng.       
  2.  
  3.             2      Håll koll på längden på en "run" och försök att ge bort de kortaste möjliga kedjorna. I slutet av dagen måste du ge upp bokning, och det är väldigt sällsynt att du bara ger upp en sak i taget. När du tänker på vilken låda du ska ge bort, räkna rutorna som skulle vara värda en kedjereaktion. Finns det en annan körning kan du ge bort med färre poäng?       
  4.  
  5.             3      Har din motståndare vunnit de två sista rutorna i en kedja längre än tre platser. Det kan tyckas skandalöst som du ger bort två fria lådor. Det tvingar faktiskt den andra spelaren att ta de två rutorna och ge dig nästa lediga kedja. Observera att denna strategi bara fungerar om det inte finns några öppna dragningar kvar - annars kan det ta de två rutorna och undvika att du lämnar en kedja. Om det spelas bra, kommer den här strategin att låta dig vinna de flesta spelen. 
       
    • I allvarliga spel kallas detta ett "dubbelkors". Dubbelkors är hjärtat av allvarlig punktstrategi.
    •  
    • När du gör ett dubbelkors får du kontroll över fältet. Din motståndares enda drag är att öppna en ny kedja för dig eller ta de två rutorna du ger honom.  
    •  
           
  6.  
  7.             4      Tvinga bra motståndare att ge dig den första kedjan. Om båda spelarna känner till ovan nämnda dubbelkorsregel verkar det som att varje spel kommer att vara vem som vinner den första kedjan. Han kan då dubbla sin motståndare tills han vinner. Det är rätt - vinnaren av den första kedjan är vanligtvis vinnaren. Men det finns ett sätt att manipulera spelet för att se till att du vinner den första kedjan, dubbelkorsa resten av tiden och vinna spelet. Hur? Du kontrollerar antalet kedjor som finns tillgängliga på fältet baserat på en enkel matematisk regel: 
       
    • Om det finns ett udda antal totalt poäng (5x5 fält, 9x9, etc.), vinner den första spelaren om det finns ett udda antal kedjor. Den andra spelaren vinner, om det finns ett jämnt nummer.
    •  
    • Om det finns ett jämnt antal totalt poäng (4x4-fält, 6x6-, etc.), vinner den första spelaren om det finns ett jämnt antal kedjor. Den andra spelaren vinner om det finns ett udda nummer.  
    •  
    •   Observera: En uppsättning med endast två rutor anses vara en sträng i denna inte strategi.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Överväg att stänga av delar av fältet om du försöker tvinga rätt antal kedjor. Medan ovanstående regel är teoretiskt hjälpsam, behöver du faktiskt veta hur man bygger rätt antal kedjor för att den ska fungera. Tänk på att de flesta kedjor upptar stora, sammanhängande delar av brädan - sektioner och inte slumpmässigt slingrande linjer. Formera specifika områden istället för att bilda specifika kedjor. För ett 5x5 exempelfält, tro att den första spelaren (Röd i det här exemplet) vill ha ett udda antal kedjor: 
       Röd bör försöka dela brädan i tre delar genom att bilda en "korridor" av lådor i centrum, antingen horisontellt eller vertikalt. Detta skapar en mellankedja och två kedjor på sidorna - totalt tre - för en röd seger.  
    • Blå ska försöka skära brädet i halva, med en kedja på varje sida. Detta möjliggör ett jämnt antal kedjor - två- och blåvinster.  
    •  
           
  10.  
  11.             6      Uppoffera en kedja för att återställa numret om du är avsedd att förlora. Låt oss fortsätta med 5x5-exemplet där rött startar (och vill ha ett udda antal kedjor). Föreställ dig att det finns tre kedjor på fältet, vilket innebär att blå förlorar. Om Blue har minst en ruta än röd, kan den dock fortfarande knyta spelet. Det kan vinna om det finns tre eller flera rutor kvar. För att göra detta ger du en kedja innan du är tvungen att göra det. Men du gör det så att kedjan skärs i två separata kedjor - det ger Blue ett jämnt antal återstående kedjor och en ny chans att vinna. Du ger upp den första kedjan, ja - men du minimerar också den långsiktiga skadan. 
       
    • Kom ihåg att detta bara kommer att fungera om det finns ett annat alternativ som inte ger upp en kedja - en tvåsidig låda där du säkert kan dra en linje efter att ha klippt kedjan.
    •  
    • Om du måste svara på detta scenario som rött, har du två alternativ - ta kedjan eller lämna rutorna för blå senare. Om det fortfarande är tidigt i spelet, offra rutorna. Om du är nära slutet av spelet och det blir tight, ta det och fortsätt spela.  
    •  
           
  12.  
             

Tips .

                  

Vad du behöver .

                Läs mer... (5)      
Konst populär:
Välja rätt instrument.

Growl.

Violinövning.

Ordna böcker i ett bibliotek.

Spela bongos.

Gör en grododräkt.

Bli en animator.

Kittla dig själv.

Som Shakespeare talar.

Bli en sångare.

Skriv en rocksang.

Sjung högre.

Läs pianotabs.

Skriv självbiografi.

Bli en filmproducent.

Skriv en quatrain.

Organisera en talangshow.

Känn igen låtar genom melodier.

Torka en våt bok.

Macarena dansar.

Spelar blues på gitarr.

ako woman