Home \ konst
 

Bli en bra skådespelare eller skådespelerska.

 

Det finns dessa människor som bara står på scenen och stjäler showen från alla andra. De är så bra skådespelare att de helt drar dig in i sin värld och slår ut dig helt. Fortsätt läsa om du vill veta hur du också kan bli en så bra skådespelare och fängsla din publik.

              

Förfarande .

    

    1      Förbered rollen  ,

    
     
  1.            1      Läs hela skriptet två eller tre gånger. Du måste känna till hela stycket eller filmen väl, inte bara din roll. Skådespelare ska fördjupa filmen i filmen som helhet. Om du inte förstår det större sammanhanget och tanken bakom manuset kan du inte nå din presentation. När du läser manuset, fråga dig själv vilken grundläggande idé av arbetet är. Hur passar din karaktär in i berättelsen? 
       
    • Om du har en bra bild av historien, ägna dina egna passager och läs igenom dem en eller två gånger. Nu fokuserar du på din karaktärs roll och dina texter.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Fråga och svara på några viktiga frågor om din karaktär. För att verkligen komma in i karaktären måste du dyka in i det och tänka på vad som driver det. Det kommer du inte att finna om du bara läser texten på papperet på ett ytligt sätt. Du kanske inte kan skildra även de minsta karaktärerna senare, men om du har en komplett och fullständig bild av karaktären kan du bättre representera dem och du kan upptäcka viktiga drag i dem som du absolut vill uttrycka , När du svarar på frågan borde du lita på din känsla och fråga i tvivel direktör och författare för råd. 
       
    • Vem är jag?
    •  
    • Var kommer jag ifrån?
    •  
    • Varför är jag här?  
    •  
           
  4.  
  5.             3      Förstå vad din karaktär vill och vad driver honom. Alla tecken i nästan alla historier, vill ha något. Detta är den grundläggande substansen som en åtgärd bygger på. Ett tecken kan försöka rädda världen, få ett datum eller helt enkelt hitta något att äta. Men du måste veta vad den drivande önskan är och varför din karaktär drivs av den för att kunna skildra den bra. Alla dina karaktärs handlingar resulterar i någon form från den här enheten. Annars skulle det inte kallas enhet. 
       
    • En karaktärs motiv kan förändras, och du måste noggrant uppmärksamma när det händer. Det här är nästan alltid en väldigt viktig scen och ett ögonblick som du särskilt ska älska.
    •  
    • Som en övning kan du försöka läsa motivet till dina favoritaktörer / tecken. Till exempel, i There drivs en av tecknen enbart av behovet av att hitta mer olja. Varje handling, varje blick, alla känslor springer från den oändliga och passionerade girigheten, och du kan läsa dem i varje enskild scen av Daniel Day-Lewis ansikte.  
    •  
           
  6.  
  7.             4      Öva din text tills det blir ditt andra jag. Du borde aldrig tveka för att du undrar vad du ska säga nästa. Du bör överväga, hur du säger bäst. Du kommer bara till den här punkten om du övar din text nästan i stället för kräkningar och memorera tills du kan recitera det bombskyddad utan att behöva läsa en enda cue. Be en vän att ta över de andra delarna så att du kan spela en realistisk konversation. 
       
    • Experimentera med texten när du läser den. Prova olika sätt att läsa den, med olika accenter, var och en i en annan ton och lyssna på hur det påverkar din karaktär.
    •  
    • Lite misstag upptäckes bäst när du spelar in dig själv på video och tittar på den senare. Du kan också få nya idéer om hur man betonar texten.
    •  
    • Först fokusera på att memorera texten innan du tänker på att göra det perfekt. När allt kommer omkring vill du kunna tala texten alls, då kan du börja jobba på hur det låter perfekt.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Prata med regissören om hans vision om karaktären. Om du redan har rollen, sätt dig ner med regissören och prata med honom om han redan har föreställt sig en viss riktning för karaktären. Ge honom bara dina idéer för karaktären och berätta för honom hur du ser sitt bidrag till projektet, lyssna sedan på hans idéer. Glöm inte att du är till tjänst för projektet och inte bara för din privata nöje. Du måste kunna acceptera konstruktiv kritik och förslag till förbättring med värdighet. 
       
    • Om du inte har rollen ännu och bara gå till en audition, sätt din egen riktning för karaktären och håll dig till den. Försök inte ge folk exakt vad de vill höra. Istället läser anteckningarna och förbereder texten eftersom det känns naturligt för dig.  
    •  
           
  10.  
  11.             6      Var seriös om din karaktär. Du kan inte tillfredsställande representera en siffra om du inte får tillgång till sina tankar och känslor. Din text är din, men dina handlingar och arrangemang är inte i sten. Om du glömmer dina texter kan du också improvisera mycket bättre om du känner din karaktär bra. Förberedelserna för en roll betyder ingenting annat än att hitta ett sätt in i figurens huvud för att kunna representera honom som möjligt. 
       
    • Metodsverkande är när en skådespelare vägrar att komma ur sin roll på uppsättningen. Han håller sin figur, även under pauser, och försöker på så sätt att internalisera dem så att han kan hämta dem perfekt framför kameran eller på scenen när som helst.
    •  
    • Plocka ut de saker som verkar sanna och realistiska för din karaktär. Har du någonsin känt en känsla som upptog din karaktär? Kan du förstå hans problem lite? Hitta sätt att integrera dina egna känslor i karaktärens text för att uppnå ett bra resultat.
    •  
                     
  12.  
             

    2      Spela trovärdiga tecken  ,

    
     
  1.             1      Sätt dig helt i din roll. Som skådespelare är det inte ditt jobb att skriva om manuset för att göra dig trivsamt och du är inte anställd att klaga på stilen eller karaktären och istället använda en annan version av att spela själv. Du borde vara en karaktär som verkar trovärdig i filmens, utställnings eller spelets värld. Som skribenter, regissörer, kameramän, etc., är du en del av ett lag, och som sådan måste du arbeta så att du kan sätta på en bra show. 
       
    • Skäm dig inte över någonting din roll gör, för det är och alltid kommer att vara en roll och agera. Om du är för försiktig med vanliga, våldsamma, sexuellt eller känslomässigt svåra scener kommer du att vara orealistiskt och du kommer att studsa av din publik.
    •  
    • De bästa skådespelarna är helt nedsänkta i sina roller. Har du någonsin undrat varför Tom Cruise fortfarande är en eftertraktad actionstjärna trots hans ålder? Eftersom han inte blinkar, gör nonsens eller snubblar ointresserad genom sina scener. Han är alltid full av energi och är engagerade i hundra procent, även i bisarra eller roliga situationer.
    •  
    • Att göra en roll betyder att göra vad som krävs för att representera en karaktär realistiskt. Det handlar om karaktären, inte hur du ser bäst ut som en skådespelare.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Lär dig att svara. Inte alla skulle prenumerera på avhandlingen som handlar betyder att fungera, men det är definitivt en viktig faktor som du bör överväga när du spelar in. Så du måste jobba på hur man hanterar givna scenarier. Koncentrera dig på de andra aktörernas texter och lyssna på dem som du skulle lyssna på någon i en riktig konversation. Du ska svara ärligt, med din karaktärs röst, även om du inte är huvudpersonen i en scen just nu. 
       
    • Stanna i ögonblicket. Försök inte att gå igenom texten i nästa scen i ditt sinne, eller tänk på om du i den sista scenen har hittat rätt användning för din text.
    •  
    • Ett roligt exempel att titta på är Charlie Day på serien. Det är alltid soligt i Philadelphia. Även om han inte har någon text för tillfället är hans ögonbryn, ögon och fingrar alltid i rörelse eftersom han helt absorberas i den vilda och oförutsägbara energin i hans karaktär.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Var uppmärksam på en sammanhängande hållning. Det är väldigt viktigt att du aldrig glömmer att något som synes obetydligt som attityd kan göra stor skillnad. En bra attityd gör inte bara dig mer självsäker, det hjälper dig också att bättre internalisera din karaktär. Det betyder också att du medvetet kan sänka dina axlar och kollapsa när din karaktär är svag eller olycklig. En heroisk figur står å andra sidan alltid rakt, med huvudet upp och ryggen rakt.       
  6.  
  7.             4      Använd talhastighet och volym för att ge scenen en speciell energi. När du reciterar en text blir du ofta frestad att skrapa ner den så fort som möjligt. Men det här är det säkraste sättet att förlora någon accentuering eller nyans av din roll. Istället låt hastighet och volym understryka din karaktärs humör. 
       Nervösa eller ängsfulla tal talar ofta snabbt, som om de har bråttom för att spita ut orden.  
    • Furious figurer höjer sina röster och kan tala långsammare för att segra, eller de pratar snabbare för att de är sjuka med raseri.
    •  
    • Lyckliga / glada tecken talar vanligtvis med en jämn volym eller blir högre och högre. Dessutom talar de snabbt.
    •  
    • När du varierar tempo och volym, beroende på scenen, kan du visa hur ett tecken ändras eller svarar på specifika händelser.  
    •  
           
  8.  
  9.             5      Spela med betoning i texten. Tänk på undertexten mellan linjerna och betona dem i enlighet därmed. Tänk på vilket ord i en mening är det viktigaste. Det kanske inte låter som en stor sak först, men tonvikten spelar en oerhört viktig roll i allt du säger. "Jag kärlek du" låter annorlunda än "Jag älskar du ". 
       
    • Igen kan kända rollmodeller hjälpa dig. Få ett äldre manus från en film du inte tidigare sett, välj ett tecken ur det och prova några av dess rader av text. Titta sedan på filmen och jämföra hur skådespelaren talar texten. Det finns ingen rätt eller fel här, men det hjälper dig att förstå hur viktigt betoningen är.  
    •  
           
  10.  
  11.             6      Respektera skriptet. Om du inte har uttrycklig tillåtelse att improvisera, eller om du har tappat ett eller två ord i din text under en kort stund, håll dig till skriptet så mycket du kan. Du kanske inte är säker på om det finns en återuppringning till en annan scen eller passage, eller om en regissör har en viss textlinje i hjärtat. Om du är osäker är skriptet alltid rätt. Du kommer att få veta om någon anledning skulle avvika eller improvisera.        
  12.  
  13.             7      Kontrollera att din blockering är konstant. Blockering är din positionering i den plats där du står och flyttar. När du väl bestämt dig för att stå med regissören, ändra inte din position. Arbeta för att vara i exakt samma position varje gång du provar och skickar. Detta garanterar kontinuitet och hjälper resten av besättningen att bättre planera och göra sitt eget jobb. 
       
    • Detta är särskilt viktigt i filmprojekt, eftersom kontinuerlig efterbehandling gör det möjligt att skära olika tagningar utan att publiken märker.
    •  
           
  14.  
  15.             8      Ignorera kameran eller publiken. Om du uppfattar, reagerar på eller på annat sätt påverkar dig på något vis av tittarna kommer du nästan säkert att falla ut ur din roll. Din karaktär vet i de flesta fall inte att hon är en karaktär i ett spel eller en film, och det är därför du borde inte. Det tar lite övning, men du kan verkligen förbereda dig genom att bara stå framför en kamera så ofta som möjligt. Om du känner det eller känner det, reagerar du inte medvetet på den känslan. 
       
    • Många erfarna skådespelare och andra besättningsmedlemmar kommer inte att få ögonkontakt med dig medan du spelar, eftersom de vet att det är normalt mänskligt beteende att återvända den ögonkontakten. Hjälp dina medspelare genom att inte titta på dem rakt i ögat när de arbetar och har en paus.
    •  
    • Var medveten om vad du gör när du är nervös. Leka inte med ditt hår, göm inte dina händer i ärmarna och repa inte dina fötter. Istället borde du lugna dig genom att ha ett djupt andetag och kanske dricka en sipp vatten.
    •  
           
  16.  
             

    3      Förbättra  ,

    
     
  1.             1      Utforska mänskligt beteende i samtal och böcker. För att spela ett brett spektrum av människor behöver du veta ett brett spektrum av människor. Om du träffar människor, var så lugn som möjligt och lyssna på dem. Fråga dem om deras berättelser och om deras liv, var uppmärksam på hur de talar, oavsett om de använder slang eller dialekt, absorberar allt som en svamp. Läsning kan hjälpa dig att se dessa begrepp på jobbet. I själva verket aktiverar läsning exakt samma del av din hjärna som agerande. 
       
    • Du bör också göra lite speciell forskning för din roll. När det gäller en riktig person eller tid, ta reda på så mycket som möjligt om det. Sådana små fakta kommer sublimt smyga in i ditt framträdande.  
    •  
           
  2.  
  3.             2      Håll titt på skådespelare som du beundrar dig själv. När du ser en scen för första gången, låt den bara fungera som om du gillar någon annan film du skulle titta på på fritiden. Därefter spelar du scenen igen och uppmärksammar varje skådespelare. Vad gör du om du inte har någon text för tillfället? Hur tar du med din text? Vad är din hållning och position i scenen? Med vilka rörelser och gester säljer du din text? 
       
    • Vill du prata texten annorlunda? Om så, hur?
    •  
    • Klassiska lekar, Shakespeare till exempel, är bra för att ta en närmare titt på teatern. Hitta fem olika videor från en och samma scen på YouTube - som monologen från Hamlet . Hur är de annorlunda? Hur gör varje skådespelare karaktären unik genom sina egna influenser?  
    •  
           
  4.  
  5.             3      Ta skådespelar. Många teaterklasser slutar med verklig produktion eller prestanda, och de är ett utmärkt tillfälle att träna i en avslappnad miljö utan mycket press. Var uppmärksam inte bara på din lärare utan också på de andra deltagarna. Vad kan du lära av dem? Hur skulle du förbättra din presentation, och skulle du ändra några av de grundläggande sakerna om dina karaktärer? Gör vänner med dina medspelare, chatta med dem från tid till annan och be om råd eller tips om din egen prestation. 
       
    • Du vet aldrig när en medspelare kan komma ut och ge dig en roll. Var så artig och snäll mot alla i din klass - det kan betala senare.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Ta improviserade lektioner. Improvisation är konsten att spela i nuet: Din karaktär tar en riktlinje och reagerar omedelbart i enlighet med detta. Förmågan att improvisera kommer att göra din karaktär mer naturlig, som om han också reagerade på händelserna på skärmen i realtid snarare än att läsa en text från arket. I städer och stadsområden finns det många kurser på improvisationsteater, och många skådespelande klasser är också åtminstone tillfälligt tillägnad improvisationsutbildningen.  
       
    • Förbättra spel, som handlar om läppar av vänner, spelar med konstiga rekvisita, eller helt enkelt spelar genom korta scener med en vän är bra sätt att träna när som helst, var som helst.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Förbered dig på Kalla avläsningar för att förbättra dina chanser att casta. Kallläsning innebär att du bara får ett manus i din hand och spelar det direkt här och nu. Ibland får du en minut eller två att läsa in, ibland måste du spela utan förberedelser. Det låter läskigt, men du kan träna det väldigt lätt. Köp en monologbok, plocka ut några avsnitt från en bok eller bara ta en tidning och läs ett dramatiskt meddelande. Du kan också tyst läsa texten själv för att bestämma vilken riktning du vill spela upp innan du börjar. 
       
    • Det här är också en bra uppvärmningsövning för att psykiskt och fysiskt förbereda dig för att leka.
    •  
           
  10.  
             

Tips .

                  

Varningar .

                  Läs mer... (7)      
Konst populär:
Skapa en Mix Tape eller en CD.

Håll dig upptagen när du stannar hemma.

Gå med i X Factor.

Skriv meningsfulla texter.

Gör en påfågel på påfågeln.

Kontakt Nickelodeon.

Starta ditt eget företag.

Gör en kroppspop.

Vänd en rolig video.

Lär dig spela gitarr.

Fäst ett gitarrband.

Snabba upp tiden.

Läs ePubs på en Kindle Fire.

Skriv ett manuskript (för en film).

Fick en sång på radion.

Gör spraykonst.

Röst över.

Gör spraykonst.

Kom ihåg ett skript.

Läs noterna.

Överför musik från C till Eb.

ako woman