Home \ konst
 

Skapa en animerad kortfilm.

 

Att komma igång med animering är enkelt, men det är svårt att behärska det. Det finns så många animationsstilar som animering själv och att komma igång med en kortfilm är bra för att träna animeringsteknikerna när du utvecklar din distinkt stil. Som alla andra filmer tar animering tid, tålamod och mycket planering, men alla med en dator kan skapa en animerad kortfilm.

              

Förfarande .

    

    1      Gör en animisk (förproduktion)  ,

    
     
  1.   1      Skriv ett skript. Detta är ofta lättare sagt än gjort, men du måste tydligt skriva ner dina idéer och ge dem struktur innan du går till jobbet. Till skillnad från ett riktigt diagram är det nästan omöjligt att "improvisera" en animerad film eftersom det bara tar för lång tid att animera allt. Du kan använda ett enkelt Word-dokument eller skriptprogramvara som Celtx, Writer Duets eller Final Draft. Ditt skript behöver inga dialoger, men det behöver:  
       
    •   Ett ämne. Vad handlar om kortfilmen? Detta behöver inte vara stort, djupt eller komplicerat. Det kan vara allt från "förlust av oskuld i barndomen" till "tristess är en sinnestillstånd" till "Jag vill få folk att skratta med detta skämt". Se den som vägledande princip för din film.  
    •  
    •   Figurer. Vad håller publikens uppmärksamhet? Det här kan vara allt från en person eller ett djur till en flamboyant linje som den Oscar-vinnande kortfilmen "The Dot and the Line: A Romance."
    •  
    •   bilder. Var sker kortfilmen? Vad är stämningen eller atmosfären? Ett skript måste berätta för kortfilmens historia i sin helhet, så det kan fungera som en ritning för ditt framtida arbete.  
    •  
    •   En början, en mitt och ett slut. Det här låter uppenbart, men det är meningen - nästan alla historier berättas i tre specifika, skisserade delar eller filer. Det betyder inte att du måste ha en historia med tre filer eller till och med "figurer" . Men du måste tänka på "plot" av kortfilmen innan du fortsätter.
         Lag 1 introducerar karaktärerna och ett problem (de är hungriga, världen går under, en pojke rusar om en tjej, etc.).  Lag 2 komplicerar historien eller problemet (alla butiker är stängda, det onda kan vinna, flickan har redan en pojkvän etc.).  
      • Lag 3 ger en lösning på problemet (de hittar ett mellanmål, de räddar världen, pojken lär känna en annan tjej, etc.).
      •  
       
    •  
           
  2.  
  3.   2      Skissmodeller av figurerna. Innan du börjar animera behöver du veta vad dina tecken kommer att se ut. Skissa dem i olika former, kostymer och uttryck för att få en känsla av vad de kommer att se ut. Kom ihåg att en karaktär i en kortfilm kan vara allt från en björn till ett par salt- och pepperskakare. Ändå borde du utveckla dina karaktärer i förväg så att de kommer att få ett konsekvent utseende när du animerar dem.     
  4.  
  5.   3      Rita en storyboard. Storyboards är enstaka teckningar för varje enskild åtgärd i manuset; De används i produktionen av nästan alla filmer, animerade eller inte. De är både enkla och begripliga, eftersom du behöver en för varje förändring du vill ha i filmen. Men de behöver inte bakgrundsdetaljer eller färger, om inte detta är viktigt för historien. Du kan hitta och skriva ut gratis mallar till storyboards på Internet eller rita dem själv. Varje ram i storyboardet har två delar:  
       
    •   Bilden: Rita väsentliga handlingar av bilden i en rektangulär låda. Ignorera bakgrundsbilder för tillfället. Du kan också rita anteckningar eller pilar för att indikera en rörelse.
    •  
    •   Dialogen. Skriv nedan vad som måste sägas i inspelningen, den föreslagna längden på inspelningen och alla effekter (zooma in, skaka kameran etc.).  
    •  
           
  6.  
  7.   4      Importera din storyboard till ett filmskapande program och spara varje bild individuellt. När du har schemalagd skotten importerar du dem till din dator. Se till att du heter det på lämpligt sätt (till exempel, Ak1.Scene1.picture1). När du är klar importerar du dem till din filmredigeringsprogramvara (iMovie, Windows Movie Maker, Final Cut Pro, Adobe AfterEffects, etc.) och lägger dem i rätt ordning.
       
    • Adobe AfterEffects eller Premier anses vara branschstandarder, men du kan använda det program som du känner dig bäst eller känner dig mest bekväm med.
    •  
           
  8.  
  9.   5      Skapa ett tidsbestämt bildspel eller animat med din storyboard. Animatics är de grova skärningarna av en animation - de sammanför hastigheten och rytmen på kortfilmen och du kan säkerställa rätt tidpunkt för den färdiga kortfilmen. Det här låter komplicerat, men strängt taget är det bara tidsbeställda bildspel. Sätt storyboard-bilderna i din redigeringsprogram i rätt ordning och leka med dem tills du har en "grov" klippning av den färdiga filmen.
       
    • Exempel på animatik finns på internet, t.ex. The Animatic för musikvideot "Feel Good Inc." liksom några animationer från Pixar.
    •  
    • Nästan alla animerade filmer görs först som animatics. Annars riskerar du att spendera timmar med en fullständig animering av en scen som behöver ändras, görs längre eller kortare eller raderas.
    •  
           
  10.  
  11.   6      Lägg till dialogrutor och ljudeffekter efter behov och justera tidpunkten. När du har gjort den grova tidpunkten är det dags att spela in dialogerna. Det behöver inte vara perfekt och du kan till och med förfalska ljudeffekterna med din mun och dina händer om du vill. Vad som är viktigt är tidpunkten. Har du tillräckligt med tid i "inspelningen" för att alla ord ska passa in? Förlänga eller förkorta längden på bilderna vid behov.  
       
    • Ju närmare du kommer till perfektionsdialogerna, desto bättre, eftersom bra röstinspelning vanligtvis kräver rätt timing. Bortsett från det är det nu inte dags att oroa sig för de finare detaljerna av röstspelande. Du måste montera din Animatic innan du fortsätter med den fullständiga produktionen.
    •  
           
  12.  
  13.   7      Titta på din Animatic som om den var den färdiga filmen. Den färdiga Animatic ska berätta hela filmen om din film utan underfyllning av färger, bakgrunder och detaljer.  
       
    • Om du är bekant med videoredigering kan du nu sätta in kameraskålar, zooma och övergångar för att testa dem före slutändring.
    •  
           
  14.  
  15.   8      Överväg att köpa en tablett. Tabletter är små datorkuddar med en elektronisk pekskärm som låter dig "dra" direkt på din dator. Det är nästan omöjligt att dra bra med musen och om du inte vill göra små eller stop-motion-projekt, behöver du nästan säkert en tablett.               
  16.  
             

    2      Animera din film (produktion)  ,

    
     
  1.   1      Bestäm animationsmediet. Detta beror vanligtvis på din erfarenhet och maskinvara. Det är t.ex. För en nybörjare med en äldre dator svår, om inte omöjlig, att skapa 3D-animationer som Pixar. Det finns många, många animationsprogram och stilar och alla har sina unika svårigheter och tekniker.  
       
    •   2D Animation: Det här är den klassiska tecknen med ett handritat utseende. Figurerna är plana ritningar. Ursprungligen ritades de ram för ram, men idag finns det ett antal program som gör sakerna mycket snabbare, t.ex. Synfig, Pencil2D, ToonBoom eller till och med Adobe Photoshop. Traditionellt använder du 12 till 24 teckningar per sekund av film.  
    •  
    •   3D-animering: 3D animering är mycket svårare att behärska än i modeller av videospel och filmer som Toy Story och Shrek . Du skapar modeller av karaktärerna och programmerar rörelserna i dem, vilket gör 3D-animationen ett slags hybrid av konst och programmering. Du måste också lägga till belysningen och strukturerna. Du kan använda 3D-programvara, men det tar lång tid och du behöver program som AutoDesk, Poser Pro, Aladdin eller Sketchup. De flesta 3D-animationer är resultatet av samarbetet mellan ett stort team.  
    •  
    •   Stop Motion: Det här är så enkelt att vem som helst kan göra det. Här tar du riktiga figurer eller ritningar och gör en bild efter varje liten rörelse. När de enskilda bilderna spelas en efter en i en hög hastighet, det ser ut som en rörelse. Detta är dock oerhört tidskrävande, eftersom du ofta behöver upp till tolv bilder per sekund av bilder för att få det att se vätska ut. Du kan göra detta med utklipp, modelleringsmodeller, enkla ritningar eller riktiga människor.
    •  
    •   Rotoskopi: Detta är en nischform av animering som finns i filmer som A Scanner Darkly . Rotoskopier animeras med konventionellt inspelade filmer. Du behöver en tablett och går ram för bild genom bildmaterialet. Du använder levande video som riktlinje för att rita siffrorna. Resultatet är ett realistiskt men ändå animerat utseende.
    •  
           
  2.  
  3.   2      Rita bakgrunden. Börja med inställningarna när siffrorna är placerade över det. Bakgrunden ska vara allt som karaktärerna inte interagerar med, eftersom allt som rör sig behöver animeras. Bakgrunden ska vara en stor ritning och skannad i hög upplösning. Så du kan zooma i vissa områden utan förvrängning. Om du till exempel Om du har två tecken som pratar i ett café ska du rita hela kaféet bakom dem. Men "kameran" bör koncentrera sig under konversationen på de två enskilda figurerna. I stället för att återskapa bakgrunden bakom dem kan du kopiera och klistra in en mindre del av den detaljerade närbild bakgrunden.        
  4.  
  5.   3      Skissa, modell eller design "tangenten poserar". Vilka är de viktigaste ställningarna för dina karaktärer eller de definierande åtgärderna i scenen? Tänk på dessa som "mål" för varje rörelse. Ta till exempel en karaktär som gör en stansning. Du kan dela upp detta i tre "nyckelposer", vilka var och en måste dras och sparas separat.
       
    • Nyckelposition 1 = i vila. Detta kan vara ett förvånat, irriterat eller särskilt ansikte eller helt enkelt figuren med händer på sidorna.
    •  
    • Nyckeln utgör 2 = ta av. Hur drar figuren armen tillbaka? Oroa dig inte för rörelsen för att komma in i den positionen, dra bara figuren när den har armen på baksidan och är redo att slå.
    •  
    • Dragknappen ställer 3 = genom. Var slutar figuren direkt efter slaget? Hennes arm är synlig och kroppen följer nog honom. Återigen vill du ha den sista posen, inte ramarna med handens rörelse.
    •  
    • Ju mer nyckeln du ritar, ju mer komplexa blir rörelsen. Du kan t.ex. Lägg till nyckelramar i figuren, eftersom hon ser chockad, knyter knytnäven, släpper armbågen, svänger armen, slår till och sedan vänder sig efter att följa slaget.
    •  
           
  6.  
  7.   4      Rita "Mellan" -ramarna. Ta t.ex. slaget - hur kommer du från nyckeln till nyckeln? Det finns avancerad programvara som gör det här för dig - när du skapat modeller av karaktärerna, gör programvaran "rörelsen" mellan sig för dig. Men om du bara är i början, behöver du förmodligen rita dina ramar för hand själv. Ju fler ramar du ritar desto mjukare verkar du.  
       
    • Det kan hjälpa till att föra nyckelramarna till skärmen som riktlinjer. Så du kan bättre se var tecknen måste gå och var de började.
    •  
    • Om något inte rör sig, bry dig inte om att skriva om det. Kopiera nyckelramen, ta bort den del som måste flyttas och håll resten som den var.
    •  
           
  8.  
  9.   5      Sätt ihop konstverket. Det här kan vara så enkelt som du vill stop-motion lägger bara alla ramar i rätt ordning. Men det kan vara så komplicerat som att göra en 3D-modell med rätt belysning. Återigen bestämmer din animationsmetod hur du sätter något ihop:
       
    • I en 2D-animering handlar komposition om att rörelserna ser vätska ut. Programvara som ToonBoom gör det för dig. Detta kallas "render".
    •  
    • Vet att 3D-animationer tar lång tid. Belysningseffekter och strukturer är svåra att programmera, och även de snabbaste datorerna kan ta timmar för att komponera en video.
    •  
    • Med Stop Motion borde du spela med ramlängden och justera inspelningarna med tionde eller hundra sekunder av en sekund för att få en smidig rörelse.  
    •  
           
  10.  
             

    3      avsluta din film (efterproduktion)  ,

    
     
  1.   1      Acceptera dialogrutorna för den färdiga filmen. Nu när din animering är nästan klar är det dags för rätt vokal. Din röst skådespelare kan se den färdiga scenen, tecknen uttryck och den tid du vill ha i den färdiga inspelningen. Så de (eller du) kan utföra det bästa sångföreställningen.  
       
    • Observera att vid denna tidpunkt eventuella ändringar i animationen kan vara tidskrävande. Därför krävs noggrann förproduktion för en animerad film av vilken längd som helst.
    •  
           
  2.  
  3.   2      Lägg till ljudeffekter där de passar. Ljudeffekter bör komma efter röstspelarna och ha en rimlig volym där de inte överlappar dialogerna. Det finns naturligtvis undantag från denna regel. Om det är t.ex. Om det finns en explosion som tecknen måste svara på kan det vara bäst att först spela upp det innan du börjar dialogrutorna. Detta hjälper högtalarna i reaktionerna.
       
    • Ljudblandning är en viktig, subtil konstform. Köp bra hörlurar och / eller högtalare för att ordentligt ställa in alla volymer.
    •  
           
  4.  
  5.   3      Klipp filmen till den färdiga versionen. Nu när du har hela filmen tillsammans, hur mår han? Det finns en sannolikhet för att några av övergångarna blir ojämn och en eller två scener längre än de borde vara. Precis som du skulle redigera en film med live-action, måste du titta på ditt animerade arbete med kritiska ögon och polera den tills den lyser. Det finns inget korrekt sätt att redigera en film, men det finns några principer du bör tänka på:  
       
    • Känner scener snabbt och viktigt? Känner du dig "knuten" hela tiden? Går en specifik text eller inspelning förbi historien eller ämnet? Om svaret på någon av dessa frågor är "nej" börja skära. Ofta är dialogenes början eller slut oväsentlig, precis som det vanligtvis är mer spännande när du hoppar in eller ut ur en scen. Under redigering räknas varje ram.
    •  
    • Titta på filmen med någon som inte har något att göra med projektet. Var det delar som orsakade tristess i honom? Har något förvirrat honom eller behövde han mer tid någonstans? Hur kan du förkorta din historia så att den blir så bra som möjligt?
    •  
    • Hur flyter scenerna till varandra? Ibland bidrar två till tre sekunder med bakgrundsmaterialet tittaren att få andan och springa in i nästa scen innan dialogen börjar.  
    •  
           
  6.  
  7.   4      Lägg till de sista sakerna som effekter, övergångar och färgkorrigeringar. Om du är t.ex. Lägg till en antik sepiafärg till din film, lägg till den till slutet. Dessa små förändringar är obetydliga när du skär, skär och skapar din film. Dessutom blir de värdelösa om du skär ut scenen eller byter färgschema. Alla dessa fina revisioner måste komma i slutet, när du är säker på att kärnan i filmen är klar.  
       
    • Inkludera torkdukar, bleknar eller bleknar i scenövergångar.
    •  
    • Sätt på filter eller effekter på det färdiga materialet.
    •  
    • Lägg till titeln i början och tack i slutet om det behövs.
    •  
           
  8.  
             

Tips .

    
     
  • Ta tid för förproduktion. Detta sparar mycket huvudvärk senare.
  •  
  • Det är bäst att göra det i små bitar - en scen, en handling, etc. - och bygg sedan upp det senare.
  •  
  • Skapa en testfilm inte längre än 20 till 30 sekunder när du just startat en ny programvara. Detta lär dig hur du använder programmet och lär dig utmaningarna innan du dyker in i din vision.
  •  
             

Varningar .

    
     
  • Förvänta dig inte perfektion i dina första filmer. Mastering animation tar hela livet.
  •  
           Läs mer... (11)      
Konst populär:
Gör en Lego film.

Följ FIFA World Cup.

Gör en kör.

Sjunger.

Led ett intressant liv utan tristess.

Stämmer en gitarr utan en tuner.

Skriv ut på duk.

Gör en Hermione Granger kostym.

Spela sömmar på trummor.

Gör en superhjälte kostym.

Hämta musik från Spotify.

Skriva science fiction.

Hur man läser piano.

Katter som Eminem.

Spelar Flip Cup.

Skriv en träff.

Sjunger.

Läser en bok.

Var en popstjärna.

Få Spotify Premium.

Räkna anteckningar.

ako woman