Home \ konst
 

Skriva science fiction.

 

Sedan Jules Vernes dagar har mycket hänt vad gäller science fiction. Genren blev snabbt mer komplex och populär än någonsin. Att skriva science fiction kan vara ganska utmanande. Men om du tänker på några saker är du väl beredd att skriva en stor science fiction-historia.

              

Förfarande .

    

  Del 1      Få inspiration  ,

    
     
  1.            1      Börja undersöka den vetenskapliga utvecklingen. Science fiction bygger ofta på vetenskaplig utveckling som redan har dykt upp offentligt. Om du har svårt att utveckla en riktigt bra historia så skulle det vara en bra början att fokusera på aktuell, vetenskaplig utveckling. Om du litar på senaste vetenskapliga bevis, undviker du gamla stereotyper och skriver om någonting dina läsare tycker mycket spännande. 
       
    • På plattformen "Reddit Germany" hittar du t.ex. Inlägg om vetenskap. Detta onlineforum diskuterar den aktuella utvecklingen inom vetenskapen. Dessa innehåll ger dig många idéer om hur din framtida värld kan se ut.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Läs bra exempel på science fiction. Inspiration från Sci-Fi-klassiker kan också hjälpa dig att skriva ditt eget arbete. Skaka inte bort det eftersom du tror att du inte kommer att vara original då. Du lär dig mycket av andra historier om vad som fungerar i en roman och vad som inte gör det. Du kan också lära dig hur en sci-fi-roman brukar se eller låta. Då kan du bestämma om du stannar med den estetiska eller säger adjö till det. 
       
    • Bra böcker skulle vara: "Desert Planet", "Gör Androids Dream of Electric Sheep", "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" och "The Maid's Report."
    •  
    • Testa även andra genrer av Sci-Fi. Science Fiction är en mycket komplex genre som har många undergener, t.ex. Hård science fiction, mjuk science fiction, steampunk, rymdopera, cyberpunk och post-apokalyptisk sci-fi.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Titta på aktuella händelser. Science fiction är bäst när vi lär oss om världen vi lever i. När händelserna blir för nära, blir vi alltför emotionella och ser inte saker rationella längre. När du överför aktuella händelser till främmande och andra planeter är tanken bakom dem lättare att bearbeta och förstå. Bli inspirerad av aktuella händelser som betyder något för dig eller intresserar dig, och skriv din historia för att eliminera de fördomar som andra människor kan ha. 
       
    • Den klassiska "Desert Planet" handlar faktiskt om konflikten i Mellanöstern efter andra världskriget. Berättelsen berättas för att göra det lättare för moderna läsare att förstå ökensmänniskans inställning.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Tänk på vilket meddelande du vill skicka. Du kan också skriva din historia baserat på ett meddelande som folk ska förstå. Detta är även ett mycket bra sätt att strukturera en bok, eftersom den ger dig ett sätt och ett mål. Om din historia verkligen leder till någonting och har en slutlig betydelse, kan läsaren ta med dem, då är det mycket mer sannolikt att göra ett intryck. 
       
    • Om du ger din läsare t.ex. Om du vill visa att sorg är en giftig känsla, så kan du skriva om en stjärna admiral som riskerar sin karriär. Eftersom han vill återställa sin hustrus rykte, som dog när hon fuskade riket, varför han dör i slutet.
    •  
                     
  8.  
             

  Del 2      Skapa din värld  ,

    
     
  1.             1      Din värld borde vara relaterad till verkligheten. Science fiction är ofta väldigt annorlunda än den värld vi lever i. Många tycker det är svårt att hitta sig runt en värld som är så annorlunda än de egna. Om du vill skriva en historia där många känner igen sig själva, skriv om en värld som är relaterad till verkligheten. 
       
    • Din huvudperson kan vara t.ex. kommer från en utomjordisk ras av trädfolk. Emellertid kan karaktären ha känslomässiga problem eftersom hon inte kan hitta en partner.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Glöm inte den verkliga vetenskapen. Naturligtvis finns det mycket fiktion i science fiction. Det är okej. Men om vetenskapen i din science fiction-historia är för långt bort från vad människor brukar, tror de inte på det. Det kan till och med verka som om du inte kan skriva bra. Därför är ofta fantastisk vetenskap för att hjälpa till med problem med plottet. Ge inte dina läsare någon anledning att ignorera vetenskapen helt. 
       
    • Det bästa exemplet på detta är den radioaktiva spindelbiten. När Spider Man skapades visste folk mycket lite om radioaktiv strålning. Forskarna verkade göra allt som är möjligt. Så vem ska veta vad de ska göra med ämnet nästa. Idag vet människor att du dör mer eller mindre snabbt om du får en hög dos strålning. Du får inte några supermakter från det eller du byter till något annat. Så bättre använd inte en radioaktiv spindelbit.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Det borde finnas grundläggande regler om språk. Om du använder alien eller något annat fiktivt språk i din berättelse, borde det finnas några grundläggande regler om hur språket låter och fungerar. Det betyder inte att du, som Tolkin, måste uppfinna elvisa. Språket bör bara vara så konsekvent att läsaren finner det trovärdigt. 
       
    • Det borde t.ex. Skriv inte meningar som "br'ack drak kagash met eerk" och "lae kalai overo sita ai" på samma språk. Även när språket är uppfunnet är meningarna så olika att de inte kan komma från samma språk (en består huvudsakligen av konsonanter, den andra av vokalerna). Det skulle också förstöra språkets specifikation, eftersom det låter som en blandning av Klingon och Elvish.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Skapa en kultur. Om din historia äger rum i en främmande värld eller på en jord som är väldigt annorlunda än vår, borde du noga tänka på vad kulturen för invånarna på denna planet ser ut. Om historien är väldigt lik nuet, kan läsaren helt enkelt anta att kulturen också liknar varandra. Men om du skapar utlänningar som sårar Seinfelds skämt, blir det svårt för läsaren att identifiera sig med den här världen. 
       
    • Att tänka på är vanligtvis: musik, konst, vad människor gör för att ha kul och religioner. Du bör också tänka på politik och historia och hur förändringar på dessa områden påverkar ras, könskamp och andra sociala faktorer i vardagen.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Skapa miljön. En av de mest spännande sakerna om science fiction är att läsaren får känslan av att fly från den verkliga världen till en annan som är mer intressant. Det betyder att du måste skapa en värld som har tillräckligt med djup för att rita läsaren i. 
       
    • Tänk på saker som geologi, ekologi, biomer, städer, landskap och naturligtvis utomjordiska platser som rymdskepp och stationer. Vad som helst för din historia. Tänk på vad som händer på de ställena och vilka problem människor står inför i en sådan miljö.
    •  
    • Frank Herbert lyckas t.ex. i "Desert Planet" utmärkt att dra läsaren in i bilden av öknen planet. Dess enorma sanddyner, steniga berg, gigantiska maskar och underjordiska oceaner skapar en magisk känsla som gör åtgärden ännu mer spännande.
    •  
    • Din miljö bör också vara konsekvent så att historien blir mer trovärdig och läsaren kan dyka in i den. Det fungerar inte att placera en miljö som "Alice in Wonderland" bredvid "Apocalypse Now". Om du gör det borde det vara meningsfullt i historien.
    •  
           
  10.  
             

  Del 3      Utveckla din berättelse  ,

    
     
  1.             1      Välj en konflikt. Konflikter driver historia och det finns alla möjliga konflikter du kan välja. Det beror på vilken historia du vill berätta. Konfliktets karaktär berättar läsaren mycket om vilket viktigt budskap du vill förmedla med texten och vilka ämnen du vill ta med till läsaren. 
       
    • En typ av konflikt är "man mot naturen". I denna typ av berättelse, t.ex. När en kvinna landar på en främmande planet handlar det om utmaningarna i det normala livet.
    •  
    • Du hittar mer information om konflikttyper i del 2.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Förbättra ljudet av din berättelse. Det krävs mer att skriva en bok och en historia än att stränga samman meningar som är tekniskt korrekta. Det handlar om att välja rätt ord. 
       
    • Välj berättarens syn. Från vars synpunkt är din berättelse att få veta? Du kan välja det första personperspektivet, den andra personen eller berättaren. Detta val avgör hur din historia läser. Det spelar också en stor roll för att bestämma vad du säger till läsaren och vad du inte gör. En förstasnings berättare vet till exempel inte vad en annan karaktär tycker. Detta låter dig dölja information från läsarna och avslöja det vid behov.
    •  
    • Välj spänningen i din berättelse. Det är, om din historia berättas tidigare, nuet eller framtiden. Du kan också växla mellan tider i boken och välja en tidsform i några kapitel och en annan i andra (men det gör det ofta inte rekommenderat). Varje spänd har sina styrkor och svagheter.
    •  
    • Välj den berättande rösten. Det är, hur berättelsen berättas. Är det berättarens tankar? Är hon informerad om e-post (bokstäver är förmodligen inte längre i science fiction)? Är berättaren pålitlig eller inte?
    •  
           
  4.  
  5.             3      Håll en stil. Skrivstilen är de ord du väljer att skriva historien. För de flesta författare kommer det naturligt. Men du bör uppmärksamma delar av din berättelse där stilen inte matchar. Detta händer ofta när du skriver en historia under en lång tid, eftersom du är utsatt för olika känslor och influenser. Men du berättar för din berättelse, så den borde läsa flytande helt och det borde bara vara subtila förändringar i historiens sammanhang. 
       
    • Läs din berättelse och jämför olika avsnitt. Är historien rolig som "Hitchhiker's Guide to the Galaxy"? Kommer hon att få veta allvar som i "Desert Planet"? Talar karaktärerna som i ett Shakespeare-drama eller tonåringar i en 1980-film?
    •  
           
  6.  
  7.             4      Välj en struktur. Strukturen handlar om hur historien generellt berättas. Större delen av tiden fungerar strukturen som en berättelse i ett drama, för många författare använder fortfarande detta format för att berätta om sina historier. Du har den första delen (där historien introduceras), den andra (där historien utvecklas) och den tredje där historien slutar. Det finns naturligtvis andra alternativ än den här strukturen, men det är den mest använda. 
       
    • Denna struktur kallas "tre-act struktur". Det kan också vara en struktur av två eller fyra handlingar, en cyklisk struktur (monomytos) eller en olinjär struktur.
    •  
    • Anta att du är t.ex. vill skriva i fyra handlingar. Det här ligner väldigt trehandskonstruktionen, där det måste finnas en handling mellan den första och den sista lagen där hindren byggs och en handling där konflikterna utvecklas.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Håll en bra rytm. Rytmen handlar om när historiens viktiga händelser äger rum. Rytmen är avgörande för alla slags fiktion, men speciellt i science-fiction (som vanligtvis är längre än de flesta romaner, cirka 100 000 ord). Om rytmen inte är rätt, är det svårt för läsaren att hålla sig inställd eftersom berättelsen berättas för långsamt eller för intensivt för att verkligen följa karaktärerna och skapa ett band med dem. 
       
    • Om du har problem med rytmen, gör dig själv ett kort med handlingen. Dela upp din berättelse i tre handlingar och sedan varje handling i tre bågar. Det borde finnas tre signifikanta handlingar eller tomter i varje båge. I "Star Wars" kan vara en båge: "Druiderna fångades av Jawa. Luke hittar ett meddelande från Leia. Luke möter Obi Wan. "Eller" Lukas smyger in i Death Star. Luke sparar Leia. Obi Wan dödas. "
    •  
           
  10.  
  11.             6      Använd hjältes resan. Ett sista verktyg som du kan lägga i din verktygslåda är Heroes Journey (även kallad Monomythos). Denna teori (producerad av den berömda mytologen Joseph Campbell) säger att i princip alla historier är desamma. Många bra historier är i ett grundläggande format och du kan använda det som en ram om din historia verkar meningslöst. 
       
    • Grunden för monomyteten bör vara välkänd. Hjälten lever ett normalt liv när plötsligt förändringar uppstår, vilket tvingar honom att gå in i det okända. Hjälten möter en serie tecken, står inför utmaningar, men lär sig till sist något som han kan använda för att göra den stora utmaningen. När han har avslutat uppgiften kan han återgå till det normala livet med sin stora erfarenhet.
    •  
           
  12.  
             

Tips .

                  

Varningar .

                     
Konst populär:
Lär dig att spela gitarr.

I filmer är du faktiskt för ung för.

Den högra fingerpositionen på pianotangenterna.

Shakespeare citat.

Stämmer en gitarr utan en tuner.

Förbättra din sångröst utan att sjunga lektioner.

Skriv trumma och bas korrekt.

Gör en kommersiell.

Skriv en rocksang.

Skriv en diamantdikt.

Tolk Cup låten från filmen Pitch Perfect.

Gör en ögonlås.

Gör en tinkerbell kostym.

Gör elektronisk musik med FL Studio Demo.

4 sätt att använda Pandora.

Träna din röst.

En mandolinstämning.

Behave like Shinji Ikari.

Sälj ditt manus till Hollywood.

Prata med dig själv.

Gör ett pengar regn rätt.

ako woman