Home \ teknik
 

Skapa en iPhone-app.

 

Appmarknaden förändras ständigt och framgångshistorierna är stora nog för att fånga allas ögon. Tror du att du har nästa stora idé för en iPhone-app? Det kan vara lättare att skapa än du tror. Även om du måste lära dig programmering kan mycket av gränssnittsarbetet göras grafiskt. Att skapa en app tar tid, lärande och tålamod, men kanske kan du göra nästa Flappy Bird! Läs steg 1 nedan för att komma igång.

              

Förfarande .

    

    1      Ställa in din utvecklingsmiljö  ,

    
     
  1.            1      Hämta och installera Xcode. Xcode är utvecklingsmiljön där alla iPhone-appar är utvecklade. Xcode finns gratis från Apple, men kräver OS X 10.8 eller senare för installation. Det finns inget officiellt sätt att köra Xcode på en Windows- eller Linux-dator. Det innebär att om du vill utveckla en iPhone-app men inte har en Mac måste du först köpa en Mac. 
       
    • För att utveckla appar för iOS 8 behöver du Xcode 6.0.1 och iOS 8 SDK, båda tillgängliga från Apple. IOS 8 SDK innehåller ett betydande antal nya API som låter dig skapa alla typer av nya appupplevelser, inklusive iCloud-integration och Touch ID.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Installera en bra textredigerare. Medan du kan programmera fullt ut i Xcode, är det troligtvis mycket lätt att arbeta med mycket kod om du har en dedikerad textredigerare som specialiserar sig i programmeringssyntaxen. TextMate och JEdit är mycket populära.       
  4.  
  5.             3      Installera ett vektorgrafikprogram. Om du planerar att skapa anpassade bilder och teman för din app vill du ha ett program som kan skapa vektorgrafik. Vektorgrafik kan skalas utan att det är tydligt och är avgörande för en snygg app. Populära vektorprogram inkluderar CorelDraw, Adobe Illustrator, Xara Designer och Inkscape. Ett trevligt gratis vektorgrafikritningsprogram är DrawBerry. Det är inte lika kraftfullt som de professionella programmen, men det är bra om du använder ett sådant program för första gången, eller om du bara inte vill köpa ett betalt program för en enda användning.       
  6.  
  7.             4      Bli bekant med Objective-C. Objective-C är det programmeringsspråk som används för att skapa funktionalitet i iPhone-appar. Det handlar om data och manipulering av objekt. Objektiv-C är ett derivat av C-programmeringsspråk och är objektorienterat. Om du redan har en grundläggande förståelse för C eller Java, ska Objective-C vara ganska lätt för de flesta att förstå. 
       
    • Medan det är möjligt att skapa en enkel app utan mål-C, kan du inte utveckla avancerade funktioner utan att programmera dig själv. Utan mål-C kan du bara flytta mellan skärmdisplayer.
    •  
    • Det finns ett antal handledningar på Internet samt en mängd information i olika böcker om Objective-C. Om du utvecklar iPhone-apparater är något du vill ta på allvar, så fungerar du bra om du har några resurser till hands.
    •  
    • De mest populära onlinegrupperna för Objective-C är Apple Developer Forums, iPhoneSDK Google Group och StackOverflow.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Tänk på outsourcingutveckling. Om du helt enkelt inte är intresserad av att lära sig Objective-C eller har någon konstnärlig disposition, finns det ett antal frilansare och utvecklingsgrupper som kan hantera olika aspekter av ditt projekt. Utvecklingsutveckling är en komplicerad process, men det kan spara dig mycket huvudvärk om du inte är programmeraren. Se till att alla som är involverade i projektet skriver ett sekretessmeddelande och att betalningsstrukturen är på plats innan man börjar göra något arbete.  
       
    • ODesk och Elance är två av de mest populära tjänsterna för frilansare på Internet, och båda har hundratals utvecklare och artister på alla nivåer.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Skapa ett utvecklarkonto. För att distribuera din app via App Store eller göra den tillgänglig för testning, måste du registrera ett Developer-konto hos Apple. Kontot kostar 69 euro per år och du måste ange dina skatte- och kontouppgifter. 
       
    • Du kan skapa ditt konto på webbplatsen för iOS Dev Center.
    •  
           
  12.  
  13.             7      Ladda ner några appar för granskning. Om du har ett Developer-konto har du tillgång till Apples utvecklingsresurser. Dessa resurser inkluderar en rad olika projektprojekt som kan ge dig en enorm inblick i hur apputveckling fungerar. Hitta ett exempel som gäller vilken typ av app du vill skapa och spela med den i Xcode.                 
  14.  
             

    2      Planera appen  ,

    
     
  1.             1      Definiera ditt koncept. Innan du öppnar Xcode för första gången borde du ha en väl genomtänkt plan för din app och dess funktioner. Detta kan innehålla ett designdokument som beskriver alla funktioner i appen, skisser av användargränssnittet och flödet mellan annonserna och en grundläggande uppfattning om vilka typer av system som behöver implementeras. 
       
    • Försök hålla fast vid ditt designdokument så mycket som möjligt när du utvecklar din app. Detta hjälper dig att hålla fokus på de funktioner du vill ha.
    •  
    • Försök att rita minst en miniatyrskiss för varje skärm i din app.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Välj din publik. Appens publik har mycket att göra med appens utseende och funktionalitet. En app för en uppgiftslista har t.ex. en helt annan målgrupp än ett blodtörstigt skyttspel. Det här hjälper dig.       
  4.  
  5.             3      Prata med appen för ett behov. Om din app är avsett att gynna på något sätt, borde den erbjuda en lösning på ett problem som ännu inte har lösts eller borde ge en bättre lösning än tidigare försök. Om din app är ett spel borde det ha unika funktioner som sätter ner det och lockar vissa spelare.       
  6.  
  7.             4      Tänk på innehållet. Din användargränssnitt bestäms av vilken typ av innehåll du visar användaren av appen. Om det finns i appen t.ex. För foton vill du ha ett användargränssnitt som gör det enkelt att visa och navigera genom foton.       
  8.  
  9.             5      Du behöver bra UI-designprocesser. Användargränssnittet får aldrig komma i vägen för användaren. Det betyder att alternativen ska vara tydliga och att användaren aldrig behöver fråga vilken knapp gör vad. Om du använder ikoner ska de vara exakt deras funktion. Navigering via appen ska vara flytande och naturlig. 
       
    • UI-design är både en konst och en vetenskap. Du kommer noggrant att ändra din design när ditt projekt utvecklas.
    •  
           
  10.  
             

    3      Bygg appen  ,

    
     
  1.             1      Skapa ett nytt projekt i Xcode. Öppna Xcode och öppna ett nytt projekt från Arkiv-menyn. Under "IOS" -rubriken, välj på vänster sida av fönstret "Applikation". I området Mall väljer du "Töm applikation". 
       
    • Det finns ett antal mallar, alla utformade för olika uppgifter. Börja med en tom mall tills du blir mer bekant med utvecklingen. Du kan prova en av de mer komplicerade mallarna om du är bekant med hur allt fungerar.
    •  
    • Du måste ange ett produktnamn, ett ID för ditt företag och ett klassprefix. Om du inte redan har ett Apple-företags-ID anger du com.example . Ange XYZ som klassprefix.
    •  
    • Välj "iPhone" från enhetens meny.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Skapa en storyboard. Berättelsen är den visuella representationen av alla skärmar i din app. Den visar innehållet på varje skärm och även förändringen mellan dem. Verktyget storyboard hjälper dig att utveckla flödet av din app. 
       
    • Klicka på Arkiv → Ny → Fil.
    •  
    • Under IOS-rubriken, klicka på "UI".
    •  
    • Välj Storyboard och klicka på Next.
    •  
    • Välj en iPhone på enhetsmenyn och ange sedan filen "Main". Se till att den sparas på samma plats som ditt projekt.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Lägg din storyboard till ditt projekt. När du har skapat storyboardet måste du tilldela det till huvudgränssnittet för din app. Detta laddar upp storyboard när appen öppnas. Om du inte tilldelar storyboardet händer ingenting när du öppnar appen. 
       
    • Klicka på ditt projektnamn i det vänstra navigeringsträdet.
    •  
    • Hitta rubrikens destination i huvudområdet. Välj ditt projekt från mållistan.
    •  
    • På fliken Allmänt hittar du avsnittet Provisioning Information.
    •  
    • Skriv
      Storyboard i textrutan Main Interface.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Lägg till din första skärm med hjälp av en kontroller. En vyskontroller bestämmer hur innehållet ses av användaren. Det finns ett antal förinställda visningskontrollrar, inklusive standardvyer och tabeller. Du lägger till Visa Controller i ditt storyboard, vilket kommer att berätta för appen hur du presenterar innehållet för användaren. 
       
    • Välj din Main.storyboard-fil i menyn Project Navigation. Du får se en tom arbetsyta visas i fönstret Interface Builder.
    •  
    • Hitta objektbiblioteket. Det här är nere i rätt område och kan väljas genom att klicka på knappen med den lilla kuben. Detta laddar upp en lista med objekt som kan läggas till i din arbetsytan.
    •  
    • Klicka på "Visa Controller" -objektet och dra det till din arbetsytan. Den första skärmen visas på arbetsytan.
    •  
    • Din första "scen" är klar. När appen startas laddas visningsstyrenheten din första skärm.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Lägg till ytobjekt på din första skärm. När du har ställt in bildkontrollen kan du placera ytobjekt på skärmen, t.ex. Etiketter, textfält och knappar. Ytobjekt kan hittas i objektbiblioteket där du också hittade Objektkontrollobjektet. 
       
    • Klicka på objekten i listan och dra dem på skärmen.
    •  
    • Storleken på de flesta objekt kan anpassas genom att klicka på dem och dra dem till rutorna vid objektets hörn. Ändring av storlek visar riktlinjer på skärmen så att du kan vara säker på att allt är korrekt inriktat.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Anpassa objekten du lägger till. Du kan anpassa egenskaperna för varje objekt, så att du kan skapa ett anpassat, intuitivt gränssnitt. Du kan t.ex. Infoga en text som en platshållare i ett textfält för att hjälpa användaren vad som ska skrivas in i fältet. 
       
    • Välj objektet du vill anpassa och klicka på "Attribut inspektör" längst upp till höger. Knappen ser ut som en slags sköld.
    •  
    • Justera objektet efter eget tycke. Du kan ändra teckensnittets teckensnitt, storlek, färg och orientering, samt bakgrundsbilder, platshållartekster, ramstilar och mycket mer.
    •  
    • De tillgängliga alternativen ändras beroende på vilket objekt du justerar.
    •  
           
  12.  
  13.             7      Lägg till fler skärmar. När ditt projekt växer behöver du nog lägga till fler skärmar för att se allt innehåll som behövs för appen. Om du till exempel För att göra en att göra-lista behöver du minst två skärmar: en för att skriva in saker på uppgiftslistan och en för att titta på hela listan. 
       
    • Ytterligare skärmar läggs till genom att dra Visa Controller-objekt till det tomma området i arbetsytan. Om du inte hittar en tom plats, klicka på "Zooma ut" -knappen tills du hittar tomma mellanslag. Se till att du drar View Controller till skrivbordet, inte på en befintlig skärm.
    •  
    • Du kan ändra den första skärmen genom att välja visningsregulatorn från projektbeskrivningen framför. Klicka på egenskapskontrollknappen och kontrollera "First View Controller". Om du till exempel skapa en att-göra-lista, vill du att den faktiska listan är den första som användaren ser när appen öppnas.
    •  
           
  14.  
  15.             8      Lägg till en navigeringsfält. Nu när du har två skärmar i din app är det dags att göra det så att användaren kan växla fram och tillbaka mellan dem. Du kan göra det med en navigeringsenhet; Det här är en speciell kontroller. Denna kontroller lägger till en navigeringsfält överst i appen, så att användaren kan växla mellan skärmar.  
       
    • Din navigeringskontroller ska läggas till i din första vy så att den kan styra alla efterföljande skärmar.
    •  
    • Välj din första vy i projektbeskrivningen.
    •  
    • Klicka på Redigerare → Bädda in → Navigeringskontroll.
    •  
    • Du bör se en grå navigeringsfält visas längst upp på skärmen där du satt in kontrollenheten.
    •  
           
  16.  
  17.             9      Lägg till funktionalitet i navigeringsfältet. Nu när du har lagt till navigeringsfältet kan du lägga till navigeringsverktyg till det. Detta låter din användare växla mellan skärmarna. 
       
    • Ge navigeringsfältet en titel. Klicka under View Controller på navigationsobjektet du har tilldelat det. Öppna attribut inspektören och skriv titeln på den aktuella skärmen i fältet Titel.
    •  
    • Sätt in en navigeringsknapp. Öppna objektbiblioteket om det inte redan är öppet och hitta objektet för en knapp. Klicka på den och dra den till navigeringsfältet. Vanligtvis placeras knappar som flyttar dig "framåt" till höger och knappar som "tar dig tillbaka" till vänster.
    •  
    • Tilldela en egenskap till knappen. Knappar kan konfigureras med vissa funktioner som hjälper dem att enkelt anpassa sig till deras omständigheter. Om du till exempel skapa en att göra-lista, du behöver en "add" -knapp för att skapa en ny post. Välj knappen och öppna egenskapskontrollen. Hitta Identifier-menyn och välj "Lägg till". Knappen ändras till symbolen för en "+".
    •  
           
  18.  
  19.             10      Länk din nya knapp till en befintlig skärm. För din knapp till jobbet måste du länka den till en annan skärm. I vårt exempel med uppgiftslistan finns knappen på den övergripande listan och måste kopplas till inmatningsskärmen. För att länka knappen håller du ner knappen ^ Kontroll och drar knappen till den andra skärmen.  
       
    • När du släpper musknappen visas Action Break-menyn med en lista med alternativ. Välj Push för push-övergången när du byter mellan skärmar. Du kan också välja modal, vilket öppnar skärmen som en fristående åtgärd, till skillnad från en sekvens.
    •  
    • Om du använder push, läggs en andra navigeringsfält automatiskt till din andra skärm och en "back" -knapp skapas automatiskt. Om du väljer Modal måste du manuellt lägga till en andra navigeringsfält och även lägga till Avbryt och Klar-knappar (för en uppgiftslista kommer knappnamnen att ändras baserat på dina appers behov).
    •  
    • "Avbryt" och "Klar" -knapparna kan skapas på exakt samma sätt som du skapade "Lägg till" -knappen. Välj bara "Avbryt" eller "Klar" från menyn Identifier i Attribut inspektören.
    •  
           
  20.  
  21.             11      Lägg till möjligheter att bearbeta data. Hittills har du kunnat skapa ett enkelt, navigerbart gränssnitt utan att behöva programmera färdigheter. Om du har djupare funktioner som Om du vill lägga till datalagring och bearbetning av användarinmatning måste du få dina händer smutsiga i koden. Programmering är inte i fokus för denna handledning, men det finns många handledningar för Objective-C på webben.  
       
    • Du kan använda prototypen för ditt navigerbara gränssnitt som ett stöd för att anställa en utvecklare. Om du har ett arbetsgränssnitt är det mycket lättare för dig att förklara vad du behöver från programmeringssidan.
    •  
           
  22.  
             

    4      Testa appen  ,

    
     
  1.             1      Starta iOS-simulatorn. Xcode har en inbyggd iOS-simulator som låter dig testa din app på en rad simulerade iOS-enheter. För att öppna simulatorn, välj "Simulator och Debug" i rullgardinsmenyn längst upp i Xcode-fönstret och välj sedan enheten du vill testa på.       
  2.  
  3.             2      Bygg appen. Klicka på byggknappen, som ser ut som en traditionell spellknapp för att kompilera och köra appen. Byggnaden av appen kan ta några minuter. Du kan övervaka framstegen i verktygsfältet. När byggnaden är klar öppnas iOS-simulatorn och du kan börja testa din app.       
  4.  
  5.             3      Prova appen på din egen iPhone. Innan du skickar in din app för testning kan du testa den på din egen enhet (om du har en). Anslut först din enhet till din dator via USB. Stäng iTunes när den öppnas. Välj "Device and Debug" i rullgardinsmenyn och klicka sedan på build-knappen. Efter några sekunder ska appen öppna på iPhone. Testa all funktionalitet innan du stänger appen.       
  6.  
  7.             4      Felsök din app. Om din app kraschar måste du ta reda på vad som hände och varför. Det här är ett brett ämne och det finns otaliga skäl till varför din app skulle kunna krascha. Öppna felsökningskonsolen och läs felmeddelandena. För det mesta är de ganska kryptiska. Om du inte förstår felet, försök googling för felmeddelandet. Det finns en bra chans att du hittar ett inlägg i Apple Development Forum, där en vänlig, erfaren byggare har svarat på frågan. 
       
    • Felsökning kan vara tidskrävande och besvärlig. Om du inte ger upp och fortsätter, blir du bättre med tiden. Du börjar upptäcka misstagen, hitta dem snabbt och till och med förvänta dem ibland. Ett vanligt misstag är att avvisa ett föremål mer än en gång. En annan glömmer bort minnesallokering och initierar ett objekt innan du försöker lägga till eller tilldela något till det. Med varje app blir dina misstag mindre och mindre.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Kontrollera minnesanvändningen. iPhone har en mycket begränsad lagringskapacitet. Varje gång du allokerar minne till ett objekt måste du rensa det när du är klar med det och returnera minnet. Instrument är iPhone SDK-verktyget för visning och analys av din minnesanvändning (bland annat). 
       
    • Under Enhet och Debug, välj Kör → Kör med prestationsverktyg → Läckage. Detta öppnar Instrument och startar appen på din enhet. Använd appen som vanligt. Det verkar som om det ibland fryser när Instrument registrerar och analyserar din minnesanvändning. Alla läckor leder till en röd spik i läckage tidslinjen. Källan av läckage visas i den nedre halvan av skärmen.
    •  
    • Dubbelklicka på objektet med läckaget börjar försöka få dig till den ansvariga koden, eller genom att klicka på den lilla pilen i adresskolumnen visas läckans historia. Ibland är platsen där läckan detekteras inte nödvändigtvis var den kom ifrån.
    •  
    • Om du verkligen är förlorad, försök att eliminera det. Kommentera kod eller försiktigt kringgå din kod och kör den. Ibland kan du begränsa det allmänna området och sedan äntligen peka på den ansvariga linjen. Om du vet var det är kan du fixa det eller skriva om det. Kom ihåg att Google ofta kan ge dig de snabbaste direkta länkarna till interna Apple-forum eller dokumentation som behandlar ditt problem.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Sprid din app så att den kan testas av andra. När du testar din app i en simulerad miljö är det ett bra sätt att se till att din app fungerar och gränssnittet ser bra ut, inget slår på att testa någon annan än dig. Se bara till att du har strykat ut de flesta av de grova misstagen innan du skickar dem ut för extern testning. För att sprida din app till testarna måste du skapa ett ad hoc-certifikat på sidan iOS Dev Center. 
       
    • Externa testare kan ge mycket feedback som du inte skulle förvänta dig. Detta kan vara särskilt användbart om du har en komplex app.
    •  
    • För att godkänna enheter från testare behöver du UDID-nummer för varje enhet.
    •  
    • Välj Enhet i rullgardinsmenyn och tryck på "Bygg" -ikonen. Navigera i Finder till din projektmapp och sök efter mappen "Ad-Hoc-iphoneos". Det här är en app. Kopiera ditt "AdHoc.mobileprovision" -certifikat från iOS Dev Center till samma mapp. Välj appen och certifikatet och skapa en ZIP-fil. Arkivet kan ges till din externa tester. Du måste skapa ett separat arkiv för varje ad hoc-certifikat.  
    •  
           
  12.  
             

    5      Publicera ditt projekt  ,

    
     
  1.             1      Skapa din distributionsbyggnad. Välj Enhet och Släpp från rullgardinsmenyn. Klicka på "bygg" ikonen. I Finder, navigera till byggmappen av ditt projekt och leta efter mappen "Release-iphoneos". Det här är en app. Komprimera till ett arkiv. 
       
    • För att vara Apple-certifierad måste nya apps optimeras för iOS 8 och Retina Display.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Öppna iTunes Connect Dashboard. Du kan komma åt detta från iOS Dev Center. Om du måste slutföra oavslutade steg för anläggningen kommer de att listas längst upp på sidan. Se till att ditt konto och dina skattuppgifter är korrekta.       
  4.  
  5.             3      Ange alla data i din app. Klicka på "Hantera dina appar" och välj sedan "Lägg till ny app". Ange namnet på appen och SKU-numret och välj bunt-id. Välj ditt apppaket från rullgardinsmenyn. 
       
    • Fyll i formuläret för din apps beskrivning, nyckelord, supportsida, kategori, kontaktadress, copyright, etc.
    •  
    • Fyll i rättighets- och prisformulär.
    •  
    • Få bilderna klara för iTunes. Du behöver en stor 512x512 vektorikon och några skärmdumpar av din app. Skärmdumpar kan tas från iPhone Simulator genom att trycka på Kommando + Skift + 4 och dra korshåren över området. Se till att de är 320x480 pixlar för en iPhone. Skärmdumpar är en mycket viktig del av marknadsföringen av din app, så se till att de visar de viktigaste delarna.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Ladda upp din app. Klicka på "Klar för att ladda upp det binära" och du kommer att tas till en skärm som riktar dig för att ladda ner verktyget Applikationsuppladdare. Hämta det och tryck på Klar. 
       
    • Installera verktyget Applikationsuppladdare och öppna det. När du kör programmet för första gången kommer det att fråga dig om ditt inloggningsuppgifter för iTunes.
    •  
    • Programuppdateringsverktyget kontrollerar ditt iTunes Connect-konto och hittar alla appar vars binärer är redo att ladda upp. De visas i rullgardinsmenyn. Välj den du vill ha, klicka på distributionen ZIP du skapade och ladda upp den. Uppladdaren kontrollerar några interna saker i buntet och returnerar ett felmeddelande om det finner något fel, till exempel ett felaktigt versionsnummer, saknade ikoner, etc. Om allt är ok, ladda upp filen och avsluta.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Väntar på granskningen. Nu finns det inget kvar att göra men vänta på översynen. Apple kommer att maila dig om några dagar eller veckor om statusen för din app ändras till In Review. När appen går in i provet är det väldigt snabbt. Om det första testet av testningen misslyckas får du ett avvisande av e-postmeddelanden som berättar varför och Apple har förslag på upplösning. Om din app skickar provet skickar Apple dig e-post och meddelar att din app är redo att säljas. Din app visas nu i iTunes App Store.       
  10.  
  11.             6      Använd din app. Nu när din helt nya app är klar till försäljning är det dags att marknadsföra det. Använd sociala medier, skicka pressmeddelanden till apps-relaterade webbplatser, skapa YouTube-videor och gör vad som helst för att få folk att prata om din app. 
       
    • Du kan skicka gratis kopior till granskare som sedan kan skriva på deras hemsida via din app eller betygsätta dem på deras YouTube-kanal. Om du kan sätta dem i händerna på populära granskare kan detta leda till mycket försäljning.
    •  
           
  12.  
  13.             7      Titta på din försäljning. Hämta den kostnadsfria iTunes Connect Mobile-appen för din iPhone. Logga in varje dag och kolla dina försäljningar, marknader och de länder där appen såldes. Det här är den trevliga delen! Apple skickar dig vanliga e-postmeddelanden med länkar till din senaste försäljningsdata. Du kan ladda ner den för dina poster. Lycka till!       
  14.  
             

Tips .

                  

Varningar .

                  Läs mer... (5)      
Teknik populär:
Skapa Candy Crush Saga.

Ladda ner musik till en MP3 spelare.

Sätt in en svart bakgrund i en bild.

Slå av vibrationen på en iPhone.

Ta bort Adyieldmanagercom.

Nivå 28 på Candy Crush Saga.

Anslut PC och TV via HDMI.

Överföra saker i RuneScape.

Aktivera nattläge på din iPhone eller iPad.

Installera Microsoft Office.

Gör ett tecken i Minecraft.

Spara filer till en USB minnepinne.

Hämta LRC filer för en MP3 låt.

Hitta kontakter i Gmail.

Zooma ut på Excel filer.

Reparera skärmen på en iPhone.

Aktivera Windows XP.

Se vem som har sett din status på WhatsApp.

Skapa anpassad emoji för discord på en Mac eller PC.

En tid resa i Animal Crossing New Leaf.

Konfigurera din dator för ett LAN.

ako woman