Home \ yrke
 

Skriv ett skript.

 

Har du någonsin gått ut ur filmerna och sagt, "Jag kunde noga skriva något bättre"? Faktum är att ha en bra filmidé kan vara mycket svårt. Att skriva ett bra skript är ofta ännu svårare. När du skriver för filmen - och särskilt om det är för biografen - betyder det att du skriver något som är tänkt för ett visuellt medium. Och även om det kan vara svårt att göra så bra, kan ett bra manus också ha befogenhet att imponera publiken på ett hållbart sätt.

              

Förfarande .

    

  Del 1      Förbered dig för att skriva  ,

    
     
  1.            1      Förtrogen med form av ett manus. Till skillnad från en novell eller roman är ett manus baserat på dialog snarare än prosa eller beskrivning. Den stora regeln i screenwriting är: du skriver visuellt. Filmer är en serie bilder, så bilderna i ditt manus ska vara imponerande och kraftfulla.  
       
    • En annan viktig regel är att varje stycke med berättelser ska bestå av tre rader eller mindre. Det vill säga beskrivningarna av en karaktärs kläder eller handlingar i en given scen bör inte överstiga tre linjer. Använd så få ord som möjligt för att beskriva diagrammet eller tomten och låt dialogerna tala för sig själva.  
    •  
    • Bakgrunden till en karaktär och dess motivationer bör bli tydliga genom figurens handlingar och dialoger, så att inga långa beskrivningar behövs. De bästa manusförfattarna i hela skriptet behöver inte mer än två rader per stycke för sina plotbeskrivningar. Dialogerna bör dock innehålla många kraftfulla beskrivningar.
    •  
    • Skriv alltid i nuvarande tid. Detta håller saker i rörelse i ditt manus, och det är precis vad ett manus ska göra: få handlingen och tecknen gå framåt.
    •  
    • Som alltid finns det undantag till regeln för tre beskrivningslinjer eller mindre per scen. Till exempel, 2011-scenariot filmen "All is Lost" (skriven av J.C. Candor, med Robert Redford) innehåller bara fyra till fem sidor av dialog i hela manuset. De flesta handlingarna i huvudpersonen framgår av långa passager med handlingsbeskrivningar. Sådana skript är mycket sällsynta och det är svårt att få dem bra.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Vara van vid formatet för ett manus. Skript är formaterade annorlunda än andra texttyper. Skriptformatet är mycket specifikt och kan göra att du måste trycka på fliken och skriva in nycklar många gånger när du arbetar med en ordbehandlare. Du kan använda din egen programvara för att göra formateringen för dig, till exempel Final Draft, Scriptor eller Movie Magic. Det finns också enklare versioner av manus på skärmsläckare online gratis. Var uppmärksam på de olika delarna av manusformatet, till exempel:  
       
    • Scenhuvudet : Detta är skrivet i CAPITAL LETTERS i början av en scen och beskriver kort scenen och tiden på dagen. Till exempel: INSIDE PUNCH - NIGHT. Ibland förkortas rubriken till något enklare, som "LATER" eller "SOVRUM".
    •  
    •   INN / AUSS : INN eller INTERIOR står för interiörer, som INN HOUSE och AUSS eller AUSSEN står för utsidan eller utsidan av en plats, som i AUSS HAUS.
    •  
    •   Övergångar : Dessa hjälper dig att flytta från scen till scen inom skriptet. Exempel på övergångar är FADE IN eller FADER och FADE OUT eller TILING, vilket innebär att en ny scen sakta öppnas eller en tidigare stänger långsamt och CUT TO eller CUT UP, vilket innebär att hoppa snabbt till en ny scen. Du kan också använda DISSOLVE TO eller FADEWARD när en scen övergår helt och hållet till en ny.
    •  
    •   CLOSE UP eller NAH <: i> Det betyder att kameran är nära en person eller sak på skärmen. Till exempel: "CLOSE UP OF MIA: s ansikte."
    •  
    •   FREEZE FRAME : Det innebär att en bild slutar röra sig och "fryser" till ett fotografi på skärmen.
    •  
    •   H / G : Representerar bakgrund för att indikera när något händer i bakgrunden till huvudplotten. Du kan använda H / G eller "background" för att markera det i skriptet. Till exempel: "Två figurer slåss i H / G."
    •  
    •   A / SF eller A / BG. : står för "Utanför fältet" eller "Utan ram". Det betyder att karaktärens röst kommer från utsidan av bilden eller från en annan del av scenen. Till exempel "Harry ropar på Sally A / SF."
    •  
    •   V.O. : Står för voice-over, vilket betyder att en skådespelare läser en text om scenen och berättar om scenen. Detta är under namnet på karaktären, framför hennes voice-over-monolog.
    •  
    • Montage: En serie bilder som visar ett tema, en motsägelse eller tidens gång. Normalt används för att representera tidens gång på skärmen på kort tid.
    •  
    •   Körskytte : Körning av ett skott innebär att kameran följer en person eller ett objekt. Så länge kameran inte är fixerad rörlig på ett stativ och följer motivet, är det ett körskott.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Titta på exempel på skärmbilder. Det finns några skript som anses vara nästan perfekta, till exempel 1942 klassiska "Casablanca". Andra skript exempel visar olika sätt du kan spela med formuläret. Till exempel: 
       
    • "Hans tjej för speciella evenemang", ett manuskript av Charles Lederer  
    •  
    • "Pulp Fiction", ett manuskript av Quentin Tarantino.  
    •  
    • "Harry och Sally", ett manus av Nora Ephron.  
    •  
    • "Thelma & amp; Louise ", ett manus av Callie Khouri.  
    •  
           
  6.  
  7.             4      Ta en titt på bildinstruktionerna i provscenarierna. Bildinstruktionerna beskriver scenens scen, ibland med betong eller allmän tidsinformation. 
       
    • I "Thelma & amp; Louise ", den första scenen har titeln: INN RESTAURANT MORNING (TODAY).  
    •  
    • I "Harry och Sally" har den första scenen en rubrik som inte hänvisar till någon särskild plats eller tid: "DOCUMENTAL MATERIAL." Detta indikerar att filmen börjar med dokumentmaterial snarare än en konkret plats.  
    •  
           
  8.  
  9.             5      Var uppmärksam på hur platserna och karaktärerna beskrivs. Dessa element bör beskrivas med några ord, men med mycket detaljer. 
       
    • I "Thelma & amp; Louise "vi får en introduktionsartikel om Louise
       

      LOUISE är en servitris på ett café. Hon är i hennes tidiga trettiotalet, men för gammal för den. Hon är väldigt snygg och omhygglig preparerad, även i slutet av hennes skift. Hon smutsar smutsiga kaffekoppar från arbetsytan på en skålen nedanför. Detta orsakar mycket CRASH, men hon märker inte. I H / G spelas COUNTRYMUSIK, som hon hummer.

       
       
    •  Skribentskriveren mäster en klar bild av Louise genom sitt yrke ("servitris på ett café"), hennes kläder och hennes utseende ("tidiga trettiotalet, men för gammal för det", "ganska noggrant preparerade") och hennes handlingar ("Smutsiga kaffekoppar på hyllan", "märka inte ljudet"). Även inslag av ljud (som alltid skrivs i skript), som landmusik, bidrar också till en tydlig bild av scenen utan många ord.  
    • I "Massfiktion" finns en inledande paragraf om scenen:
       

      Ett vanligt café som Denny's eller Spires i Los Angeles. Det är ca 9:00. Även om platsen inte är helt full, finns det ett antal personer som dricker kaffe och äter bacon och ägg. Två av dessa människor är en ung man och en ung kvinna. Den unge mannen talar i en något proletär engelsk accent och röker - som alla hans landsmän - cigaretter som en ventil. Du kan inte berätta var den unga kvinnan är eller hur gammal hon är allt hon gör motsätter sig hennes handlingar. Pojken och tjejen sitter i en nisch. Dialogen talas snabbt, på sätt som "HIS GIRL FRIDAY".

       
       
    •  
    • Tarantino ger grundläggande detaljer om hur många som är på plats ("ett antal människor", ung man och ung kvinna) och ger konkreta men korta detaljer om båda figurerna. Han nämner också "His Girl Friday", en 1940-film som är känd för sin blixtsnabba dialog. Alla dessa detaljer förmedlar en grundläggande känsla av beskrivningen och figurerna, som sedan kondenseras genom dialogen.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Var uppmärksam på dialogerna i provskripten. De flesta skärmdumpar har en hel del dialoger med god anledning. Dialogrutan är en resurs för en manusförfattare för att berätta historien i en film. Lägg märke till hur en viss figur använder tal i dialog. 
       Tarantino låter till exempel Jules använda slang i "Massfiction", som "Vad menar du?" Istället för "Vad menar du?" Och han utbreder också förbannelser i Jules dialog. Detta bidrar till belysningen av Jules generella karaktär och personlighet.    
    • I "Thelma & amp; Louise "använder Louises figur" Jesus Maria "och" För Himlens skull "i hennes dialoger. Detta står i kontrast till Thelmas dialoger, som är modigare och mer anständiga. Skärmskrivaren Khouri skiljer således båda tecknen från varandra och visar publiken genom sin dialog hur varje karaktär tänker och verkar.  
    •  
           
  12.  
  13.             7      Var uppmärksam på hur beskrivningar eller visuella uttalanden används i dialogrutan. Visuella anvisningar är små beskrivningar som föregår den talade dialogen. Dessa anvisningar föregår dialogen i figuren inom parentes. 
       
    • I "Harry och Sally" noterar Ephrom, till exempel: ("mimics a buzzer sound") framför en av Harrys linjer av dialog. Det här är en liten anteckning, men hon klargör att Harry har en viss humor och ett visst sätt att prata som en karaktär.  
    •  
    • Tarantino konstaterar att en servitris är "snobbig" som hon säger något till karaktärerna. Detta ger servitörens linjer en viss attityd och sätter sin dialog i kontext.  
    •  
    • Ge endast visuella instruktioner om det behövs. Lita inte på visuella instruktioner för att berätta historien för dig. Skriftens dialoger och handlingar ska berätta historien, även utan visuella instruktioner.
    •  
           
  14.  
  15.             8      Se skriptväxling från scen till scen. De flesta skript går från en scen till nästa med anteckningen "CUT UP": det betyder att det kommer att bli en skärning mellan en scen och nästa. Du ska bara klippa till en scen när du går vidare till en ny scen eller bild, som i "Massfiction", när Tarantino först låter två figurer prata i en bil och sedan låter samma två figurer öppna bagageutrymmet på bilen ,  
       
    • Du kan också se noten: "FACE" eller "DROP". Fade-outs sker vanligen i början av en film, som i "Harry och Sally", medan uttonningen händer i slutet av filmen som bilden avtar. Fade in är en mild öppning av en scen som gör att tittarna kan bekanta sig med landskapet.
    •  
           
  16.  
  17.             9      Se alla anteckningar på olika kamerainställningar, till exempel närbild eller kamera. Titta när författaren väljer ett specifikt kamerabot för att skapa en viss bild eller ett ögonblick. De flesta manusförfattare använder endast kamerans arbete när de anser att det är absolut nödvändigt och att historien bäst tjänar dem. 
       
    • Tarantino öppnar till exempel en scen i "Pulp Fiction" med en anteckning om ett körskott:
       

      UTHYRNINGSVÄRDHUS - MORNING Vincent och Jules går genom gården av en byggnad som ser ut som en hacienda-stil lägenhet i Hollywood. Deras långa lager i samma stil är nästan på marken. Vi går med det.

       
       
    •  
    • Som säger att kameran kommer att rida på jobbet mördare, skapar en känsla av rörelse på skärmen.
    •  
                     
  18.  
             

  Del 2      Skriv skriptet  ,

    
     
  1.             1      Samla idéer om din historia. Ett bra sätt att göra det är att tänka på filmer eller filmtecken du har velat och kom ihåg. Gillar du en viss genre, som romantiska komedier, actionfilmer, skräckfilmer? Tänk på att skriva ditt manus i en genre som du gillar. Du vet förmodligen mest om en genre du är intresserad av och din passion kommer att gå ur skrivning.  
       
    • Du kan också tänka på ett barndomsminne om att du fortfarande är förföljd eller en vuxenlivserfarenhet som du fortfarande behöver tänka på.
    •  
    • Du kanske är intresserad av en viss tidsperiod, till exempel Paris på 1950-talet eller Kalifornien på 70-talet. Då kan du börja samla idéer för berättelser där karaktärerna rör sig under en viss tidsperiod eller i ett visst landskap.
    •  
    • Skriv om känslor och typer av människor du vet som betyder något för dig. Detta kommer att hjälpa dig att bättre kommunicera din historia till andra.  
    •  
           
  2.  
  3.             2      Identifiera en hjälte eller en hjältinna. Skapa ett tecken som får dig att känna att du kan skriva 300 sidor utan att bli uttråkad. Karaktären måste hålla både din och publikens uppmärksamhet. Tänk på personer du känner, personer du har läst om i intervjuer eller personer du har märkt på gatan eller i stormarknaden. Din hjälte eller hjältinna kan vara knuten till ett tema, som krig eller ensamhet eller kärlek. Men din hjälte eller hjältinna kan också vara en reaktion mot klichéerna av en genre eller ett tema, som en kärleksfull häxa eller en mild, kärleksfull gangster.  
       
    • Skriv en teckenprofil för huvudpersonen. Karaktärsprofiler är enkätskrivningar som hjälper en författare att bättre lära känna sina karaktärer.  
    •  
    • Detaljerna som du beskriver i en teckenprofil kommer inte alla att finnas i ditt skript. Men att veta så mycket du kan om din karaktär hjälper dig att tänka på denna karaktär som en riktig person. Du kanske frågar dig själv, "Vad skulle min huvudperson göra i den här scenen? Vad skulle min huvudperson säga eller hur skulle hon svara på det? "Om du kan vara säker på att du vet svaren på den, kommer det att hjälpa ditt manus.
    •  
           
  4.  
  5.             3      Skriv en logglinje. En Logline är en sammanfattning av din berättelse i en mening. Detta brukar användas som marknadsföringsteknik när en studiochef frågar dig att ge honom din bästa tonhöjd. Din bästa pitch bör vara din logglinje. En logglista kan också vara till hjälp när du sammanfattar de viktigaste aspekterna av din historia och ger din historia en gemensam tråd. En logg innehåller vanligtvis tre element:  
       
    •   En huvudperson : Det här är din hjälte eller hjältinna, den person som kommer att växa till din publiks hjärtan eller med vilken den åtminstone kan sympatisera. Du kan ha mer än en hjälte eller hjältinna, men varje huvudperson måste vara individuell och ha sina egna kärleksfulla egenskaper. I "Thelma & amp; Louise ", till exempel, är huvudpersonerna Thelma och Louise, men i manuset har var och en av karaktärerna olika mål, motivationer och perspektiv.
    •  
    •   En antagonist : Det här är din anti-hjälte eller anti-hjälte, personen som står emot din huvudperson. I "Thelma & amp; Louise "är antagonisten en man som försöker att våldta Thelma i en bar. Antagonisten i manuset blir då "lagen" eftersom Thelma och Louise flyr efter att ha skjutit mannen som ville rapsera Thelma.
    •  
    •   Ett mål : Det är vad som kommer att motivera och driva din huvudperson i historien. Vad vill din huvudperson ha det? Thelma och Louise vill ha olika saker i början av manuset, men efter att antagonisten anländer, vill båda figurerna inte gå i fängelse. Båda tecknen har ett enhetligt mål som driver dem i manuset.
    •  
    • En färdig logglinje för "Thelma & amp; Louise "kan se ut så här:" En Arkansas servitris och en hemmafru skjuter en våldtäkt och fly i en '66 Thunderbird. "Se till att logglinjen inte använder tecknenes namn utan fokuserar på karaktär eller karaktärstyp.
    •  
           
  6.  
  7.             4      Skriv en behandling. I scriptwriting-verksamheten är behandlingen det som ger din studiochef en känsla av huruvida idén är värt pengarna. I en första version av manuset kan en behandling också vara ett användbart verktyg för att ge din berättelse en ram och skriva ett första utkast. Behandlingar är sammanfattningar av två till fem sidor som delar din historia i tre handlingar:  
       
    •   Filmtitel : Filmtiteln kan ändras över tiden, men det är en bra idé att uppfinna en fungerande titel som sammanfattar ditt manus. De bästa titlarna är ofta de enklaste och mest konkreta, som "Harry and Sally" eller "Mass Fiction". Titeln ska berätta för dina läsare eller tittare något om manuset som helhet, men också väcka sitt intresse tillräckligt långt för att de ska fortsätta läsa eller titta på. Undvik långa eller komplicerade titlar, till exempel Måste ställa in kommatecken. Även om dessa kan visas på stora filmer (särskilt om det finns följder), kan de också förmedla att ditt koncept inte är mycket tydligt.
    •  
    •   Logline : Ta loggboken du skrev i föregående steg och lägg den i början av din behandling.
    •  
    •   Översikt : Utvid din logglista för att inkludera namnen på tecknen och korta detaljer om deras personlighet, samt en uppfattning om hur tecknen i berättelsen kommer från A till B. En översikt för "Thelma & amp; Louise "kan vara till exempel:" Gentle hemmafru Thelma driver med sin vän Louise - en starkviljad servitris - för en helg att fiska. Men hennes utflykt blir en flykt från lagen när Louise skjuter en man som försökte våldta Thelma i en bar. Louise bestämmer sig för att flyga till Mexiko och Thelma kommer med. På väg blir Louise förälskad i en ung, sexig tjuv med namnet J.D. och en sympatisk detektiv som försöker få de två kvinnorna att möta varandra innan det är för sent. "
    •  
    • Behandlingar kan också innehålla små utdrag av dialoger och beskrivningar. Men behandlingens huvudsakliga funktion är att sammanfatta historien som helhet.
    •  
           
  8.  
  9.             5      Skriv en översikt för ditt manus. Här fokuserar du på att bygga manuset. Skissen kan fungera som en guide för att berätta historien på ett effektivt sätt. Ett fullängdsskript är ca 50-70 sidor långt. Varje scen ska tilldelas en plats och något ska hända med tecknen - eller på grund av tecknen. Dessa 50-70 scener borde vara centrala för historien. De flesta skript i full längd har 100-120 sidor och är uppdelade i tre handlingar:  
       
    • Act 1 är ca 30 sidor lång och introducerar scenen, tecknen och utlösningsevenemanget. Utlösande händelse är vad som får huvudpersonen att agera och brukar hända efter 10-15 sidor i manuset.
    •  
    • Act 2 är ca 60 sidor lång och representerar huvuddelen av berättelsen. Här känner din huvudperson om sitt mål eller syfte och står inför hinder som motverkar sitt mål eller syfte. Ditt problem eller konflikt förvärras eller din destination flyttas längre bort. Lag 2 bör innehålla brådska och spänning som gradvis byggs upp.
    •  
    • Act 3 är ofta kortare än Act 1, ca 20-30 sidor. Här når berättelsen sitt klimax, det sista försöket av din huvudperson att nå sitt mål. Detta klimax anger också slutet på manuset. Dammet bosätter sig och hjälten kan antingen åka mot solnedgången eller hoppa av hästen.
    •  
    • Tänk på att du inte behöver ange hur många scener ditt skript kommer att ha exakt innan du har avslutat ditt första utkast eller utkast till skriptet. Men håll dessa tal i åtanke när du skriver. Du behöver förmodligen klippa och redigera ditt grova utkast för att få ett bättre strukturerat manus baserat på tre handlingar.
    •  
           
  10.  
  11.             6      Skriv ett grovt utkast. Ett grovt utkast är ditt första försök att skriva manuset; Du skriver snabbt, tänker inte för mycket om vad du skriver och undviker efterbehandling. Vissa manusförfattare försöker skriva det grova utkastet om en vecka eller några dagar. Om du börjar med en stark logglinje, en stark behandling och en stark kontur av berättelsen, bör du också få ett starkt grovt utkast.  
       
    • Koncentrera dig på att implementera dina idéer när du skriver ditt grova utkast. Om du bryter ditt sinne för alltid över valet av ord eller läser korrekturläsning, så kan det stoppa skrivprocessen. Skriv bara!
    •  
           
  12.  
  13.             7      Skriv visuellt. Kom ihåg att du skriver för ett visuellt medium. Fokusera på saker som kan ses eller höras på skärmen och inte innehålla saker som måste förklaras för betraktaren.  
       
    • Tarantino beskriver till exempel droganvändning i "Massfiction" genom en serie snabba närbilder som visar vad som ses och hörs på skärmen.
       

      NÄSTA - NEDEN Sticks i Vincents vena. CLOSE - BLOOD Skjut tillbaka in i sprutan, blanda med heroin. CLOSE - VINCENTS THUMB Skjut kolven nedåt.

       
       
    •  
    • Tarantino använder inte mycket många blommiga adjektiv eller beskrivningar, men hur han formaterar sina meningar och beskrivningar gör en levande bild. Om du använder beskrivningar bör du göra dem konkreta och fängslande, till exempel "skott" istället för "flöden" och en "ven" istället för en "arm".
    •  
    • Var inte rädd för vitt utrymme på papperet. Tarantino använder mellanslag för att visa att varje scen kommer att träffa betraktaren snabbt och med största inverkan. Publiken kommer att kunna förstå känslan av narkotikaproblem utan att behöva långa kamerabilder eller för mycket skärmtid.
    •  
           
  14.  
  15.             8      Låt inte dina dialogsekvenser vara längre än tre linjer. Omkring 95% av alla dina dialoger ska vara korta och korrekta. Användningen av monologer är också viktig för screenwriting och kan göras bra (som Jules sista monolog i "Massfiction" eller Harrys monolog i slutet av "Harry and Sally"). Men huvuddelen av dina dialoger bör vara snabba ping-pong-konversationer. Undvik långa tal som från en roman. En konversation som hoppar snabbt håller sakerna i ditt manus. 
       
    • På platsen i kaféet i "Harry och Sally" använder Ephron till exempel dialoger för att driva scenen och visa karaktärens personlighet:
       

      HARRY Så, varför bryter du med Sheldon? SALLY Hur vet du att det är över oss? HARRY För annars skulle du inte vara med mig nu, men med Sheldon lyckosäcken tillsammans. SALLY Först är jag inte med dig. Och för det andra är det inget av ditt företag varför vi delade upp. HARRY Du har helt rätt. Jag vill inte veta. SALLY Om du verkligen vill veta - var det för att han var extremt avundsjuk och jag hade de underbyxorna på vardagar. HARRY (efterliknar ett ljud ljud) Vi behöver en dom om det. Underbyxor med vardagar på det? SALLY Ja. De hade målade vardagen på det och jag hittade dem på något sätt roligt - och en dag säger han till mig att du aldrig bär söndag. Han blev helt misstänkt. Var var söndagen? Var hade jag lämnat söndag? Jag sa till honom, men han trodde mig inte. HARRY Vad? SALLY Det finns ingen söndag.

       
       
    •  
           
  16.  
  17.             9      Gör din karaktärs dialoger unik. Alla dina karaktärer är levande individer av kött och blod. Därför bör du anpassa dina dialoger till deras familjebakgrund, deras bakgrund och deras attityd till livet. Till exempel skulle en ung man som växte upp i Bronx ha ett mycket annat språkmönster och dialekt än en äldre kvinna som växte upp i England på 1960-talet. Dialogerna ska låta som konversationer av riktiga människor.  
       
    • Det är särskilt viktigt att göra dina karaktärer dialoger annorlunda om mer än ett tecken i en scen talar (som händer i de flesta bra skript). I "Thelma & amp; Louise, "Khouri ger varje av hennes karaktärer sitt eget språkmönster och slang för att betona deras olika åsikter och tankar inom en scen.
    •  
    • Begränsa dig inte till det självklara. Dialoger bör alltid tjäna mer än bara en sak. En dialog som bara berättar läsarna om en karaktärs bakgrund eller är bara där för att svara på en karaktärs fråga, når inte tillräckligt. Kafédialogen i "Harry och Sally" är inte bara någon konversation mellan karaktärerna. Men Sallys berättelse berättar oss också om hennes inställning till relationer och hur hon tycker om intimitet och ärlighet.
    •  
    • Om du vill använda monologer i ditt skript bör du bara använda en eller två i hela skriptet och få dem att betyda något. För det första bör de vara lysande och för det andra nödvändiga för utvecklingen av din berättelse och / eller tecken.
    •  
    • Det kan vara frestande att göra dina karaktärer "stiliga" genom att använda ett gammaldags språk. Tänk på att dina karaktärer fortfarande låter som riktiga människor till den moderna tittaren. Gör inte så mycket på ett föråldrat språk, att dina karaktärer inte längre lever.
    •  
           
  18.  
  19.             10      Börja en scen sen och avsluta tidigt. Ge inte frestelsen att få ner oändliga beskrivningar av dina karaktärer eller platser. Screenwriting har mindre att göra med vackra detaljer än att stoppa en scen tidigt för att hålla tittaren i avfart. Det är ett bra knep att klippa ut den första och sista meningen i en scen. Om scenen fortfarande fungerar utan dessa två meningar, hoppa över dem.  
       
    • Tarantino avslutar till exempel många scener i "Massfiction" precis vid ett kritiskt ögonblick, som när två hitmän dödar ett mål eller när någon är slagen. Han skär sedan direkt från den här kritiska scenen till en ny. Som ett resultat fortsätter historiens plot att flytta och publiken förblir nyfiken.
    •  
           
  20.  
  21.             11      Låt dina karaktärer ha stora mål där mycket står på spel. En av de stora fördelarna med filmen är att du kan visa viktiga händelser och bilder i ett stort format - sådana scener kallas också "set pieces". Dessa är vanligtvis imponerande och fängslande scener som - åtminstone för de flesta actionfilmer - också är mycket utarbetade. Men även i filmer där två personer framför allt pratar med varandra på olika platser ("Harry och Sally") eller där två kvinnor är på gång ("Thelma och Louise") ska det alltid finnas stora utmaningar och stora mål för karaktärerna ,  
       
    • Harry och Sally letar efter kärlek och partnerskap, och efter att ha varit vänner i ett decennium, inser de att de bara kommit ihop. Det är därför mycket på spel: för att deras vänskap kan vara över, om deras romantiska förhållande inte tränar. Målet är ambitiöst, eftersom båda handlar om någonting universellt: kärlek.
    •  
    • Det finns mycket på spel för Thelma och Louise och deras mål är höga. En serie händelser i filmen sätter båda tecknen i en situation där de kan hamna i fängelse - mycket står på spel. Så deras stora mål är att undkomma lagen och på något sätt komma ur denna situation som fria människor.
    •  
           
  22.  
  23.             12      Kontrollera att ditt skript har en början, en mitt och ett slut. Det går tillbaka till 3-act strukturen. Oavsett hur unik eller intressant temat är, bör ditt manus passa in i tre handlingar. Det bör finnas en handling 1 med en utlösande händelse, en handling 2 med huvudpersonens mål och en stigande spänningskurva eller hinder som blockerar vägen mot målet och en handling 3 med ett klimax och ett slut.       
  24.  
             

  Del 3      Ändra skriptet  ,

    
     
  1.             1      Kontrollera din formatering. Ditt skript har nu gått igenom minst en version. Aber bevor du es anderen zeigen oder es an interessierte Studiomanager schicken kannst, musst du sicherstellen, dass das Drehbuch auch ordentlich formatiert ist.  
       
    • Achte darauf, dass dein Drehbuch mit Folgendem beginnt: einer “Einblende”, einer Bildanweisung und einer Beschreibung des Schauplatzes.
    •  
    • Überprüfe, ob dein Drehbuch Beschreibungszeilen für jede Figur enthält – besonders, wenn eine Figur zum ersten Mal im Drehbuch auftaucht.
    •  
    • Wisse, dass alle Figurennamen und alle Geräusche groß geschrieben werden.
    •  
    • Prüfe, ob auch alle visuellen Anweisungen in Klammern stehen.
    •  
    • Überprüfe die Übergänge zwischen den Szenen, wie “Schnitt zu”, “Einblende”, “Abblende”.
    •  
    • Überprüfe, ob du am unteren Ende der Seite auch (MORE) oder (CONT’D) geschrieben hast, wenn die Seite mitten in einem Dialog oder einer Szene endet.
    •  
    • Schaue, ob auf jeder Seite oben rechts die Seitenzahl steht.
    •  
           
  2.  
  3.             2      Lies das Drehbuch laut. Im Filmgeschäft passiert dieses Lesen nach dem Verkauf des Drehbuchs oft an einem runden Tisch mit den Schauspielern und Schauspielerinnen, die deine Figuren spielen werden.  
       
    • Aber auch, wenn du dein Drehbuch noch nicht an dein Traumstudio verkauft hast, ist es wichtig, es laut zu lesen. Bitte ein paar Freunde, verschiedene Figuren in einer Szene zu spielen. Achte darauf, wie die Dialoge funktionieren, um die Handlung weiterzubringen und wie die Szenenübergänge funktionieren. Höre auf die Sprache deiner Figuren und frage dich, ob das Drehbuch gut auf einer großen Leinwand kommen würde.
    •  
           
  4.  
           Läs mer... (34)      
Yrke populär:




















ako woman